بسم الله الرحمن الرحيم
الفصل ال47°°ابن قلبي°°
"دلفت تسنيم الي بيتها وهي في قمه غضبها منه،،وشعورها بالندم تجاه صديقتها،،واثناء دخولها المنزل،،رأت اخر شخصا يمكن ان تتوقع وجوده"تسنيم وهي تنظر لها في صدمه:حضرتك!!!
نيفين وهي تقترب منها:ازيك يا تسنيم
"نظرت تسنيم الي والدتها تستفسر منها عما يحدث"
والده تسنيم:اقعدي يا بنتي واسمع طنط نيفين،،عاوزه تتكلم معاكي شويه
"انصاعت تسنيم الي حديث والدتها،،ثم جلست علي الاريكه المجاوره لها وكأنها تلقي عليها كافه همومها"
نيفين متابعه:اسمعيني يا بنتي كويس،،احمد مش بس بيحبك،،دا بيعشقك،،احمد اول مره يحب في حياته،،وكان من المستحيل يحب،،هو اه عمل حاجات كتير غلط،،بس هو من جوا نضيف،،وقرر يتغير علشان يستحق حبك
تسنيم بحزن:بس هو مجاش قالي الحقيقه من اول يوم قالي فيه بحبك ليه؟!
نيفين مكمله:لو كنتي مكان ترضي،،ان اللي بتحبيه يحاسبك علي ماضيكي؟!،،هو كان صادق في مشاعره معاكي من اليوم اللي قالك فيه انه بيحبك،،بس كان متردد وخايف يخسرك،،يا تسنيم بلاش تخسريه ابني ينطبق عليه مقوله"صعب يعشق ولو عشق صعب يخون".... سمعاني يا بنتي ودي اخر حاجه كنت حابه اقولهالك
"وفي تلك اللحظه غادرت نيفين المنزل،،وعقب خروجها انهارت تسنيم علي الارض وظلت تبكي بهستيريه،،حتي قامت والدتها باخذها بين احضانها هاتفه:اهدي يا بنتي علشان خاطري
تسنيم ببكاء:خسرته يا امي،،وخسرت اختي كمان،،ومبقاش ليا حد،،واهانته كتير وهو حاول يسعدني طول الوقت
فاطمه متابعه:صدقيني هيسامحك يابنتي
تسنيم:مش هيسامحني يا امي هو قالي انه هيبعد
فاطمه وهي تشدها من ذراعها:قومي اغسلي وشك وصدقيني مش هيبعد ويسيبك،،وروحي رني عليه،،خلينا نفرح بيكوا
" اتجهت تسنيم مسرعه الي غرفتها،،ثم امسكت الهاتف في تردد،،وبعد وقت من التفكير ليس بقليل،،قررت الاتصال عليه،، ولكنها وجدت هاتفه مغلقا"
تسنيم وهي تبكي:قفلت الفون ليه،،افتحه بقا
***"****
"علي الجانب الاخر وصل مصطفي الي اسفل العماره التي تقطن بها حياء،،ثم ترجلت هي خارج السياره شاكره اياه"
حياء بابتسامه:شكرا يا مصطفي علي تعبك
مصطفي:ولا يهمك ،،انا تحت امرك في اي وقت
"دلفت حياء داخل منزلها لتجد والدها يصلي،،فانتظرته حتي انتهي من صلاته،،ثم قامت باحتضانه هاتفه:وحشتني اوي يا عبس
عبد السلام بضحك:يا بكاشه وحشتك الكام ساعه دول!!!
حياء بحزن:وبتوحشني كل دقيقه،،ربنا يخليك لينا
عبد السلام متابعا:حياء انتي فيكي حاجه؟!.... مالك زعلك؟!....قوليلي علشان لو عملك حاجه اقرصلك ودنه وننهي الموضوع دا!!!
