بسم الله الرحمن الرحيم
الفصل ال46°°ابن قلبي°°
"اتجه احمد ناحيه والده بمرح،،حتي يري ذلك الفيديو"احمد بمرح:ها يا زيزو فين الفيديو دا
"نظر احمد اللي الفيديو وقد جحظت عيناه،،اهي حقا ام ماذا!!!... وما الذي اتي بها الي هنا!!...اخذ يدقق النظر في ملامحها،،وبالفعل تأكد انها هي"
عزيز مقاطعا شروده:تعرفها يا احمد؟!
احمد وهو ينظر له :اه اعرفها وكويس اوي،،بس ايه اللي جابها هنا دي؟!
عزيز بضيق:قولي تعرف ايه عنها!!!
احمد متابعا:دي ليلي ،،سكرتيره شركتنا بفرع اليكس،،وهي اللي كانت وسيط بيني وبين حياء،،وبتنقلي كل الورق اللي بتاخده منها
عبد العزيز بضيق اكبر:يعني انا اضحك عليا!!
احمد بغضب عارم:اتضحك عليك ازاي يا بابا فهمني؟!
"قام عبد العزيز باخباره ابنه بكل ما حدث،،وكيف وصلت الي الشركه"
احمد متابعا في ذهول:يا بنت اللذين،،بس يا بابا اصلا والدتها متوفيه من سنه
عبد العزيز بتهكم:ما دا اللي عرفته مؤخرا وخلاني الجأ لكاميرات المراقبه زي ما انت شايف
احمد متابعا:طيب وايه اللي بيخليها عاوزه تدخل مكتب الشؤون الاداريه والماليه في وقت متأخر كدا
عبد العزيز مكملا:لا والكبيره بقا ان في جواسيس في شركتنا هنا،،بينقلوا الاخبار كلها لشخص ،،بس اللي مش عارفه هو مين الشخص دا،،بس اللي متأكد منه ان البنت دي وراها سر كبير اوي وهي اللي هتقدر توصلنا للشخص دا
احمد والشرار يتطاير من عينيه:اه يا زباله،،بتلعبي معايا
عبد العزيز مهدئا إياه:بلاش تهور واسمعني كويس،،وركز في اللي هقوله،،انا دلوقتي عملت نفسي بنقل الخزنه بتاعه الشركه هنا في الفيلا ودا كله تم قدام الموظفين ،،علشان اتباع البنت دي يوصلوا الي حصل للشخص دا،،لكن في الحقيقه،،الخزانه زي ما هي محركتهاش من الشركه،،فانا عاوزك تجيبلي حراسه مشدده علي باب الفيلا
احمد هاتفا:بس دا خطر علي امي،،لو احنا مش في البيت،،هي هتكون في حمايه مين،،انا كدا بدأت اقلق
عبد العزيز متفهما:متخافش انا حطيت كاميرات مراقبه هنا كمان والحراسه المشدده علي الفيلا،،ومتقلقش،،ربنا يستر يابني
احمد متابعا:يارب
عبد العزيز مكملا:امال فين نيفين
احمد:قالتلي رايحه النادي ومش هتتأخر
"واثناء حديثهما دلفت نيفين الي داخل غرفه المكتب"
نيفين بمرح:انا جيييت،،متجمعين في الخير ان شاء الله
احمد بضحك وهو يحاول ان يغير الموضوع حتي لا يقلق والدته:علي فكره يا بابا الهانم مراتك كانت مظبطه نفسها علي الاخر خالص ،،شوف بقا كانت رايحه تقابل مين
نيفين بهزر:اخرس يا قليل الادب ،،ويلا بقا هوينا عاوزه اقعد مع جوزكي شويه
احمد بضحك:هههههههه طالع من غير ما تزوقي يا نوفي ،،اوعدنا يارب
نيفين بضحك:مجنون ههههههههه
************
"في بيت حياء"
تسنيم وهي تستعد للمغادره:مشمشتي انا ماشيه عاوزه مني حاجه
حياء بحب:عوزاكي بتضحكي،،وجنبي
تسنيم وهي تحتضنها:ربنا يخليكي ليا،،انتي صعب تتكرري في الزمن دا
هدي بضحك:اجيب اتنين ليمون
