-->
EL Gnna EL Gnna

مواضيع شيقه

جاري التحميل ...

قصــة جــــوازه بــالتدبيـــس مها ومصطفي|الحلقه العشرين

بسم الله الرحمن الرحيم

قصــة جــــوازه بــالتدبيـــس مها ومصطفي|الحلقه العشرين


محمد : ايه فاكره انك هتهربى منى !

مها بخضه : بسم الله الرحمن الرحيم

محمد : ايه شوفتى عفريت

مها : انت ايه اللى جابك هنا

محمد : هههههههههه غريبه هى الكليه بتاعتك انتى بس !

مها : لا مش بتاعتى عن اذنك

محمد وشدها من ايديها : انتى رايحه فين انا باكلمك انتى فاكره انك كدا كسبتى كل حاجه ! انا هقول لمصطفى وهعرفه حقيقتك

عارفه يعنى ايه ؟

هقول لمصطفى

هقول لمصطفى

هقول .....

مها وصوتت بصوت عالى !

بسم الله الرحمن الرحيم

مصطفى بخضه : مها ايه ياحبيبتى مالك

مها بعياط : كابوس

مصطفى : بسم الله الرحمن الرحيم

متخافيش ياحبيبتى انا جنبك اهو

متحكيش عشان ميتحققش

مها : حاضر

مصطفى حضنها : انتى فى حضنى اهو

اهدى بس

استنى اقرألك قران

وضمها اكتر وبدأ يحط ايده ع راسها ويقرأ المعوذتين وايه الكرسى

وبعد شويه

مصطفى : لسه خايفه ؟

مها وهزت راسها لا

مصطفى : الحمد لله

مها : صوتك حلو اوى ف القرأن

مصطفى بهمس : دا بس عشان انتى اللى بتسمعيه

يلا ياحبيبتى عشان تكملى نومك

مها : حاضر مش هتنام ؟

مصطفى : لا هستناكى تنامى الاول واطمن عليكى

مها بابتسامه : ربنا يخليك ليا

ونامت مها وقررت قرار واحد

تحكى لمصطفى على كل حاجه ..........

،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،

تـانى يوم الصبح فى بيت سلمى

سلمى : بس ياماما هو دا كل اللى حصل

ماما : يعنى هو جه الرحله مخصوص عشانك ؟

سلمى : ايوه ياستى دا دكتور صيدلى وكمان قولتلك شريك مصطفى مش فاضى هو لجو الرحلات وكدا

ماما : امممممم

سلمى بغيظ : ايه طعمه حلو ؟

ما تردى عليا

ماما : ارد عليكى بايه يابنت المجنونه هو انا ابوكى

سلمى : ياستى هتقولى لبابا ولا لاء

ماما : الاحسن تيجى منك له

سلمى : لا انا خايفه يزعق

ماما : وهيزعق ليه هو انتى كنتى تعرفى

سلمى : لا والله ابدا دا كان كمين من اصحابى

ماما : طيب متخافيش وكدا كدا باباكى متفاهم مش هيعمل حاجه والراجل نيته شريفه وهيدخل البيت من بابه

سلمى : ربنا يستر

ماما : متخافيش اللى فى االخير ربنا يقدمه

،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،

وفـى ناحيه تانيه

ياسر : ايوه يا رباب والله عايز اخطب

رباب : بجد انا مش مصدقه اخيرا

ياسر : هههههههههه ايه يابنتى محسسانى انى عندى 50 سنه

رباب : اصلى مستنيه من زمان

ياسر : ال يعنى هتنزليلى من امريكا

رباب : وماانزلش ليه ؟

ياسر بفرحه : بجد يا رباب هتيجى مخصوص ؟

رباب : واحنا لينا غير بعض ياحبيبى لو مكنتش جنبك هبقى مع مين

ياسر : ربنا يخليكى ليا يا احلى روبى فى الدنيا

رباب : ههههههههه ويخليك ليا ياحبيبى

ياسر : انا مستنى اخد معاد وهروح ان شاء الله

رباب : خلاص لما تروح عرفنى عشان احدد معاد النزول

ياسر : تمام اتفقنا

،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،

فـى بيت مها

مها بزعل : لا بقى انت قلت هتقضى اليوم معايا

مصطفى باستعجال : معلش ياحبيبتى فى شغل كتير لازم اخلصه وهانى هيولع فيا لو منزلتش عشان شايل كل حاجه ع دماغه

