بسم الله الرحمن الرحيم
قصــة جــــوازه بــالتدبيـــس مها ومصطفي|الحلقه التاسع عشر
تـانى يوم صحيوا ابطالنا لليوم الموعود+اللى الكل مستنيه
فيه اللى مستنى عشان يعترف بحبه
اللى مستنى يشوف حبيبه
واللى مستنى ينتقم !
مصطفى : مها مها مها مها اصحى اصحى
مها بكسل : ايه يا مصطفى الدوشه دى
مصطفى : يلا عشان الرحله
مها : طيب طيب مالك فى ايه
مصطفى : مفيييش حاسس انه هيبقى يوم حلو
مها بابتسامه : ان شاء الله
مصطفى : يلا هنفوت على سلمى ؟
مها : طيب مش نفطر الاول
مصطفى : نفطر ع البحر بقى معانا اكل كتير
يلا قومى نصلى جماعه ونمشى
مها : حاضر قومت اهو
،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،
وكالعاده فى اي بيت مصرى اصيل يوم رحله
الاب : لازم يعنى تروحى يا سلمى ما تخليكى واحنا كدا كدا هنصيف
سلمى : ياحاج مصيف ايه بس انا طالعه مع اصحابى
الاب : مش العين السخنه مصيف
سلمى : اه بس احنا رايحين نغير جو مش نصيف ف الشتا يعنى
الاب : بتفضلى اصحابك على اهلك ماشى
سلمى : ايووون هنرجع بقى للكلام بتاع كل مره
يلا مها بترن انا نازله
الاب: خلى بالك من نفسك
سلمى : حااااااااضر سلام ياحج
فـى الاتوبيس
مصطفى : لسه فاضل كتير ؟
سلمى : لا خلاص قربنا
مصطفى : حاسس انى فى رحله مع اطفال
مراد : ههههههههههههه والله معاك حق
سالى وضربته ف ايده : هو ايه اللى معاك حق
مها بغيظ : قصدك ايه يعنى ؟
مصطفى وطلع لسانه : يعنى انتى اطفال
مها : على فكره بقى انت مش اكبر منى بكتير
مصطفى : بس اكبر برده
سلمى : هههههه خلاص ياجماعه صلوا علي النبى
الكل : عليه الصلاه و السلام
مها : سيبونى اركز ف الطريق بقى
مصطفى : سيبناكى ياختى
مها : شايفين منظر الجبال تحفه سبحان الله
مصطفى : فعلا سبحان الله
سلمى : انا كان نفسى اجى من زمان
مصطفى : هو انتى مروحتيش العين السخنه قبل كدا ؟
سلمى : لا خالص
مراد : انا اتحايلت ع ناس هنا نقضى فيها شهر العسل بس مارضيوش
سالى : احم احم
مصطفى : هههههه الكلام ليكى يا جاره
سالى : ع فكره شرم الشيخ احلى
مشرف الرحله : يلا ياجماعه جهزوا نفسكوا عشان هننزل هنا
مصطفى : بسم الله الرحمن الرحيم توكلنا على الله
،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،
و فى نفس الطريق
محمد بعصبيه : يعنى ايه متعرفش تيجى انا بقولك واقف فى نص الطريق ياغبى
ميكانيكى : يا بيه انا اجازه النهارده
وكله اجازه برده مش هتلاقى تصليح دلوقتى
سيب العربيه فى مكانها وانا هاجى بكره
محمد : اوووووووووووووف
يسرا : فى ايه
محمد : مفيش تصليح انهارده
يسرا : وهنعمل ايه
محمد : تعالى ندور ع اقرب بنزينه
يسرا : يعنى مش هنروح العين السخنه ؟
وهنسيبهم كدا ؟