حياء مسرعه:لا لا لا يا بابا معمليش حاجه والله
عبد السلاك بضحك:هههههههههه حتي انتي كمان واقعه زيه
حياء بكسوف:ههههههههههه،، حبيبي يابابتي،،امال فين دودو؟!
عبد السلام مكملا:في الشقه عند مالك قاعده مع الست هاله
حياء بتفهم:طيب يا بابتي،،انا داخل ارتاح شويه
" دلفت حياء الي غرفتها،،واطفأت انوار الغرفه ثم تذكرت ما قالته لها صديقتها وشرعت في البكاء مره اخري،،حتي نامت"
*******
"اسرع احمد بصحبه مالك خارج المول ،،ثم ركبا سويا السياره وانطلقا الي بيت احمد "
مالك متابعا:رن عليها احسن ما نروح البيت وهي تكون بخير ان شاء الله وتقلق
احمد مكملا:ماشي
"قام احمد بالاتصال علي والدته،،التي ما ان رأت اتصاله حتي قلقت خوفا من انه قد عرف بامر مجيئها الي بيت تسنيم،،ولكنها حسمت امرها وقررت ان تجيب علي اتصالاته"
نيفين بثبات:ايوه يا احمد
احمد مسرعا:ماما انتي كويسه؟!
نيفين باستفهام:اه كويسه،،في ايه يا احمد؟!
احمد متابعا وهو يلتقط انفاسه:مفيش يا امي بس قلقت عليكي شويه،،طيب انتي فين كدا!!
نيفين:انا كنت في مشوار،،وخمس دقايق واوصل البيت
احمد : تمام يا امي اول ما توصلي البيت معلش رني عليا اكديلي انك وصلتي
نيفين باستغراب:حاضر يا حبيبي
"اغلق احمد الهاتف معها،،ثم هتف موجها حديثه لمالك:مالك احنا لازم نروح الشركه عند بابا
مالك مستفهما:احنا مش اطمنا علي والدتك،،ايه اللي هيودينا شركه باباك
احمد متابعا:انا عرفت مين اللي بعت الرساله وقصدوا ايه بالكلام دا
مالك وهو ينظر له بتركيز:مين!!!!!
احمد بتهكم:ليلي
مالك:انا حاسس اني سمعت الاسم دا قبل كدا
احمد بنفس التهكم:ليلي،،اللي ودت حياء الشاليه،،افتكرتها!!!
مالك متابعا:افتكرتها يا باشا،،مجايبك يعني،،شيل بقا،،شوف هي عاوزه تآذي مين،،وتقصد ايه باقرب حد ليك!!!!
احمد بضيق:لو مسكتها هقتلها
" وبالفعل اتجه احمد بصحبه مالك الي الشركه،،ودلفوا الي داخلها مسرعين،،ثم اتجوا الي مكتب والده مسرعين"
احمد وهو يفتح باب المكتب قائلا:السلام عليكم يابابا
عبد العزيز وهو يرفع عينيه عن الاوراق امامه:احمد!!!... مالك يابني!!
"ثم نظر عبد العزيز الي مالك قائلا:انت مالك صح!!!
مالك وهو يصافحه:صح
عبد العزيز متابعا:نورت الشركه يابني،،انا مبسوط اوي انك هتشتغل محامي للشركه بتاعتنا
مالك بابتسامه:انا اللي ليا الشرف اني اتواجد معاكم
احمد مقاطعا:ابقوا اتعازموا ع بعض بعدين،،مش وقتكوا،،وخلونا في المصيبه اللي احنا فيها
عبد العزيز مستفهما:مصيبه!!!