يحيي متدخلا وهو يخرج من غرفه حياء:مشمشه انتي بتمشي ازاي في الكعب الكبير دا
"نظرت حياء الي يحيي لتجده مرتديا الشوز الخاص بالخطوبه ولا يستطيع المشي به"
حياء بصدمه:عاااااااا،، هتكسرهولي يا بلوه انت
هدي وتسنيم:هههههههههههه
حياء مكمله:ماما ،،هي خالتو هتيجي امتي،،علشان تاخد كائن اللماضه دا معاها
هدي:زمانه علي وصول
يحيي بزعل:انا مش بحبيكي يا مشمشه ،،وهلم هدومي وامشي
حياء وهي تجري اتجاهه:لا بقا دا انت عاوز تضرب،،ثم شرعت اللعب معه وقد تعالت ضحكاته
تسنيم بضحك:يلا بقا يا قلبي انا ماشيه
حياء بحب :ماشي خلي بالك من نفسك
تسنيم بتفهم:حاضر
**********
"في فيلا عبد العزيز فهمي"
اكمل عبد العزيز متابعا:يااااه ،،كل دا حصل من ورايا
نيفين :ما انت عارف اد ايه ابنك كتوم،،ولو مكنش حصل معاه،،كل دا مكنش قالي حاجه،،بس تعرف يا عزيز احمد حبها اوي واتغير بسببها
عزيز متابعا:باين اوي في عينيه،،وكمان انا بدأت احس ان دا ابني اللي فعلا اتمنيته
نيفين بسعاده:ربنا يخليكوا ليا
عبد العزيز:ويخليكي لينا يا نوفي،،الا بصحيح بعد ما اخدتي العنوان من مصطفي هتروحلها امتي؟!
نيفين بتفكير:مممم،، ممكن بكرا او بعده بإذن الله
عبد العزيز متفهما:واخيرا بقا،،احمد هيتجوز وهيكون عندي حفيد
نيفين بضحك:مش لما البنت توافق،،دي مش طايقه ابنك،،ربنا يهديهم لبعض
"مر اليوم بسلام وفي صباح اليوم التالي"
"استيقظ مالك علي صوت رنين هاتفه،،التقط الهاتف ونظر الي المتصل ليجده احمد"
مالك بنعاس:ايوه يا احمد
احمد بمرح:انت لسه نايم يا عريس،،قوم يلا خلينا نروح نشتري البدله
مالك بضحك:اشطا ،،هقوم اصلي وانت كمان صلي وهجهز وارن عليك
احمد:تمام وانا هكلم مصطفي واول ما اوصل تحت العماره تنزل علي طول،،علشان عندي ليك خبر حلو
مالك :ماشي يسطا علي طول اهو
***********
"علي الجانب الاخر كانت ليلي تستعد للذهاب الي الشركه،،ولكنها قبل ان تذهب قامت بالاتصال الي شخص ما"
ليلي:ايوه يا زفت انت وصلت الشركه
المتصل:ايوه يا هانم
ليلي متابعه:عبد العزيز بيه وصل مكتبه
المتصل: ايوه من ساعه تقريبا
ليلي :طيب تمام ،،سلام انت
*********
"في بيت تسنيم"
كانت تجلس مع والدتها يرتبون المنزل لاستقبال الضيوف غدا"
ياسمين بمتابعه:حياء انا خلصتلك الاوضه بتاعتك ،،سيبي انتي شغل البيت وادخلي تممي علي كل حاجتك،،والماسكات وكل حاجه جوا
حياء بضحك:كويس انك جيتي يا خالتو،،ابنك جنني،،انتي عارفه لو مكنتيش موجوده،،كان دخل الاوضه ودلق الماسكات كلها علي وشه دا مجنون هههههههه
ياسمين بضحك:كدا يا مشمشتي دا يحيي دا الحته الشمال
حياء بحب: بس بجد ماشاء الله عليه يا خالتو ،،راجل بجد من صغره،،والعرق الشرقي عنده عالي اوي،،احسنتي تربيته بجد
ياسمين وهي تقبلها :حبيبه قلب خالتك انتي،،ربنا يحفظك ويسعدك
حياء بمرح وهي تسرع ناحيه غرفتها:اما الحق اخبي الماسكات منه
"دلفت حياء الي غرفتها وما هي الا لحظات حتي رن هاتفها"
حياء بحب:ايوه يا مالك
مالك :قلب مالك وعيون مالك و...
