بسم الله الرحمن الرحيم
قصــة جــــوازه بــالتدبيـــس مها ومصطفي|الحلقه الثامنه
مها : هعمله ايه يعنى انتى كمان
سلمى : والله ما شفت فى برودك ياشيخه ونازله الجامعه عادى
مها : ايه هو انا جايه هنا عشان كل واحده فيكوا تشتم فيا شويه
سالى : اصلنا شايفينك بتستهبلى
مها : لا بستهبل ولا حاجه انا حذرت بابا وهو اللى صمم خلاص اشربوا بقى
سلمى : محدش هيشرب غيرك انتى يا مها والله
سالى : ايوه بالظبط كدا وجوزك دا نعمه مش سهل تلاقى حد بيحبك كدا وانتى بترفضى النعمه بايديك
مها : خلاص بقى ياجماعه انا جايه افك مش تقفلونى اكتر
سلمى : دا على اساس انه فارق مع سيادتك يعنى بقى عندك دم فجأه
مها بضيق : سلمى اسكتى بقى والله همشى
سالى : خلاص ياجماعه اهدوا
الحق علينا خايفين عليكى انتى حره
مها : ماشى هى الساعه كام ؟
سالى : الساعه 1
مها : اوك لما تيجى الساعه 2 الا ربع كدا قولوا
سلمى : اشمعنى ؟
مها : مفيش ورايا مشوار
------------------------------------------------------------------------
وفـى مكتب مصطفى .......
الاء : يسرا بطلى هبل دكتور مصطفى دا محترم جدا ومالوش فى كدا
يسرا : مفيش راجل مالوش فى كدا ياهبله كلهم صنف واحد
الاء : هتعملي ايه يعنى
يسرا : انا ليا طرقى الخاصه
الاء : قصدك ايه ؟
يسرا : مش قصدى بس اتفرجى عليا وانتى تعرفى
الاء : ايه هتضحكى عليه وتتجوزيه وجو الافلام العربى دا ؟
يسرا : هههههههههه حبيبتى الافلام العربى دى من الواااقع وبعدين ملكيش دعوه خليكى ف حالك
الاء : تصدقى انا غلطانه انى جبتك هنا
يسرا وبنظره غريبه : احلى غلطه عملتيها فى حياتك
الاء ولسه هتتكلم
يسرا : هششش اهو جه قومى انتى بقى
ودخل مصطفى على مكتبه من غير حتى ما يقول سلام
يسرا : ودا ماله دا مش فى بنى ادمين قاعدين
الاء : ههههههههههههه قولتلك مش زيهم مفيش فايده انا هقوم اشوف شغلى
ورن التليفون
يسرا : ايوه يافندم
مصطفى : شوفى استاذ ياسر جه ولا لسه ولو كان موجود خليه ييجى
يسرا : اوك يا فندم
يسرا ( شكلك صعب فعلا بس على ميين مش هتاخد فى ايدي حاجه )
------------------------------------------------------------------------
وفـى كافيه عـلى النيل
راحت مها عشان تقابل محمد , وقفت تدور عالترابيزة و اخيرا لقيته ...
محمد : مش مصدق انك جيتى
مها : انت عايز ايه منى
محمد : اهدى بس واقعدى نتكلم
مها وقعدت : اتفضل ادينى قعدت ها
محمد : وحشتينى اوى والله
مها سكتت
محمد : انتى بقيتى بتسكتى ليه انا عارف انى كمان وحشك ولسه بتحبينى
مها : وجايب الثقه دى منين
محمد : مها حبيبتى بلاش نضيع وقت انا اكتر واحد فاهمك وعارفك
تعالى نشوف حل
مها بضيق : لا ياراجل بعد ما اتجوزت جاى تقولى نشوف حل
حل ايه اللى هنشوفه
محمد بزعل : هو انتى كل شويه هتفكرينى يا مها حرام عليكى بقى
مها وحنت : خلاص ياحــ اقصد يامحمد هسكت
محمد : قوليها يامها وحشتنى منك قولى ياحبيبى هو اانا مش حبيبك ؟
مها : ايوه يامحمد انت حبيبى وكل حاجه بس انا دلوقتى متجوزه واللى بعمله دا غلط
محمد : مش قدامنا غيره
مها : لا قدامنا
محمد : ايه اللى قدامنا
مها : انا قولت لمصطفى انى مش عايزاه وهيطلقنى قريب
محمد بخضه : ايه انتى اتجننتى
مها باستغراب : ومالك اتخضيت كدا هو انت اللى هتطلق
محمد بلخبطه : لا لا ابدا بس الموقف صعب
مينفعش تطلقى
مها : اومال هنرجع لبعض ازاى وانا متجوزه !
------------------------------------------------------------------------
و ف الشركة ....
ياسر بصدمه : ايه اللى بتقوله دا
مصطفى : وطى صوتك يا ياسر بقولك عايز الكلام بينى وبينك تزعق
ياسر : انا اسف معلش اتصدمت
مصطفى بحزن : اومال انا اعمل ايه بس
ياسر : معلش ياصاحبى اهو نصيب ولا يهمك بكره نشوفلك الاحسن
مصطفى : يعنى انا بحكليك عشان تقولى كدا ماانا كان قدامى الاحسن ياياسر بس انا عايز دى انا بحبها بجنون والله ماحبيت غيرها
ياسر : اهدى بس ليها حل
مصطفى : هو فين دا انا مش شايف اى حلول هى مش عايزانى اجبرها تعيش معايا يعنى
ياسر : لا ياصاحبى فى حاجات تانيه
مصطفى : زى ايه !