احمد وهو يناوله هاتفه قائلا:اتفضل اقرأ اللي في الرساله
" امسك عبد العزيز بالهاتف ثم نظر في مضمون الرساله وقد اعلت الدهشه وجهه"
عبد العزيز بذهول:نيفين
احمد متابعا:لا امي كويس،،وبعدين انت خايف علي مزتك،،طب ومزتي انا
عبد العزيز مكملا:دي امك ياهبل
احمد مكملا بهزار:وتسنيم مراتي ياعم
عبد العزيز مكملا:اتنيل هي طايقه تبص ف وشك،،ابقي قابلني
مالك واوشك علي الانفجار مش شده الضحك متابعا: هتتخانقوا،،المهم دلوقتي،،لازم نتصرف ويكون في حمايه مشدده علي الاتنين1
عبد العزيز وهو يلتقط الهاتف:عندك حق انا هكلم الرجاله الخاصه بحراسه الشركه ،،وانقل جزء منهم للفيلا
"وبالفعل قام عبد العزيز باجراء المكالمه واتم كل شيء كما اراد"
احمد وهو يهتف في زعل:يالهوي ،،ملحقتش افرع بالمزه بتاعتي
مالك بضحك:تصدق انك اهبل،، رن عليها علشان تطمن عليك
احمد وقد تذكر امرا ما:يالهوي الشريحه اللي بكلمها منها كسرتها
مالك وهو يجز ع اسنانه:ناصح
عبد العزيز مكملا:ان شاء الله خير ،،المهم يا مالك تحب تبدأ الشغل من امتي!!!
مالك بحماس:من بعد بكرا ،،لان بكرا خطوبتي وبعد بكرا هسافر اليكس
عبد العزيز متفهما:تمام وانا هكلمهم يجهزولك المكتب اللي هناك،،وبالتوفيق ان شاء الله
مالك بسعاده:تسلم ياعمي،،وهستناك بكرا في الخطوبه
عبد العزيز بسعاده:اكيد طبعا،،انت ابني التاني
**********
"علي الجانب الاخر اتجهت ليلي الي البوسطه وقامت بتسليم الاوراق،،ثم قررت العوده اللي المنزل لتخبر سعد بما حدث معها،،وبالفعل وصلت ليلي الي المنزل،،ثم قامت بالاتصال علي سعد"
سعد ببرود:ايوه
ليلي بسعاده:هقولك علي خبر هيفرحك اوي
سعد وقد اعتدل في جلسته :ايه هو؟!
ليلي متابعه:عبد العزيز مكتشفش اي حاجه من نحيتي،،بل بالعكس علاقتي بيه اتطورت،،ووثق فيا جدا،،وطلب مني انجزله كل الاعمال الورقيه،،انا هدفي دلوقتي اكسب ثقته علي اد ما اقدر،،ودا هيسهل علينا كل حاجه في الصفقه اللي جايه
سعد بخبث:تمام اوي اول مره تجيب خبر يستاهل،،وعلشان كدا انا عازمك بكرا علي الغدا
ليلي بضحكه عاليه:اشطا
**مر اليوم سريعا وجاء يوم الخطوبه****
"رفضت حياء الذهاب الي البيوتي سنتر،،وقررت انها سوف تنجز ما تحتاجه بنفسها"
ياسمين بزعل:ليه بس يا مشمشه،،مش عاوزه تروحي للكوافير
حياء متابعه: علشان انا مش محتاجه مساعده حد واصلا هحط ميك اب خفيف يداري الحزن دا وهلف الحجاب لفه عاديه وهحط التاج،،الموضوع بسيط يعني
ياسمين وهي تنظر لها بشك:حزن!!!..... انتي فيكي حاجه مش طبيعيه
"واثناء حديثهما دلفت مي ومنه الي داخل الغرفه"
مي وهي تحتضن حياء:مبروك يا عروسه،،عقبال الفرح بقا وتجيبيلنا عيال بحفر في خدودهم زيك
حياء وهي ترسم الضحكه بصعوبه:ان شاء الله
منه وهي تقترب منها:مشمشتي،،حد مزعلك يا قلبي!!!
حياء ببكاء:لا مخنوقه شويه
مي وهي تحتضنها:اكيد مالك هو اللي زعلك مفيش غيره
حياء من وسط بكائها:لا مالك معمليش حاجه،،انتوا كلكوا بتيجوا عليه ليه بقا!!!
