بسم الله الرحمن الرحيم
الفصل ال30°°ابن قلبي°°😍
"طلب مالك من حياء ان تغمض عينيها،،ثم تقترب منه"حياء بنفاذ صبر:ها،،افتح
مالك وقد طبع قبله علي جبينها:اه فتحي
"صدمت حياء من فعلته تلك ولكن صدمتها الكبيره عندما رأته،،واضعا امامه بوكيه ورد كبير من اللون البمبي،،اللون المفضل لديها،،داخل هذا البوكيه يوجد صندوقه صغير احمر اللون،،ويحتوي الصندوق علي خاتما رقيق الشكل وبجانبه دبله"
حياء وهي مصدومه:ايه دا!!!
مالك بحب:تتجوزيني،،انا بحبك اوي ياحياء،،وبحلم ربنا يجمعنا في بيت واحد،،ونجيب اولاد يكونوا شبهك كدا،،وبصراحه مش مستحمل بعدك عني ولا حتي وجودك في حياتي وانا مليش حق فيكي،،بلاش سوء التفاهم يدمر اللي بينا،،علشان انا مش هسمح بكدا،،وانا عاوزك ومفيش اختيارات قدامي غير انك تبقي ليا وبس،،ها يا حياء،، تتجوزيني؟؛
كانت حياء فرحه في داخلها بعشقه لها ولكنها كلما تذكرت ما فعله بها قلبها يتمزق بشده وترفض حتي رؤيته"
حياء بحزن:اسفه مش موافقه ،،يا مالك،،انساني وارجع اليكس وعيش حياتك كاني مكنتش في حياتك يوم
مالك بغضب :انساكي؟!،،دا اللي هو ازاي وانا عايش بيكي اصلا،،بلاش يكون قلبك اسود ،،بلاش تتعاملي بالطريقه دي علشان انتي مش كدا،،ومتعاقبنيش ببعد عنك يا بنت قلبي
حياء ببكاء:متقوليش بنت قلبك دي،،علشان لو كنت فعلا كدا كنت فهمت كويس اوي اني بريئه واني اتظلمت،،مع اني قولتلك اد ايه هو ضايقني،،وكنت بتسند عليك،،بس انت مره واحده سحبت نفسك،،ووقعتني وكسرت كل حاجه فيا
"ثم قامت حياء بفتح باب السياره،،ولكن مالك اوقفها وهو يمسك ذراعيها بشده"
مالك بغضب:رايحه فين؟!
حياء ببكاء:همشي وياريت متدخلش في حياتي تاني
مالك وهو يتمالك اعصابه:بطلي جنان واقفلي الباب وخلي اليوم يعدي علي خير،،وخلينا نروح للقاعه
"وبالفعل اغلقت حياء باب السياره خوفا من رد فعله،،لانها تعلم جيدا،،انه عصبي الي حد كبير،،ولا يجب المكابره او العند امامه وهو في تلك الحاله"
"انطلق مالك بالسياره متجها الي القاعه،،دون ان يتحدث اليها مره اخري"
********
"في القاعه"
"قام مصطفي بالاتصال علي صديق عمره"
مصطفي بضيق:كدا يا استاذ احمد ،،هو انا هتحايل عليك علشان تيجي
احمد بمرح:انا في الطريق اهو يسطي انت هتزعل ولا ايه!!،،انا اقدر اتاخر عليك
مصطفي متابعا:ماشي يا زفت انت لما تيجي،،مستنيك متتاخرش
"اغلق مصطفي الهاتف مع صديقه ثم اتجه الي عروسه"
منه برخامه:كلمت صاحبك يا مصطفي؟!
مصطفي:ايون ،،وجاي في الطريق
منه:طيب كويس والله،،احسن لو مكانش جه كنت هتدلقني بالفستان علي بيتنا
مصطفي وهو يضحك علي طريقتها:هههههههههه،،مجنونه والله، بس مقولتيليش ايه الحلاوه دي
منه وهي تنظر له من جانب عينيها:هو انت كان عندك شك ياخويا اني حلوه وزي القمر
مصطفي:انا اقدر بردو يا مرارتي
منه بذهول:نعم ياخويا!!!
