بسم الله الرحمن الرحيم
قصــة جــــوازه بــالتدبيـــس مها ومصطفي|الحلقه السابعه
مها : انت عايز ايه يامحمد !محمد : مفيش يامها بطمن عليكى بلاش ؟
مها : مش كل شويه هفكرك انى متجوزه
محمد : مش قادر اقتنع انك لحد غيرى
مها : انت اللى بعت
محمد : يعنى انتى مبسوطه معاه
مها : اه جدا
محمد : كدابه انتى عمرك ما هتكونى مبسوطه غير معايا
مها سكتت
محمد : مها انا عايز اشوفك
مها : مينفعش
محمد : ابوس ايديكى لازم اشوفك
مها : سبنى ف حالى
محمد : هستناكى بعد بكره فى نفس مكاننا الساعه 2 , سلام
وقفل محمد الخط بعد ما رمى طعم ف صنارته وكان واثق ان مها هتروحله وفضلت مها صاحيه تفكر ف كلام محمد
بس ياترى القرار ايه
-------------------------------------------------------------------
تانى يوم الصبح
مصطفى بصوت واطى : مها مها ...
مها مفزوعه : ايه فى ايه
مصطفى : بسم الله الرحمن الرحيم ايه ياحبيبتى انا اسف
مها وشدت الغطا على نفسها : فى حاجه يامصطفى
مصطفى : انا نازل الشغل مش عايزه حاجه
مها : استنى مجهزتش الفطار اسفه راحت عليا نومه
مصطفى : ولا يهمك ياحبيبتى انا فطرت خلاص ريحى انتى وكملى نومك
مها : اوك بالسلامه
مصطفى وباسها ع جيبنها : هتوحشينى لحد ما اجى
----------------------------------------------------------------------
سالى : الو
سلمى : ايوه مين
سالى : يالهوى مش عارفه صوتى
سلمى : مين يعنى ع الصبح
سالى : يخربيتك هضيعك انا ستك سالى يابت
سلمى : يابنت الايييييييييه جيتى امتى ؟
سالى : ههههههههههه امبارح بس قولت اتصل عليكى الصبح
انتى معرفتيش صوتى يابت ...
سلمى : لا استغربت اصل الرقم مصرى
كدا يا وحشه ومتقوليش
ساالى : قولت اعملها مفاجأه
سلمى : وبعدين انتى مش قولتى نازله ع الامتحانات
ساالى : اه ياستى بس جوزى جاله شغل ف مصر كام شهر كدا قالى ننزل وبالمره تمتحنى
سلمى بفرحه : بجد يعنى مش هتسافرى تانى
سالى : لا ياموكوسه الشغل تبع شركته اللى هناك هيخلص ويرجع
سلمى :اوووووف وانا اللى قولت هنتجمع تانى
سالى : ما احنا هنتجمع ان شاء الله اومال انا هنا بعمل ايه
سلمى : ههههههههههه قشطه يا ريس
سالى : هى البت مها نزلت الكليه ولا لسه
سلمى : لا نزلت امبارح
سالى : اممم ومش نازله النهارده طبعا
سلمى :اكيد لا ماهيا مقالتش لجوزها خليها بكره وننزل كلنا مع بعض
سالى : تمام مقتوليلهاش بقى خلينا نعملها مفاجأه بكره
سلمى : قشطه ياكبير وحشتنى مقالبك والله
سالى : ههههههههههههههه وانتى اكتر
-----------------------------------------------------------------------
وفى شركه مصطفى
هانى : اتفضل ياسيدى ادينى لقيتلك سكرتيره
مصطفى : هى فين دى
هانى : بره
مصطفى : وكويسه ؟
هانى : عيييييييب دا انا عملتلك انتر فيو و دنيا انت مستقل بيا ولا ايه يا استاااذ
مصطفى : هههههههههه ماشى ياسيدى
هانى : هقوم انا بقى وابعتهالك بالمره
مصطفى : استنى
هانى : ايه ؟
مصطفى : مشوفتش ياسر بقاله كام يوم مختفى و مش بيرد ع الموبايل
هانى : لا والله انا استغربت برده بس فكرته اخد منك اجازه ولا حاجه
مصطفى : بدأت اقلق خلاص نفوت عليه بعد الشغل
هانى : خلاص تمام
انا هروح مكتبى بقى وهبعتلك السكرتيره
مصطفى : اوك
-----------------------------------------------------------------
مها : الحمد لله ياماما وانتى
الام : كويسين يا حبيبتى
اومال فين مصطفى
مها : نزل الشغل
الام : هو لحق دا انتوا عرسان
مها : مش فاضى بقى عنده شغل
الام : طيب يابنتى
بقولك انتوا معزومين عندنا بكره ان شاء الله
مها : لالالا كفايه عزومات انا زهقت
الام : دى اوامر عليا من ابوكى
مها : ههههههه ياستى اخلعى منه والنبى كفايه كدا
الام : معلش ما انتوا عرسان بقى لازم العزومات وكدا
مها :بلا عرسان بلا قرف
الام : ليه كدا يا بنتى هو حصل حاجه
مها بضيق : مفيش
الام : بصى يامها انا عارفه انك مغصوبه ع الجوازه بس بكره تعرفى ان ابوكى عنده حق
مها : يوووه هنفتح ف الحوار دا تانى
الام : انا بقولك اللى يريح ضميرى
مها : ماشى ياستى متشكرين
الام : متتأخروش بكره بقى
مها : هقول لمصطفى واكلمكوا
---------------------------------------------------------------