مي وهي تضحك:ههههههههه اتقمصتي علشانه،،امال مالك طيب؟!
حياء وهي تمسح الدموع باناملها:قلقانه مش اكتر
"وفي تلك اللحظه هتفت مي قائله:امال فين البت تسنيم صحيح
حياء ببكاء اكثر:عاااااااا
مي وهي تضيق عينيها:هو انا ليه كل ما اجيب سيره الاوزعه تسحي
" واثناء حديثهما وجدوا احدا يطرق الغرفه،،فاذنوا له بالدخول"
تسنيم بابتسامه:انا جيييييت
مي ومنه في نفس واحد:نورتي
مي متابعه:كنتي فين كل دا يا دزمه،،مش عارفه اننا لازم نساعدها في الفستان والحجاب
تسنيم بحزن:اسفه
"اقتربت تسنيم من حياء ثم قامت بضمها وهي تهمس في اذنها:اسفه يا قلبي سامحيني
حياء ولم تتفوه بكلمه:........
تسنيم وهي تنظر لها وقد لمعت عينيها:حياء!!
حياء وهي تنظر لها:نعم
تسنيم وهي تنظر لها بحب:بحبك بقا،،دا انا بقول عليكي احن حد عليا،،متحرمنيش من حنيتك دي علشان خاطري،،انا تعبانه لوحدي
" ثم قامت باحتضانها مره اخري وبادلتها حياء الحضن"
مي باستفاهم:مالهم ولاد المجانين دول!!!... بت يا تسنيم حرام عليكي الناس لو شافوا شكلها هيقولوا ايه!!
تسنيم وهي تمسح دموعها:اسفه والله خلاص...يلا بقا يا مشمشتي علشان تلبسي
*********
"في بيت مالك"
"كان يقف امام المرأه وهو يدندن،،ويهندم من ثيابه،،كل الفرح يسيطر عليه بشكل كبير،،فاليوم خطبته علي فرحه عمره كما يظن البعض،،ولكنه في قمه سعادته لان اليوم ليس فقط الخطبه وحسب،،ولكن ستصبح تلك الفرحه من نصيبه هو حتي اخر العمر،،ستصبح زوجته وسيصبح له الحق فيها امام الجميع
هاله وهي تقترب منه:ماشاء الله عليك يا قلبي،،زيي القمر بجد
مالك بسعاده :تسلميلي يا ست الكل،،ثم تابع قائلا:انا هروح اتصل باهلي علشان ابلغهم بالخبر دا
هاله بسعاده:ماشي يا حبيبي،،ربنا يديم عليك سعادتك ويكمل فرحتك علي خير
********
" في بيت عبد العزيز فهمي،،كان الجميع يستعدان للذهاب لحضور حفل الخطبه"
نيفين متابعه:يعني بردو مش هتقولي يا زيزو ،،ليه كل الحراسه اللي علي الفيلا دي؟!!!
عبد العزيز متابعا:انتي سألتي كام مره يا نوفي وقولتلك دي اجراءات عاديه
نيفين بتفهم:امممم،،طيب خلاص مش هسأل تاني
عبد العزيز متابعا:برافو عليكي ويلا بينا بقا علشان منتأخرش علي الناس
"وبالفعل استعدوا للذهاب ولكن اوقفهم،،وجودك احمد امام التلفاز ولم يرتدي ملابسه بعد"
عبد العزيز متسائلا:ايه دا انت ملبستش ليه؟!!!
احمد ببرود:مش رايح
نيفين :مش رايح !!!... ازاي يعني هو مش صاحبك
احمد بخبث:لا صاحبي واكتر حد حبيته بجد واد راجل كدا
عبد العزيز بغيظ:انت هتقول فيه شعر،،،امال ملبستش ليه،،هتهزر!!!