مها : طيب هتتأخر ؟

مصطفى : لا ان شاء الله

مها : يوووه بدل ما قلت كدا يبقى هتتأخر

طيب عايزه اروح لماما

مصطفى : خلاص ماشى خدى السواق يوديكى وهاجيلك انا على هناك

مها : حاضر

مصطفى وباسها على راسها : لا اله الا الله

مها : محمد رسول الله

،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،

فـى التليفون

سالى : ها يابنتى وبعدين

سلمى : ولا قبلين مفروض بقى انى اقول لبابا

سالى : طيب وهتكلميه امتى

سلمى : مش عارفه بجد محرجه جدا

سالى : يابنتى خلصينا بقى انا زهقت منك

سلمى : هههههههههه بت اخرسى خالص كفايه المقلب بتاعكوا

سالى : انا باتكلم بجد ياريت تخلصى عشان الامتحانات خلاص بعد شهر عايزين نفوق ونخلص بقى

سلمى : ربنا يسهل

سالى : بمناسبه الامتحانات عايزين نجيب الورق اللى نزل بقى

سلمى : تمام ننزل بكره

سالى : انا مش قادره والله ياسلمى الحمل تاعبنى اوى وخصوصا بعد الرحله والموصلات ونايمه على ضهرى طول الوقت

سلمى : سلامتك ياحبى خلاص هنزل انا والبت مها

صحيح هى مكلمتكيش ؟

سالى : لا بس انا فرحانه اوى عشانها

سلمى : وانا كمان ربنا يهديهم لبعض

سالى : امين يارب يهدينا كلنا

،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،

فى بيت ام مها

مها : وحشتينى خالص ياكوكو

الام : كوكو مين بقى ما انتى نستينى

مها : وانا اقدر انسى روحى

الام : ابتدينا فى التثبيت

مها : لا والله من جوا جوا جوا قلبى

الام : ههههههههه طيب ياختى

عملتى ايه ف الرحله

مها : تحفه ياماما كانت احلى رحله فى حياتى

الام : ياواد كل دا عشان ايه

مها : اكيد يعنى عشان مصطفى كان معايا

الام باستغراب : ياسلام ومن امتى الرضا دا

مها : من زماااااااااان

الام ا : لا بقى احكيلى

مها : هههههههه احكى ايه بس

الام : ايه اللى غيرك من ناحيته كدا

مها : اممم مفيش حاجه بسيطه اكتشفت انه احسن واحد فى الدنيا دى

الام: ياعم ياعم ايه دا كله واكتشفتى ازاى بقى

مها : مش عارفه المهم انى اكتشفت

الام : وانتى بقى بتتكلمى بجد ؟

مها بابتسامه : اه والله ياماما

الحمد لله عرفت مصلحتى فين ومرتاحه كدا

الام بتنهيده : ربنا يريح قلبك دايما يا بنتى

يعنى ابوكى كان معاه حق

مها : الله يرحمه

الام : عارفه انا لولا كنت واثقه من رأيه مكنتش حطيتك فى الموقف دا ابدا

مها بابتسامه : محدش بيتعلم بالساهل يا ماما

الام : ربنا يكملك بعقلك ويتمملك على خير

مها : مش هتيجى تقعدى معايا بقى

الام : لا انا مبعرفش اسيب بيتى

مها بحزن : يامااما ببقى قلقانه عليكى

الام : متقلقيش ياستى خلاص خالتك هتيجى تقعد معايا بكره

مها : مانتى قولتى كدا ومجتش

الام : لا خلاص قفلت شقتها وجايه ان شاء الله

مها : ماشى اما نشوف

،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،

فـى تليفون تانى خالص

يسرا : لا متنزلهاش الجامعه اصلا هى مش هناك

محمد باستغراب : وعرفتى منين

يسرا : عرفت وخلاص هى دلوقتى عند امها ولما يخلص هياخدها

محمد : اممممممممممم فهمتك

يسرا : ههههههههههه ماشى مقولتليش كنت نازل لها ليه

محمد : يعنى كنت هاعمل محاوله اخيره كدا

قبل الخطوه الجايه

يسرا : اووووف مش هتوضح كلامك بقى

محمد : مش انتى بتعرفى فى الاخر ايه لازمته التوضيح !