حياء بغيظ:زفت انت هتقول شعر،،عاوز ايه؟!
مالك بغيظ:في واحده تعمل في خطيبها كدا!!
حياء بتنحنح:احم سوري،،ثم تحولت نبره صوتها قائلا:ما انت لسه هتقول شعر وانا مشغوله يوه
مالك وهو يتوعد:صبرك عليا انتي بس
حياء بغيظ:مبخافش،،عاوز ايه بقا
مالك مكملا:بصي يا حياتي،،انا واحمد رايحين نشتري البدله،،واحمد حالته تصعب ع الكافر ،،اه والله،،ف انا عاوزك بقا،،تقولي اي كلام لتسنيم وتخليها تخرج معاكي علشان احمد مش عارف يتكلم معاها،،لان فونها مغلق
حياء بتفهم:امممم تصدق صح
مالك بثقه:عارف،،المهم مفيش اي تصبيره
حياء بغضب:تصبيره علي ايه،،هو انا بعمل محشي وهطلعلك صوباعين
مالك :اعوذ بالله،، انا بفكر اعيد نظر في الجوازه دي
حياء بغيظ:قصدك ايه يعني؟!،،ها ها!!
مالك :مش قصدي حاجه يا اخر صبري ،،اهو ابتلاء من ربنا بيختبر صبري
حياء بزعل مصطنع:مخصماك يا مالك
مالك بضحك:حياء ....مش وقته دلع خالص ،،انا ممكن الغي الميعاد وافضل قاعدلك ع الفون
حياء بضحك:ههههههههه لا خلاص خلاص،،انا هروح اكلم تسنيم ونستناك في المكان اللي قلت عليه
مالك مكملا:تمام يا قلبي،،يلا سلام
"اغلقت حياء الهاتف معه،،ثم قامت بالاتصال علي هاتف والده تسنيم،،فاجابتها "
حياء بزعل مصطنع:تسنيم الحقيني
تسنيم بخضه:مالك يا حياء
حياء:مش انا نسيت الكوليه اللي هلبسه علي الفستان وناقصني حاجات كتير اوي
تسنيم متفهمه:خلاص يا قلبي ننزل نجيبهم ناو
حياء بمرح:ماشي يا حبي هلبس واستناكي تحت العماره
تسنيم :اوك وانت نازله اهو
**********
"داخل شركه عبد العزيز فهمي"
"وصلت ليلي الي الشركه،،ثم دلفت الي مكتبها علي الفور،،وما هي الا لحظات حتي قام عبد العزيز باستدعائها،،فاتجهت هي الي مكتبه وهي تقدم رجل وتأخر الاخري،،ثم قامت بطرق الباب،،فسمح لها بالدخول"
ليلي بمتابعه:حضرتك طلبتني يافندم!!!