محمد : عيب عليكى وابقى محمد ازاى ؟
انا عملت حسابى وبعت وراهم ناس
،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،
المشرف : حمد الله على السلامه يا جماعه
دلوقتى جوله حره على البحر وفيه كافيهات كتير للى عايز يفطر
التجمع هنا الساعه 11
نروح لابطالنا
مراد : هو مصطفى راح فين ؟
مها : بيجيب صاحبه
وغمزت لسالى
سالى بخبث : صاحبه مين يا ميهو
مها : ياسر
سلمى باستغراب : ايه دا هو جاى ؟
مها : اه
سالى : ومالك يا سولى اتخضيتى كدا
سلمى وبصتلها بعتاب : لا ابدا يا سالى متخضيتش
مها : اهو جه
مصطفى : اتأخرت عليكوا
ياسر بابتسامه : السلام عليكم
الكل : وعليكم السلام
مصطفى : دكتور ياسر صاحبى ياجماعه
مراد : تشرفنا
ياسر : شكرا
مها غمزت لسالى
سالى : طيب يا جماعه يلا كل واحد بيتك بيتك كدا
يلا يا مراد نمشى احنا
سلمى : رايحين فين ؟
سالى وطلعت لسانها : خلى ف ذوق واحده مع جوزها مالك انتى
مها : هههههههههههههه وانا وراك يا معلم يلا يا مصطفى ؟
مصطفى : يلا بينا
سلمى وشدت مها وقالت بصوت واطى : هتسيبونى لوحدى ياكلاب
مها وقربت من ودنها : استلقى وعدك ياجميل
سلمى : يعنى ايه !
مصطفى : يلا يا مها انا جعاااااااااان
ومشيوا ومفضلش غير ياسر وسلمى !
ياسر : احم احم واضح ان الناس سابتنا
سلمى باحراج : اه
وانا كمان هشوف اصحابى
ياسر بسرعه : استنى رايحه فين هتسيبينى لوحدى انتى كمان
سلمى ووشها احمر : معلش اسفه اصل ماينفعش ..
ياسر وقاطعها : متخافيش انا عارف انك مش بتكلمى شباب وهما مش هيتأخروا معلش خليكى معايا
،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،
مها : هههههههههههههههههههه تفتكر سلمى ممكن تولع فيا ؟
مصطفى :لا لا ماتقلقيش هتدعيلك
مها : اصلك مش فاهم هى بتتكسف اوى ومش هتعرف تتكلم
مصطفى : ماتخافيش انا واثق فى ياسر
مها : يارب
مصطفى بغمزه : ويا بخت من وفق راسين فى الحلال
مها : ههههههههههههه ربنا يستر
مش هتاكل ؟ انا جوعت
مصطفى : ملاحظ انك بتجوعى كتير اليومين دول حمل دا ولا ايه
سكتت مها وبصتله
مصطفى : انا انا اسف مكنتش اقصد طلعت كدا لوحدها
مها بابتسامه : واسف ليه هو انا اكره ابقى حامل
مصطفى : ربنا يرزقك بالزوج والذريه الصالحه
مها : الحمد لله رزقنى
مصطفى : ايه حامل برده ؟
مها وضربته : هههههههه مصطفى بطل رخامه
مصطفى : طيب يلا ناكل
مها : هنقعد فين ؟
مصطفى : فى اى كافيه هنا
مها : لا عايزه اقعد هنا ع الشط
مصطفى : تمام يلا
،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،
ياسر : حلو اوى البحر
سلمى : اه المنظر كله جميل
ياسر : بتحبى الطبيعه ؟
سلمى : وهو فيه حد مش بيحبها ؟