مصطفي بضحك:قصدي مراتي ياقلبي،،فكي وشك دا يا بت انتي بدال ما اطلعلك المطواه اللي في جيبي
منه بخوف:ها
مصطفي:ايون زي ما سمعتي,,هههههههههه
"كانتا تسنيم ومي يجلسان علي احد الترابيزات بالقاعه"
تسنيم وهي تنظر حولها موجهها حديثها لمي:بت يامي،،مالك مجابش حياء لحد دلوقتي
مي مكمله:يالهوتي ليكون خطفها ولا عملها حاجه،،العار ولا الطار يا ناس
تسنيم بضحك:اتنيلي يا شيخه ،،ربنا يعينه اللي هيفكر يتجوزك يا عار انتي😂
"واثناء حديثهما،،دلفت حياء بصحبه مالك الي القاعه،،فتوجهت حياء الي صديقاتها،،وتوجه مالك الي مصطفي ليهنأه"
مالك بفرح:الف مبروك يا عريس وعقبال الفرح بقا
مصطفي بضحك:وعقبالك انت والانسه حياء
مالك مكملا:قريب ان شاء الله،،ثم وجه حديثه لمنه،،الف مبروك انسه منه
منه بابتسامه:الله يبارك فيك ،،شكرا
"واثناء حديث مالك
مع مصطفي،،وجد مالك حياء تتجه ناحيتهم"
حياء وهي تحتضن منه:الف مبروووووك يا منوني،،وعقبال الفرح،،ثم توجهت بحديثها الي مصطفي قائله:الف مبروك يا مصطفي وبليز خلي بالك منها
مصطفي متابعا:الله يبارك فيكي ياقمر ،،عقبالك
"ثم قام مالك بضرب مصطفي اسفل قدمه"
مصطفي بتأوه:اها،،يابن اللذينه،،خلاص احنا اسفين يا ابو صلاح
مالك وهو يضحك بخبث ويهمس له:لازم تتضرب يا عريس،،خليك مع عروستك ملكش دعوه بممتلكاتي الخاصه
"ضحك مصطفي كثيرا علي حديث مالك قائلا:ربنا يخليهالك يا عم مالك،،ويسعدكوا
مالك :امييييين ونتجوز بقا علشان ممكن اتهور عليها،،واخطفها،،ههههههههههه
" عادت حياء مره اخري الي الطاوله التي تجلس عليها صديقاتها،،ثم تبعها مالك،،وجلس بجانبها"
حياء بتحدي وهي تهمس له:محاولاتك للتقرب مني مش هتفيدك انا اخدت قراري
مالك وهو يقترب منها ويهمس في اذنها:بعشق امك يا بنوتي
"مما جعل حياء تغتاظ من رده عليها،،ولا ننكر انها تشعر بالسعاده العارمه لتمسكه بها،،ولكنها تبدي علي وجهها عكس ما تشعر به داخلها"
"في تلك اللحظه دخل احمد القاعه،،واثناء اتجهاهه الي داخل القاعه،،وجد حياء تجلس وبجانبها مالك،،فاستشاط غضبا من وجودهم معا مره اخري،،وبينما هو ينظر الي الاشخاص الموجودين علي الطاوله وجد تسنيم من ضمنهم"
احمد في نفسه بخبث:دا باين الشغل هيبقي عالي اوي،،وكل حاجه هتمشي معايا زي ما انا مخططلها،،ثم اخذ يفكر قليلا ثم قرر ان لا يذهب لمباركه صديقه حتي لا يراه مالك،،وتفشل خطته،،فجلس في مكان بعيدا جدا كي يتابع ما يحدث"
********
"في منزل عبد العزيز فهمي"
نيفين متجهها بكلامها لزوجها:امممم يعني انت لسه متعرفش السبب اللي خلاها تمشي
عزيز:لا بس هعرفه قريب اوي،،بس قوليلي هو راح فين كدا
نيفين متابعه:راح فرح مصطفي صاحبه،،انت عارف بيحب مصطفي ازاي،،والله انا نفسي افرح بيه اوي
عزيز مكملا:ابنك اللي مش عاوز يعيش صح،،عاوز يعيش طول حياته وهو بيرمرم
******
"في القاعه،،ننتقل الي طاوله اخري،،تجلس عليها والده مي ووالده تسنيم بصحبه ازواجهم"
ام تسنيم:ماشاء الله علي منه ومصطفي لايقين علي بعض اوي،،ربنا يسعدهم ويتمملهم علي خير
ام مي:يارب ،،ويفرحك بتسنيم يارب
"علي الطاوله التي تجلس بها حياء ومالك بصحبه تسنيم ومي"
تسنيم وهي تنهض:بعد اذنكوا هروح التواليت،،مش هتاخر"
"اتجهت تسنيم في طريقها الي دوره المياه،،واثناء نهوضها رأها احمد،،فقرر الانطلاق خلفها"
احمد مناديا عليها:انسه تسنيم
تسنيم وهي تنظر ورائها:انت!!!!
احمد وهو يمد يده ليصافحها:ازيك!!،،وصحتك بقت عامله ايه؟!
تسنيم وهي تنظر ليديه:اسفه مبسلمش،،بس الحمدلله بقيت كويسه
احمد وهو يسحب يديه باحراج:امممم امال ايه اللي جايبك هنا!!!
تسنيم متابعه:دي خطوبه صاحبتي
احمد وهو يتصنع الذهول:ايه دا بجد!!!،،دي خطوبه صاحبي بردو،،وكأن القدر مصر يجمعنا ونشوف بعض
تسنيم باحراج:اه طيب عن اذنك
احمد مستوقفا اياها:استني بس،،كنت عاوز اقولك اني مبسوط اوي اني اتعرفت عليكي،،وبتمني نكون صوحاب
تسنيم بنفاذ صبر:بس انا مبصاحبش،،وعن اذنك بقا
"تركته تسنيم وغادرت المكان"
احمد لنفسه:ايه البت دي،،بس قمر اوي بالحجاب ومحترمه ،،شبه حياء اوي،،ثم عاد يأنب نفسه مره اخري قائلا:ايه دا يا احمد،،هي بنت زي دي هتخليك تغير مخططك ولا ايه،،كمل اللي انت ناوي عليه
*****
"عادت تسنيم مره اخري الي الطاوله،،ثم جلست عليها"
"عاد احمد الي مكانه مره اخري ثم قام بالتحدث مع شخص ما"
احمد :ازيك يابني عامل ايه!!!