يسرا : ماشى يامحمد

انت فاضى انهارده ؟

محمد : اشمعنى

يسرا بدلال يعنى وحشتنى شويه هاجى اشوفك

محمد ببرود : لا مش فاضى عندى معاد

يسرا : واحده جديده برده ؟

محمد : بالظبط كدا

يلا سلام انتى دلوقتى ولو فى جديد عرفينى

يسرا ( اوووووووف ماشى يامحمد هاخد مصلحتى واربيك )

،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،

فـى مكتب هانى

هانى : اوووووووووووف اخيرا خلصنا

مصطفى : انا تعبت اوى

ياسر : وانا جعان اوى

هانى : ههههههههه على طول طفس

ياسر : بس ياعم بقى ارحمنى

مصطفى : طيب هنعمل ايه ف المناقصه الجديده

هانى : انا عملت دراسه جدوى من الاخر يعنى

مصطفى : ياخوفى على من الاخر دى

هانى : اطمن ان شاء الله واثق المره دى

هنعمل اجتماع بكره ونعرضها

ياسر : خلاص تمام

مصطفى : ماشى بالاذن انا بقى عشان اجيب مراتى

ياسر : اللى اداك يدينا ياسيدى

مصطفى : ابوس ايديك بطل قر انا ماصدقت

يلا سلام

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

فـى بيت ام مها

مصطفى باستغراب : مشيت ازاى انا قايلها هاجى اخدها

الام: والله ماانا عارفه يابنى هى فجأه قالت انا دايخه وهروح قولتلها طب نامى وتستناك مارضيتش

مصطفى : خير خلاص انا هروح اشوف فى ايه

الام : ماشى ياحبيبى ربنا يهنيكوا

مصطفى : ربنا يخليكى يا احلى ام فى الدنيا مش عايزه حاجه منى ؟

الام : عايزه سلامتك

وراح مصطفى على بيته

فتح الباب الشقه كلها ضلمه !

مصطفى : مها ؟ انتى فين

ايه دا هو النور قاطع ولا ايه

سكوووت تااااااام

مصطفى دخل وفتح النور

لقى الصاله مليانه ورد على شكل اسهم ومكتوب ورقه ع الارض

وطى جاب الورقه وكانت مكتوب عليها لو عايزنى بص على اتجاه السهم

مشى مصطفى ودخل على اوضة نومهم

فتح الباب بالراحه

مصطفى بصوت واطى : مها انتى هنا !!

دخل مصطفى لقى مها لابسه فستان ابيض وسايبه شعرها الطويل على ضهرها

ولابسه تاج صغير

مصطفى ومش مصدق : بسم الله ما شاء الله

مها بابتسامه واسعه : ايه مالك بتبصلى كدا ليه

مصطفى : مش مصدق عينى ايه القمر دا

مها بكسوف : عجبتك ؟

مصطفى وشدها فى حضنه : عجبتينى بس ؟

ايه المفاجأه الحلوه دى

مها : حاجه قليله عليك قلت اعوضك عن يوم فرحنا

مصطفى : دى احلى حاجه فى الدنيا

مها : لا انت اللى احلى حاجه فى الدنيا

مصطفى ضمها اكتر : ربنا يخليكى ليا

مها سكتت شويه فى حضنه وفجأه

مها : استنى بقى لسه فى مفاجأه تانيه

وشدته من ايده

مصطفى : استنى رايحه فين

مها : ع المطبخ تعالى بسرعه

مصطفى شدها : مفيش مطابخ فيه هنا وبس

مها : يووه يامصطفى استنى شويه بس هوريك حاجه

مصطفى ومسكها اكتر : لا مش وقته

مها بطفوليه : عشان خاطرى تعبت فيها+

مصطف

قاطعها مصطفى وشالها

مصطفى : شششششششششش

مها : اس ت ن ى

و سكتت مها واستسلمت لرأيه وقررت تأجيل المافجأه لوقت تانى

ثم ادرك شهرزاد الصباح وسكتت عن الكلام المباح

لا تنسونا من صالح دعائكم

بقلم : Ali Luka

بقلم : Ali Luka

أنا مسلم لكل مسلم



جميع الحقوق محفوظة

EL Gnna

2016-2017