عبد العزيز وهو يبتسم:اه يا بنتي،،معلش كنت عاوزه تسلميلي الورق في البوسطه،،هتلاقي البوسطه علي مسافه قريبه من الشركه،،بس مفيش حد اقدر اثق فيه واسلمه الورق دا غيرك،،لانك موظفه قديمه للشركه
ليلي بابتسامه انتصار:اكيد يافندم انا تحت امرك
احمد متابعا:تسلمي يا بنتي،،وتقدري انتي تروحي تسلميهم دلوقتي
"خرجت ليلي من مكتبه وهي تشعر بالانتصار والراحه في نفس الوقت،،ثم قررت الاتصال بسعد لتخبره بما جد"
********
"تجمع الشباب اسفل العماره ثم انطلقوا متجهين الي احد المولات،،واثناء سيرهم ،،تابع احمد قائلا:ها يا مالك ،،كلمت حياء علشان الموضوع
مالك متابعا بضحك:دا انت هتموت خالص يابني
احمد مسرعه:وحشتني اوووي
مالك :متقلقش قلت لحياء وهخليك تشوفها النهاردا
احمد بضحك:تسلملي يا مالك وعلشان المجدعه دي معايا،،عندي ليك خبر حلو
مالك مكملا:اشجيني
مصطفي مقاطعا:انجزوا يا جدعان هتاكلوني الاول ولا الف وارجع تاني
احمد مكملا:هناكلك يا زفت،،ثم اكمل موجها حديثه لمالك:انا جبتلك شغل
مالك وهو يضيق عينيه:شغل فين دا؟!
احمد متابعا:عندنا في الشركه
مالك باستغراب:الشركه بتاعتكوا،،بس دي شركه تجاره ومقاولات،،انا اشتغل ايه هناك!!!!
احمد مكملا:سؤال ذكي ايها الفلسطيني
مصطفي مقاطعا:ايه دا!!!... انت فلسطيني يسطي!!
مالك بضحك:اه فلسطيني،،مش باين عليا
مصطفي بضحك:وانا اقول الحلاوه دي ،،مش بتجيبها مصر
احمد بضحك:قصدك ايه يا زفت،،اني وحش!!!
مصطفي متابعا:يعني هو انا اللي من بوركينا فاسو انت التاني
"ضحك الثلاثه سويا ثم اكمل احمد حديثه مع مالك قائلا:المهم يسطي انت هتبقي محامي الشركه
مالك :ها،،،محامي الشركه مره واحده
احمد :ايه ياض!!!... انت مستصغر نفسك للشغل!!!
مالك مكملا:لا يابني مش دا قصدي،،بس انا طالب لسه ومعتقدش ان والدك هيوافق اني اتحمل مسؤليه الشركه وانا لسه متخرجتش
احمد متابعا:فهمتك،،بس انت هتكون محامي تحت التدريب،،مع استاذ نصار دا محامي الشركه من زمان،،لحد ما تتخرج وتثبت نفسك في الشركه،،ها قولت ايه؟!
مالك بتردد:مش عارف
مصطفي مقاطعا:مش عارف ايه دي احلي فرصه وهتبقي معانا،،وفلوس زيزو بقا مقولكش زي الرز
احمد متابعا:الله اكبر في عين اهلك
مالك بضحك:هههههههههه مجانين والله،،موافق يا عم واهو مجال شغلي وهبقي مرتاح فيه
احمد بسعاده:علي بركه الله
" في تلك اللحظه وصلت حياء بصحبه تسنيم الي المكان الذي اخبرها عنه مالك"
تسنيم مستفهمه:احنا هنا بنعمل ايه!!!!
حياء بضحكه خبيثه:هتعرفي ناو
"وما هي الا لحظات حتي قدم مالك واصدقائه،،وما ان رأت تسنيم احمد حتي هتفت في وجه حياء والغضب يعتريها"
تسنيم بغضب:ايه اللي انا شيفاه دا؟!... وايه اللي جابه هنا!!!
حياء مسرعه:تسنيم،، احمد عاوز يتكلم معاكي شويه ،،بليز اسمعيه
تسنيم بغضب عارف:انتي كنتي عارفه انه جاي صح!!!
حياء متابعه:افهميني بس يا تس....