ياسر : يعنى فى ناس عينيها مش بتجيب الطبيعه او بتبقى مركزه مع حاجات تانيه اكتر
سلمى : اه معاك حق
ياسر : تعالى نقعد
سلمى : اه طيب بس بلاش نبعد معلش عشان لو رجعوا
ياسر : مش هيرجعوا دلوقتى دول كابلز وهيعيشوا
وبهمس : عقبالنا
سلمى : نعم ؟
ياسر : لا مفيش
ياسر : انتى بقى كنتى حابه تدخلى الكليه ولا التنسيق ؟
سلمى : لا انا بحب الرياضه والحسابات وكنت علمى رياضه
ياسر : ومدخلتيش هندسه ليه ؟
سلمى : دخلت وحولت محبتهاش شوفت نفسى اكتر ف تجاره
ياسر : تمام حلو ان الواحد يحدد نفسه وطريقه
سلمى : اه فعلا
وسكووت رهيب
ياسر ( يادى النيله المواضيع كلها خلصت اقول ايه بس )
ياسر : احم تحبى تشربى ايه ؟
سلمى : لا شكرا
ياسر : لا مينفعش انا بردان شويه وهاخد حاجه سخنه تاخدى معايا ؟
سلمى : اوك ماشى
ياسر : اوك هروح اجيب واجى
،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،
مصطفى : ايوه ياابنى ايه لحقت
ياسر : ايوه ياسى زفت دى ساكته خالص وانا خلصت كل الكلام مش عارف اقول ايه تانى
مصطفى : ههههههههههه فاشل وربنا حاول تلمح من بعيد وبعدين قولها
ياسر : مش عارف بجد كل ما ابصلها اسكت
مصطفى : وبعدين فى شغل العيال دا اجمد ياصاحبى
ياسر : طيب هتيجوا امتى ؟
مصطفى : مالكش دعوه هبقى اتصل بيك يلا غوور
وبعد ما قفل
مها : فى ايه
مصطفى : هههههههه البيه لخمه ومش عارف يتصرف
مها : هههههههههه تلاقى سلمى مصدره الوش الخشب
اصلها لما بتتكسف بتقلب حنفى
مصطفى : هههههههههه انا قولتله يتصرف
فكرنى بيوم لما اتقدمتلك
باباكى هو اللى كان بيكملى الكلام
مها : ههههههه الله يرحمه
انت واصحابك لخمه بقى
مصطفى بابتسامه : اه بس فيه فرق بينا
مها : ايه هو
مصطفى : يعنى هى معجبه بيه وهو كمان وان شاء الله هيحبوا بعض
انما احنا لاء
مها وسكتت
مصطفى قام واداها ضهره
وبصوت ضعيف : تعرفى كان نفسى تحبينى اوى زى ما بحبك
انا .. انا اسف انى بقول كدا
مها بحنان : اسف على ايه
مصطفى : معلش همشى شويه وارجعلك
مها : استنى رايح فين
مصطفى : مش هتأخر
مها وشدته وحضنته : متسبنيش وتمشى
مصطفى بعدها وبصلها بعيون مدمعه
مها : عينيك مينفعش تدمع وانا موجوده
مصطفى بصدمه : بتقولى ايه
مها بحنيه : اللى سمعته
مصطفى : يعنى ايه
مها : يعنى احنا زينا زى ياسر وسلمى
مصطفى ومش مصدق : انتى بتقولى ايه
مها بابتسامه : الاكل تخن مخك ولا ايه
مصطفى : يعنى انتى بتح
مها وقاطعته : بحبك
مصطفى : مها انا مش مصدق
مها : ليه بس
مصطفى : بجد بتحبينى
مها : والله بحبك يا مصطفى
مصطفى : ازاى
مها : ازاى دى بقى بتاعت ربنا المهم انى بحبك
مصطفى : الحمد لله الحمد لله
مها : ايه هو انا كنت مغلباك اوى كدا
مصطفى بتنهيده : مغلبانى بس ؟ ومطلعه عينى كمان