------------------------------------------------------------------------
وفــى الجامعه
محمود ( صاحب محمد ) : بس ياسيدى هى دى كل الحكايه
احمد (صاحب محمود) : طب وانت مالك يا اخى هى تفرق معاك فى ايه
محمود : ياابنى خلى عندك دم يعنى دى لو اختك كنت هترضى عليها كدا ؟
احمد : اكيد لاء بس هى متقربلكش بحاجه
محمود : على الاقل الزماله وبعدين دى مها انت مش فاكرها
البنت العسوله البيضه اللى عيونها عسلى دى وكانت دايما تقعد مع محمد وانت تتراخم عليها
احمد : ما محمد بيقعد مع بنات كتير هفتكر مين ولا مين
محمود : على رأيك بس دى تختلف
احمد : اشمعنى ياخويا
محمود : البنت دى محترمه طول عمرها حتى لما كانت بتكلم محمد كان كل الكلام باحترام وحدود وانا طول عمرى بقدرها وبحترمها
احمد : طب بدام انت عارف من الاول انه مش بيحبها مقولتش ليه
محمود : كنت فاكر انه هيتعدل بس مفيش فايده
احمد : امممم والمطلوب ؟
محمود : فكر معايا فى حل انا لازم افهمها الموقف
احمد : يا سيدى هى لو محترمه اصلا ماكانتش تكلمه تانى خصوصا بعد ما اتجوزت
محمود : انت عارف الحب ممكن يخليك تغلط غصب عنك وعشان كدا انا عايز اكلمها
احمد : بصراحه ماانصحكش ياصاحبى هتعمل مشاكل وهى مش هتصدقك انا من رأيى تبعد عنهم هما الاتنين ياما قولتلك محمد دا مش زينا ولا شكلنا بس انت مفيش فايده
محمود : اووف جبتك ياعبد المعين ماشى ياسيدى
------------------------------------------------------------------------
وفـى بيت مهـا
الام : انتوا ليه مجيتوش مع بعض
مصطفى : معلش بقى ياحماتى بنتك مجتهده ونزلت الجامعه ومعرفتش افوت عليها موبايلها كان مقفول قولت يبقى اكيد سبقتنى على هنا
الام : ههههههههههههههه وماله ياخويا بس بلاش حماتى دى انا ماما يا واد واللا نسيت
مصطفى : طبعا طبعا
الام : طيب انا هقوم احضر الغدا
وبعد ما مشت
مها بصدمه : انت عرفت منين اننا معزومين
مصطفى : عادى عمو اتصل بيا بالصدفه عشان يأكد عليا
مها : اه اه شكرا
مصطفى ببرود : شكرا ع ايه انا مش هكسف الناس اللى ربونى
وكمان مبحبش شكلى يبقى وحش
مها : اوك يا مصطفى
مصطفى : يلا بقى مثلى انى جوزك وانك فرحانه وكدا
مها بابتسامه : وماله من عنيا
ودخل عليهم ابو مها
الاب : اهلا اهلا بالعرسان منورين
مصطفى : دا نورك يا بابا
الاب : عاملين ايه ؟
مها : الحمد لله
انا هقوم اجهز الاكل مع ماما
مصطفى : ماشى ياحبيبتى
الاب : يلا يا مصطفى شد حيلك عايز بابا دى تبقى جدو
مصطفى بصعوبه : اه اه طبعا وهتبقى احلى جدو كمان
الاب : يا رب يابنى اشوفلكوا عيل قبل ما اموت
مصطفى : بعيد الشر ياحاج ان شاء الله هتعيش وتشوف
وحاول يتوه على الموضوع
مصطفى : ايه يا مهاااا فين الاكل انا عصافير بطنى بتصوصو
وفـى المطبخ
الام : ايه الاخبار يا مها
مها باستعباط : اخبار ايه
الام : اخبارك مع جوزك
مها : الحمد لله ماشى الحال
الام : يارب دايما يابنتى ربنا يهدى سركوا
مصطفى طيب وابن حلال وبيحبك
مها : يارب
يلا بينا مصطفى بينادى
------------------------------------------------------------------------
و
بعـد ما روحوا
مصطفى : على فكره من الاحترام انك لما تبقى نازله تقولى انا نازله انتى قاعده فى بيت راجل مش تكيه هى
مها واتصدمت من الكلام : اه اانا اسفه اصل...
مصطفى وقاطعها : لا اصل ولا فصل مش عايز اسمع اعذار اخر مره تتكرر وعندك رقم السواق اتصلى بيه يجيلك فى اى وقت
انا برده راجل ومحبش مراتى تتبهدل فى الموصلات حتى لو هطلقها
وسابها وخرج
مها ورنت كلمه طلاق فى ودنها ( يااااااااه مين كان يصدق انى اوصل للمرحله دى اتجوز واطلق كدا عادى
مش انتى اللى عايزه كدا اشربى
يعنى كنت هعمل ايه اعيش مع واحد مش طايقاه
وهو اى واحد دا جوزك وكمان بيحبك
يووووه يادى الكلمه اللى عماله تتكرر كتير
خلاص خليكى مع اللى بتحبيه لحد ما يوديكى فى داهيه بس مترجعيش تعيطى )
ورن الموبايل
مها : الو
محمد : ايوه ياروحى
مها : انا لسه مفكرتش يامحمد
محمد : ومين قالك انى متصل عشان اعرف رأيك انا مش هسيبك تنامى لوحدك
مها : بجد
محمد : طبعا ياحبيبتى مش احنا زمان كنا بنام كدا
بحبك اوى ياميهو+
مها وضعفت : وانا كمان بحبك اوى