تسنيم مقاطعه:افهم ايه!!! ..... لو كنتي انتي نسيتي اللي عمله فيكي،،فانا مش ناسيه ،،انا بكرهوا،،ثم اسرعت ناحيته في غضب عارف،،وهتفت في وجهه قائلا:اسمعك تاني،،انا بكرهك ...بكرهك
"وفي تلك اللحظه قام احمد بحملها بين ذراعيه قائلا:وانا بقا بحبك يا ام العيال،،وبصراحه بقا انتي مش هتيجي بالذوق خالص
" ثم اخذها وشرع في السير
وهنا هتفت حياء قائله:احمد واخدها ورايح فين
احمد مكملا وهو يغمز لها:هرميها في النيل وارمي نفسي ،،علشان متبقاش لحد غيري ولا انا لحد غيرها
حياء بزعل مصطنع:لا بليز يا احمد هي خلاص هتسمع الكلام،،وهتوافق تتجوزك
تسنيم وهي تضرب وتصرخ في وجهه:نزلننننننني،،هصوت والم عليك الناس،،وانتي يا حياء مش عاوزه اعرفك تاني،،انتي مبسوطه انك هتخلصي مني حتي لو الشخص دا مش كويس+
حياء وقد احزنتها الجمله:دا انا؟!... الكلام دا بجد!!!
"وفي تلك اللحظه قام احمد بانزالها قائلا:انا كدا عملت كل اللي عليا،،وحبيتك يا بنت الناس بجد،،واشتريتك لاخر لحظه وفي الاخر طلعت مش كويس،،سلام
مالك وهو يمسكه من ذراعيه:استني رايح فين،،هي اه عنيده بس انت متستسلمش يا صاحبي
" وفي تلك اللحظه انطلقت تسنيم الي منزلها،،ولم تنظر ورائها ،،بعدما اساءت لصديقتها"
حياء وقد لمعت عينيها:مالك انا راجعه البيت
احمد:متزعليش يا حياء منها
حياء مكمله:انا مش زعلانه صاحبتي وانا عرفاها ولازم استحملها
مالك :طيب تعالي اوصلك وارجع تاني
مصطفي متابعا:لا عندي فكره احلي،،انا هوصل انسه حياء للبيت،،يكون انتوا نقيتوا البدله وارجعلكوا ع طول
مالك باعتراض:لا معلش انا هوديها
مصطفي وهو يضيق عينيها:عيب عليك يا مالك!
مالك بتنحنح:اسف يا كبير ،،بس
مصطفي:ولا بس ولا حاجه،،احنا عاوزين بس ننجز في الوقت،،وصدقني هوصلهالك لحد باب العماره
مالك بتفهم:ماشي،،ثم وجه حديثه لحياء:ابقي رني عليا لما توصلي
حياء متابعه:حاضر
"انطلق مصطفي بصحبه حياء الي منزلها،،وصعد مالك واحمد الي المول لشراء البذله،،غي تلك اللحظه كانت ليلي تتابع بعينيها كل ما يحدث،،فقد رأتهم صدفه،،ثم قررت ارسال رساله الي احمد
" دلف احمد بصحبه مالك الي المول ،،واثناء تسوقهما،،اعلن هاتف احمد عن وصول رساله،،فقام احمد بفتحها ليجدها مش شخص مجهوله ومضمونها**اوعدك هضرك في اقرب حد ليك،،هدمرك بيها**
وما ان قرأ احمد الرساله حتي جحظت عينيه فلاحظ مالك تعبيرات وجهه ،،فاخد منه الرساله ثم قرأها،،ولم تختلف ملامحه كثيرا عن احمد"
مالك بصدمه:يعني ايه الكلام دا؟!... انت تعرف الرقم دا
احمد بصدمه:بيها؟!!!.... ياتري المقصود امي ولا تسنيم؟!
مالك مهدئا اياه:اهدي بس ويلا نركب العربيه،،وكلم والدتك
*******
"وصلت تسنيم الي منزلها،،وهي في حاله لا يرثي لها،،كيف لها ان تتهم صديقتها وتجرح مشاعرها هكذا،،ولماذا ترفض الصفح عن اكثر انسان عشقتها،،واثناء فتحها لباب المنزل وجدت امامها مفاجأه....
يتبع