مها : هههههههههههههه مش اوى كدا دا انا ملاك
مصطفى : ربنا يخليكى ليا
مها بابتسامه : ويخليك ليا
مصطفى وبص على البحر
: ايه رأيك ناخد يخت او مركب ؟
مها : بخاف من البحر
مصطفى ومسك ايديها : متخافيش طول ماانا معاكى
،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،
ياسر : كويس انك طلعتى بتحبى الكابتشينو
سلمى بابتسامه : شكرا
ياسر : انتى ليكى اخوات ؟
سلمى : اه بنوته اصغر منى داخله 2 ثانوى
وانت ؟
ياسر : ليا اخت برده بس اكبر وبتشتغل كيميائيه فى امريكا
انا عايش هنا لوحدى امى وابويا متوفيين من زمان
سلمى : واضح انكوا بتحبوا الكيميا انت صيدلي وهى كيميائيه
ياسر : اه جدا كمان عشان بابا وماما كانوا دكاتره كيميا فى كليه العلوم
سلمى : ههههههههه ما شاء الله
ياسر : طيب ما انتى بتضحكى اهو ساكته ليه بقى
سلمى : لا عادى مفيش
ياسر : هو انتى ع طول كدا قلقانه ؟
سلمى : لا ابدا عادى بجد
ياسر : اممم
سلمى : فى حاجه ولا ايه ؟
ياسر : بصراحه عايز اقولك على حاجه
سلمى : اتفضل
ياسر وخد نفس طويل : بصى ومن الاخر كدا انا ماليش ف اللف ولا الدوارن واول مره فى حياتى اتحط ف الموقف دا
بصراحه جدا انا معجب بيكى وعايز اتقدملك قولتى ايه
سلمى وبصتله بصدمه
ياسر : انا عارف انى فاجأتك بس بصراحه مش بعرف اتكلم فى الحاجات دى والصراحه احسن حاجه
لو موافقه ع كلامى عرفينى وانا هكلم بابا واحدد معاد معاه
سلمى وسكتت خالص
ياسر : سلمى ؟
سلمى فجاه : يلا بينا نشوف سالى ومراد فين
ياسر بلخبطه : مش موافقه ؟
سلمى بكسوف : خد رقم بابا
ياسر : بجد ؟
سلمى : هتكتبه ولا لاء ؟
ياسر : لااااااااااااااء ايه بس حرام عليكى وقعتى قلبى
سلمى : طيب اهو
ياسر وكتب الرقم على موبايله
سلمى : تمام كدا ؟
ياسر بابتسامه واسعه : تمام اوى
سلمى : مش يلا بينا ؟
،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،
مها بفرحه : الهوا هنا حلو اوى
مصطفى : ايه رأيك بقى لسه خايفه ؟؟
مها بابتسامه : لا خالص
مصطفى : يعنى بقيتى بتطمنى معايا ؟
مها : لولا الامان اللى معاك مكنتش عرفت انى بحبك
مصطفى : يااااااااااه انا مش مصدق نفسى
مها : ايه بقى انا جعانه
مصطفى : ايه دا يا بت انا بدأت اشك فيكى
مها : يووه ما البحر بيجوع
مصطفى وقرب منها وحضنها : طيب ما تخلينا هنا شويه
مها بصوت واطى : ماشى
وحضنته وغمضت عنيها
سكتت شويه
وقالت : عارف بحمد ربنا انى حبيتك بعد الجواز
عشان اعرف اتكلم وكمان احس
تخيل لو كنت اتحرمت من الامان اللى ف حضنك دا
مصطفى وابتسم : الحمد لله انا كنت بدعى ربنا طول الوقت يحببك فيا
مها : يعنى مكنتش هتطلقنى ؟