احمد مكملا:والله يا بابا مش هروح ،،انا قلتله اني تعبان
عبد العزيز وهو يتجه خارج المنزل بصحبه زوجته:اللي يريحك
"وعقب خروجهما مباشره قام احمد بالاتصال علي مالك"
احمد :ايوه ياسطي،،تسنيم وصلت
مالك:اه في اوضه حياء
احمد:طيب تمام اوي،،زي ما قلتلك بقا واسف اني مجيتش
مالك متابعا:كأنك موجود يا صاحبي،،المهم كل حاجه تتصلح
احمد بحب:حبيبي والله،،ان شاء الله
******
"في بيت تسنيم"
"بدأ حفل الخطوبه،،وكان الجميع في قمه سعادتهما وبالاخص مالك وحياء،،وما ان رأها مالك حتي هتف في حب:بسم الله ماشاء الله،،برنسس بجد
هدي في سعاده وبدأت في اطلاق الزغاريد
" ثم قام مالك بجذب يديها ثم اجلسها بجانبه"
وما هي الا لحظات حتي جاءت ياسمين وهي تحمل العلبه التي توجد بها الدبل،،ثم قام مالك باخدها وبدأ في الباسها الدبله،،وسط الزعاريد والموسيقي الهادئه
"وفي هذه اللحظه وصل عبد العزيز بصحبه زوجته،،ثم قام عبد السلام بالترحيب به،،وقام مالك بمصافحته،،وعلي صوت الاغاني مره اخري،،وفي تلك اللحظه،،هتف مالك في اذن حياء قائلا:بعشقك،،وعلشان عشقي اللي مش هيكون ليه حدود ليكي،،انا بقا قررت اني مش مسافر من هنا غير وانتي مراتي
حياء وهي تنظر له بعدم استفهام:ازاي يعني؟!!... مفهمتش يا مالك!!!
مالك وهو ينظر لها بحب:دلوقتي تفهمي،،ثم غمز لوالدها،،فقام عبد السلام بادخال المأذون وسط ذهول كل من في الحفل
حياء وقد جحظت عينيها ثم هتفت قائله:مين دا!!!
مالك بضحك:انتي شايفه ايه؟!!
حياء بصدمه:شايفه مأذون
مالك وهو يضحك علي طريقتها:بالظبط كدا،،والمأذون بييجي الافراح ليه؟!
حياء وهي تضع يدها علي فمها:بطل هزار
مالك بحب:انا مش بهزر،،انا جد الجد
" ثم قام مالك بإجلاس الماذون وسط ذهول الجميع بما فيهم والده حياء التي لم تكن تعلم عن الامر شيئا،،ثم هتف عبد السلام قائلا:ابدا يا شيخنا
حياء وهي تنظر لوالدها بصدمه:بابا!!!... انت موافق!!!
عبد السلام وهو يضحك:وموافقش ليه،،هلاقي مين يصونك اد الراجل دا
حياء وهي تبتسم بسعاده:حبيبي يا بابا،،ثم قامت باحتضانه في سعاده
"ثم بدأ المأذون في اتمام مراسم كتب الكتاب،،وما ان انتهي المأذون من قول جملته الشهيره"بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير" ،،حتي تعالت الزغاريد وهنأت تسنيم صديقتها وهي تحتضنها بشده:مبرووووك يا قلبي،،بجد مبسوطه اوي واخيرا بقا بقيتي مدام مالك
حياء في سعاده:مش مصدقه يا تسنيم وكادت ان تبكي
"حتي اقترب منها مالك وقام بتقبيل يديها ثم قام مالك علي غفله منها باحتضانها بشده و دار بها وهو يهتف عاليا،،بحبببببك
" سعد الجميع بتلك اللحظه،،والتي لن تنساها حياء ابدا
"وانتهي اليوم علي خير بين سعادت مالك وحياء والاقارب وحزن تسنيم لعدم مجيء احمد"
"استعد عبدالعزيز للذهاب بصحبه زوجته،،التي ما ان رأت تسنيم حتي اسرعت ناحيتها"
نيفين بحب:ازاي يا حبيبتي
تسنيم بابتسامه:كويسه يا ماما
نيفين بفرح:ماما منك حقيقي جميله،،ياريت تكوني فكرتي،،في اللي قولتهولك واد رقمي عوزاكي تكلميني،،ثم غادرت المنزل بصحبه زوجها"
******
"في صباح اليوم التالي،،استيقظت تسنيم وهي تنظر في الهاتف ولم تجد اي مكالمه او رساله منه،،فكادت ان تبكي،،وقبل ان تتوجه خارح غرفتها،،رن هاتفها،،فهرولت ناحيته بسرعه،،ولكن عندما نظرت لشاشته خاب ظنها فكانت تلك حياء،،فاجابت تسنيم:
تسنيم بمرح تحاول ان تخفي ما تشعربه:العروسه ،،عامله ايه يا قلبي!!!