وفـى مكتب مصطفى دخلت السكرتيره
يسرا ( ياااه االمكتب تحفه ايه دا كل دا مكتب وورد ولا المز دا هشتغل معاه ازاى طلع عندك حق يا بت يا الاء شكلها هتلعب معانا )
يسرا : احم السلام عليكم
مصطفى وبص على يسرا
اللى كانت لابسه جيب قصيره شويه وعليها جاكت نص كم
: وعليكم السلام اتفضلى يا انسه
يسرا وحطت ورق ع المكتب : دا السى فى
مصطفى وبص فيه : يسرا صح
يسرا ( ايه الذكاء دا اومال مكتوب سنيه مثلا ) : اه يا فندم
مصطفى : طيب مكتوب خريجه تجاره ايه علاقه التجاره بالسكرتاريه
يسرا : احم الحقيقه انا دخلت الكليه غصب ومش بحب مجالها لما اتخرجت اخدت دبلومه علاقات عامه
مصطفى : تمام انتى هتقعدى مع انسه الاء وهى هتفهمك كل حاجه
يسرا : ان شاء الله اكون عند حسن ظنك يافندم
مصطفى ( لبسك مش مبشر بس ماشى ) : ان شاء الله اتفضلى انتى
وبعد ما مشيت
مصطفى مسك التليفون : ايوه ياهانى هخرب بيتك ان شاء الله
هانى : ههههههههههههه ليه بس ياعم عملتلك ايه
مصطفى : هى دى السكرتيره منك لله مش قولنا عايزها محجبه
هانى : ياعم انا عرفت انها شاطره وكويسه اللبس مش مشكله
مصطفى : لا طبعا مشكله , المظهرالعام مهم عندى
هانى : اممم خلاص ياسيدى نبه عليها لبسها ميبقاش خارج والحجاب ملناش دعوه بيه
مصطفى : طيب تمام خلصت ولا لسه
هانى : قربت اهو
مصطفى : اوك عشان نشوف ياسر بقى
هانى : تمام
-----------------------------------------------------------------------
وبعد يوم طووويل
فـى البيت
مها : حمد الله ع السلامه كل دا ؟
مصطفى : حبيبتى انا اسف والله كنت عند ياسر صحبى واتأخرنا
مها : طب منا اتصلت كتير كان مقفول
مصطفى : الموبايل فصل شحن
مها : اوك هحضرلك الغدا
مصطفى : لا ياحبيبتى انا اكلت خلاص هناك
اصل ياسر كان تعبان بقاله كام يوم ومحدش معاه ف شقته جبناله اكل انا وهانى واكلنا كلنا
مها : ليه هو مش متجوز
مصطفى : لا عازب وباباه متوفى وامه مسافره لاخته برا مصر
مها : اه سلامته
مصطفى : الله يسلمك ياحبيبتى انا اسف متزعليش الظروف جت كدا
مها : ولا يهمك
مصطفى : وحشتينى اوى
مها : تسلم
مصطفى : امممم طب ما تيجى ننام
مها : اوك انا هدخل انام تصبح ع خير
وراحت ع الاوضه اللى جنب اوضة نومهم زى كل يوم
مصطفى شدها من ايديها : رايحه فين بقولك وحشتينى تسيبينى وتمشى
مها : فى ايه
مصطفى ومتكلمش وشالها
مها : مصطفى نزلنى انت بتهزر !
مصطفى : لا مبهزرش مراتى وانا حر فيها يا ستى مالك انتى
وخدها اوضتهم
وطبعا مها وشها جاب كل الالوان شويه كسوف على خوف ع رفض
مها : ممكن تنزلنى بقى
مصطفى : لا هيه بقى
مها بعصبيه : يوووه نزلنى بقى
مصطفى ونزلها : طب من غير عصبيه انا بهزر معاكى
مها ومردتش
مصطفى : مها ممكن نتكلم شويه بصراحه
مها وبدأت تقلق : اوك اتفضل
مصطفى : انتى ليه كل ما اقرب منك تعملى كدا
مها : كدا ازاى يعنى
مصطفى : يعنى تزعقى وتبعدى عنى
مها : عادى
وسابته ومشيت
مصطفى وشدها من ايدها : لما اكون بكلمك متسبينيش وتمشى
مها : انت بتكلمنى كدا ليه سيب ايدى
مصطفى : لما اكون بكلمك متسبنيش وتمشى يا مها تمام ؟
مصطفى : ردى عليا انتى بتعملى كدا ليه
مها بعصبيه : عشان مش عايزاك
مصطفى بصدمه : عشان مش عايزاك !
طب لو مش عايزانى وافقتى عليا ليه ؟
ليه فرحتينى وانتى مش عايزانى
مها وسكتت
مصطفى وبدأ يزعق : ردى عليا ليه بتعملى فيا كدا
كل دا عشان حبيتك طول عمرى
حرام عليكى بجد هو انا ضعيف اوى كدا فى نظرك تلعبى بيا ...
مها : ملعبتش بحد ومش ضعيف
مصطفى : اومال ايه ردى عليا وفهمينى
مها : بابا بس اللى كان موافق وانا موافقتش على حد
مصطفى انا اسفه غصب عنى بس انا مش قادره اتأقلم و ......
وقاطعها مصطفى : خلاص خلاص فهمت
عايزه تطلقى يعنى
بس انا لو طلقتك قبل شهر جواز الناس هتفهم غلط وهتبوظ سمعتك وانا ابوكى ربانى ومرضاش على بنت الراجل اللى ربانى كدا
مها وحاولت تتكلم : مصط
مصطفى : مش عايز اسمع منك كلام اللى انتى عايزاه هيتنفذ بس قدامنا شهرين او تلاته بالكتير ويتم الطلاق ونفكر فى حجه ساعتها
البيت مفتوح وهتفضلى موجوده لحد ماتروحى بيت اهلك معززه مكرمه وانا مش هتعرضلك تانى فى اى حاجه+
وسابها وخرج من الاوضه ....