مصطفى : مقدرش حتى لو تلاحظى ان المده اللى حددتها فاتت من زمان
مها : فعلا
مصطفى : مقدرش اسيبك ابدا ما صدقت بقيت معاكى
مها : ان شاء الله مع بعض على طول
مصطفى : يارب
مها بمرح : عايزه اعوم
مصطفى : هههههههه وعد منى ليكى شهر عسل وهنعوم ونعمل كل اللى عايزينه
مها : لسه كتير ع الشتا
مصطفى : الايام بتفوت بسرعه
مها : ماشى خلاص
مصطفى وبص فى الساعه : يلا الساعه 11 الا ربع يدوب نرجع
مها : ماشى ونشوف ياسر وسلمى عملوا ايه
مصطفى ووقف قدامها وهمس ف ودنها : لسه ليا فيكى حاجات كتير هاخدها اوعى تنسى
مها وبصلته بكسوف : يلا هنتأخر
،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،
مها اول ما وصلت راحت لسلمى
مها : ها ها عملتوا ايه
سلمى بغيظ : يعنى كنتوا كلكوا عارفين وعاملين عليا فيلم
مها : ههههههههههه اه بالظبط كدا احكيلى بقى
سلمى : مش قايله حاجه
سالى وجت عليهم : ريحى نفسك يا مها مش هتقولك دلوقتى
سلمى : استنى لما نقعد لوحدنا
مراد : يلا ياجماعه عشان منتأخرش
،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،
وبعد ما راحوا لمكان التجمع
المشرف : دلوقتى هنعمل جوله ع الشواطئ هنا
قدامنا لحد الساعه 2 وبعد كدا هنروح قريه سياحيه وفى مفاجأه فى اخر اليوم
مصطفى بصوت واطى : ايه هيحجزولنا نقضى شهر العسل هنا ؟
مها وخبطته : لم نفسك شويه
مصطفى : اى ماشى ماشى
ومشيوا كلهم
وصلوا عند شط من الشواطئ
المشرف : تمام دا اخر شط هنكون فيه والغطس هنا حلو جدا
اللى عايز يغطس يجى
مراد : تمااااااااام يلا بينا يارجاله الحته دى بتاعتنا
ياسر : يلا
سالى : ايه دا واحنا عايزين نغطس
مها : هههههههههه تغطسى فين يابت باللى ف بطنك دا خليكى انتى يلا ياسلمى
مصطفى : لا ياحلوين احنا بنقول الرجاله
الحريم هنا تستنى رجالتها
مها : دا ظلم انا بطالب بالمساواه
مصطفى : هههههههههه ارجعى يا حبيبتى ربنا يهديكى مع اصحابك مش هنتأخر
وبعد ما مشيوا
سالى : ها احكى نتسلى لحد ما يرجعوا
سلمى : ياسلام ع اساس انها حدوته
مها وضربتها : ما تبطلى رخامه بقى
سلمى : ماشى يا هوانم مردوده لكوا
وحكت ع اللى حصل
مها : ههههههههههههه يخربيتك طلعتى عينه
سلمى : اعمل ايه يعنى
سالى وقامت حضنتها : ربنا يتمملك على خير ياحبيبتى
سلمى بابتسامه : يارب يا سولى
مها : احم احم عندى ليكوا خبر
سلمى : اييييييييييه حامل ؟
مها وضربتها : هههههههههههههه ايه حكايه الحمل معايا ياجدعان
سالى : استنى بس يا سلمى
بت يا مها لو خبر وحش خليه وقت تانى متعكريش مزاجنا دلوقتى
مها : يانهار على الوطينه
سلمى : ههههههههه قولى ياستى خلصينا
مها : احم احم احم
بسم الله الرحمن الرحيم
انا ياجماعه وبلا فخر
قولت لمصطفى بحبك !