حياء بزعل:كويسه
تسنيم:ومالك بتقوليها وانتي متضايقه كدا ليه
حياء بحزن:علشان مالك راجع اليكس النهاردا،،هيوحشني اوي
تسنيم بضحك:معلش كلها كام شهر ويخلص الامتحانات ويرجعلك واحنا كمان نكون خلصنا امتحانات
حياء متابعه بنفس الحزن:تسنيم،،احم،،انا عندي ليكي خبر مش حلو خالص
تسنيم بتركيز:خبر مش حلو!!!!... ايه هو!!!
حياء بزعل:احمد سافر روسيا وهيشتغل في فرع الشركه اللي هناك ومش راجع مصر تاني
تسنيم بصدمه:سافر!!!... بتهزري يا حياء... يسافر ازاي طيب وانا!!!... نسيني كدا
حياء متابعه:متنسيش يا تسنيم انك انتي اللي طلبتي منه دا،،وهو علشان بيحبك نفذلك اللي انتي عوزاه
تسنيم بحزن:انا عوزاه هو،،ليه مفهمنيش،،انا بس كنت مصدومه،،بس انا عوزاه،،ثم بدأت تبكي
حياء وهي تهدأ اياها:خلاص يا تسنيم،،اهدي وبطلي عياط وانا جيالك،،علشان صورتلك كل المحاضرات االي هنذاكرها
تسنيم باستسلام:ماشي
"وبالفعل اغلقت الهاتف مع تسنيم وما هي الا لحظات حتي قام مالك بطرق باب المنزل،،ففتحت له حياء"
مالك وهو يبتسم لها:جيت اسلم عليكي قبل ما امشي بقا
حياء بحب:خلي بالك من نفسك وذاكر كويس وياريت الشغل ميعطلكش عن المذاكره
مالك بحب:من عيوني،،وخلي بالك من لولو لحد ما ارجع
حياء ببكاء:حاضر
مالك وهو يقترب منها،،ثم ضمها اليه وهمس في اذنها:بحبك،،وبلاش دموعك دي بقا،،علشان امشي مبسوط
حياء وهي تمسحك دموعها:حاضر
"وبالفعل قام مالك بتقبيل يدها ثم اتجه الي خارج العماره ليعود الي اليكس،،علي امل العوده باحداث جديده"
*****
"في بيت تسنيم اتجهت الي خارج غرفتها،،فوجدت والديها يجلسان ويتحدثان في امرا ما،،ثم هتفت والدتها لها قائله:تسنيم كنت عوزاكي في موضوع
تسنيم متابعه بتركيز:اتفضلي يا ماما
فاطمه:انتي جيلك عريس
تسنيم وهي تقف مره اخري:نعم!!!.... عريس ايه دا يا ماما بس انا مش عاوزه اتجوز خالص وانتي عارفه كدا+
والدها:يا بنتي دا راجل عايش برا ومستواه المادي كويس
تسنيم وكادت ان تبكي:لا مش عاوزه اتجوز ،،مش عاوزه
" ثم سمعت صوتا من ورائها يهتف قائلا:ولا انا....
يتبع