الشخص:زي الفل يا كبير،،بس الخطوبه جامده،،وفيها بنات زي القمر
احمد بخبث:زي الفل،،انا بقا كنت عاوزك علشان كدا
"وفي تلك اللحظه اعلن موزع الدي جي عن لحظه"رقصه السلو"
"فقام مصطفي باخذ خطيبته وبدأوا الرقص"
"في تلك اللحظه،،مالك وهو ينظر لحياء قائلا:ما تيجي نرقص يا بنوتي
حياء بضيق:مبرقصش
" وفي تلك اللحظه قاطعهما مجيء شاب،،ثم اقترب من حياء قائلا:بقولك ايه يا قمر ما تيجي نرقص
مالك وهو ينظر له نظره ناريه:قمر دي تبقي امك،،انت شايفني قرطاس جوافه جنبها،،يلا ياض من وشي
الشاب:ما تهدي يسطي،،انا بسالها هي،،متدخلش
"قام مالك في تلك اللحظه ووجه للشاب لكمه في وجهه،،ولكن تجمعت الناس حولهم وقاموا بفض الاشتباك قبل وقوع الحرب بينهم"
"عاد الشاب الي ادراجه وبدأت رقصت السلو مره اخري،،ثم نظر مالك الي حياء قائلا:مبسوطه وهو بيقولك ممكن نرقص!!!
حياء بغيظ:انا مقولتش كدا وبعدين انت مديتنيش فرصه ارد
" ثم قاطعها مالك دون ان تكمل حديثها وقام بجذبها رغما عنها الي ساحه السلو"
حياء بضيق:اوعي بس ،،انت واخدني فين!!!،،مش هرقص قولتلك
"لم يستمع مالك لها واحكم قبضته علي يديها،،ثم بدأ يرقص معها علي تلك الاغنيه"
"انت يالي خدت قلبي من الزمان ومن اللي فيه،،خدت قلبي لدنيا تانيه احلي من اللي حلمت بيه،،احلي عمر انا عيشته جنبك،،والحنان عندك كتير،،هو في كدا زي قلبك لسه في في الدنيا خير،،عمري ما انسي انا قبلك كنت في ايه،،ومعاك بقيت انا ايه،،انا باقي ليك ولحد ما عمري،،ينتهي هفضل يا حبيبي معاك،،وهعيش واموت بهواك،،انا ليا مين غيرك حبيب عمري"
"كان مالك يستمع الي الاغنيه بانصات شديد وهو ينظر في اعينها،،ثم هتف في اذنها قائلا:وكأن الاغنيه بتعبرلك عن اللي جوايا،،وانا ليا مين غيرك حبيب عمري؟!،،في حد بيتخلي عن عمره كله،،والله انتي العمر دا ،،اللي جاي ومستقبلي اللي مجهول مصيره،،بس انتي هتكوني فيه مهما كان
حياء وهي تنظر له بحزن:لو سمحت ابعد ايدك عني انت مقيدني كدا
مالك بحب: انا عاوز الزمن يقف بيا وانا كدا
حياء بعند:مالك،،بطل تستضعفني،،وتستغل الظروف علشان تقربلي كدا،،شوف حد تاني مارس قوتك عليه،،انا بكرهك،،افهم بقا
"دهش مالك جراء سماعه لتلك الكلمات، كيف لها انت تتهمه بتلك القسوه،،هو لا يمارس قوته عليه هو فقط يحاول احتوائها والتقرب منها لارضائها عما بدر منه،،لم يتمني سماع هذه الكلمات منها،،لطالما كان يخشي عليها حتي من الهواء،،لكن تلك الكلمات كانت اصعب مما يكن ولم يتحملها مالك
" قام مالك بتحريرها من بين ذراعيه دون ان يتفوه بكلمه واحده،،ثم تركها متجهها ناحيه باب القاعه"
"عادت حياء الي الطاوله التي تجلس عليها تسنيم،،حياء وهي تلمع عينيها:تسنيم بليز ممكن نمشي علشان صدعت وحاسه بالم في معدتي
تسنيم بخوف عليها:ايه مالك يا حياء متخضينيش عليكي،،طيب استني اجيبلك برشامه صداع
حياء بضيق:لا خلينا نمشي،،انا هدخل التواليت وارجعلك تكوني مستنياني برا ووقفتي تاكسي علشان نمشي
" اتجهت حياء الي التواليت،،ثم خرجت تسنيم الي الشارع حتي توقف تاكسي،،واثناء وقوفها في الطريق،،وجدت شابا يتجه ناحيتها،،وقد ظهر عليه الثمل بشكلا كبير،،وما هي لحظات حتي قام الشاب ب....
يتبع😃