وفـى مكان تانى
محمد : يعنى هما على الشط دلوقتى
طيب تمام خليك وراهم واعمل اللى قولتلك عليه
بعد ما قفل
يسرا : ناس ليها بحر وشط وناس ليها شمس وقرف
محمد : متعوضه يا حبى
يسرا بحقد : زمانهم منسجمين دلوقتى
ياترى بيعملوا ايه
محمد : متقلقيش كل حاجه هتوصلنا كأننا معاهم
،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،
وبعد الغطس وفتره الغدا
قدام البحر
وقت الغروب والشمس بلونها الاحمر
مها : يااااااااااااااااااااه بعشق منظر الغروب
مصطفى : وانا كمان
مها : بص تحس ان الشمس بتغطس فى الميه
مصطفى : وممكن نقول نار بتطفى واحده واحده عشان اللون الاحمر
مها : اه المهم فى كل الحالات المنظر تحفه
مصطفى : سبحان الله
مها : مصطفى ما تيجى نتصور كلنا ف المنظر دا
مصطفى : ماشى يلا بينا
وبعد ساعه
سالى : يلا نرجع للتجمع
مراد : يارتنا كنا جينا لوحدنا بدل شغل طابور الحضانه دا
مصطفى : ههههههههههه معلش حكم القوى بقى
مها : ماشى انتوا الاتنين اخرتكوا وحشه
المشرف : دلوقتى انا وعدتكوا بمفاجأه اتحاد الطلبه عملكوا حفله سمر
كامله اللى عايز يجى يتفضل معاانا واللى هيكمل جوله حره التجمع عند الاتوبيسات الساعه 11
واحد من الطلاب : ايه دا يادكتور هى الرحله اخرها 11 ؟
المشرف : للاسف اه عشان الظروف الامنيه لازم نروح بدرى
ياسر : ايه ياجماعه هنروح ولا ايه ؟
مصطفى : انا عن نفسى ومراتى موافق
مراد : وانا معاك
ياسر بابتسامه : وانا وخطيبتى المستقبليه موافقين ولا ايه يا سلمى
سلمى بكسوف : تمام
،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،
وراحوا ع مكان الحفله
واشتغل الدى جى على اول اغنيه رومانسيه
ورقص مصطفى ومها مع بعض
مصطفى : ياااااه كل ما افتكر يوم الفرح وانتى مش راضيه تبصيلى
مها : يوووه انسى بقى
مصطفى وضمها اكتر : حاضر هنسى
مها وبعدت : مصطفى اتحرج من زمايلى بطل بقى
مصطفى : مراد كان عنده حق يارتنا جينا لوحدنا
مها : مش قولتلى هتعوضنى ؟
مصطفى : اه طبعا ياحبيبتى
سالى : انا فرحانه اوى
مراد : وانا فرحان عشان انتى فرحانه
سالى : فاكر رقصتنا يوم فرحنا ؟
مراد : ودا يوم يتنسى ؟
احلى يوم فى حياتى
سالى : بجد يا مراد يعنى انت لسه بتحبنى ؟
مراد : انتى عبيطه ؟ بحبك بس دا انا بعشقك
سالى : يعنى الجواز مقلش من حبك ليا ؟
مراد : فكرة كل الناس الغلط ان الجواز بيضيع الحب مع ان مفروض العكس
صدقينى حبى ليكى بيزيد اضعاف من ساعه ما اتجوزنا ياحبيبتى
طول ما احنا متفاهمين وعارفين نمشى المركب بينا مفيش حاجه هتقل
سالى بابتسامه : انا بحبك اوى ربنا يخليك ليا
مراد : ويخليكى ليا ياحبيبتى
ياسر : عقبال يوم فرحنا لما نرقص كدا مع بعض
سلمى بكسوف : ان شاء الله
ياسر : احلى حاجه فيكى كسوفك دا
سلمى وزاد حمره وشها : ربنا يخليك
ياسر : مينفعش ربنا يخليك ليا ؟
سكتت سلمى
ياسر : ماشى انا عارف انها مش وقتها
فـى الاتوبيس
مصطفى : كان يوم حلو اوى وسعيد بمعرفتك يا مراد
مراد : تسلم يادكتور ربنا يخليك
مها : يارب دايما متجمعين كدا
سالى وسلمى : امين ياااااااااارب
مراد : ان شاء الله نسمع عنك خير يا ياسر انت وسلمى
عايزين نبقى كلنا كابلز
ياسر : ان شاء الله
...
.
.
