بسم الله الرحمن الرحيم
مسجونتي الفصل الثالث والخمسين
(....الغرق....)
وبعد مرور نص ساعه مريم وجاسر وليالي وادم لقوا دارين طالعه ع الاستيدج ومسكه المايك وبتقول:طبعا انتم مستغربين انا طالعه هنا ليه ،،،،،، انا هقولكم .... انا بعترف ان انا الي كنت خاطفه ليالي
ليالي وادم ومريم وجاسر اصدموا وكل الي في الفرح اصدموا فادارين كملت:وبعترف كمان ان انا هربتها يوم خطوبه ادم ،، و انا الي بعت لادم الرساله بتاعت انها عايزه تتطلق منه ،، وانا الي بعت لي ليالي صوره ادم مع نورا في الخطوبه ،، عشان تتقهر وتبعد عن ادم ،، وكنت ناويه اكمل عشان تبعد خاالص عن ادم و اجوزه لواحده من مستوانا ،،، بس دلوقتي انا فكرتي اتغيرت خالص عن ليالي ،،، عرفت قد ايه هيا طيبه وبتحب ادم مش عشان فلوسه ولا عشان مركز اهله ولا اي حاجه "و راحت وقفت قدام ليالي وقالت باسف" انا اسفه ليالي ،،،، واتمني انك تسمحيني ،،، والله يشهد ان فعلا باتمني السماح وانك تعمليني عن اني زي مامتك و من قلبك ،،، ها
ليالي واترمت في حضنها وقالت بابتسامه:انا مسمحا حضرتك من قبل ما تعتذري
دارين بحب:جبيبتي يا ليالي
كل الي فرح سقف جامد وادم سقف كمان جامد عشان خلاص اطمن ع ليالي وان امه هتعاملها حلو
وفي وسط التسقيف مريم اخده المايك وقالت:اتمني ان يكون الفرح عجبكم ،، ونتجمع ع خير ان شاءالله ،،، شغل ي بني
واشتغلت اغنيه هاديه شويه والعرسان اعدوا يسلموا ع المعازيم لحد اما مشيوا فادم قال ليالي:روحي الاوضه غيري الفستان عشان هنطلع الطياره الوقتي
ليالي:انا مجبتش هدوم معايا
ادم:لا منا متفق مع مامتك تجبلك هدوم عشان هنطلع ع الطياره ع طول بعد الفرح
ليالي:طب اسلم عليها وع عمر و صلاح و
ادم مقاطعا:روحي بس وبعدها تعالي ونسلم مع بعض
ليالي:طيب ، بس الاوضه فين
ادم:امشي ع طول وبعدها ادخلي شمال هتلاقيها في وشك
ليالي:طيب،، وهاخد مريم عشان تساعديني
ادم:ماشي
ليالي:مريم تعالي معايا
مريم:في اي
ليالي:تعالي بس ،، عن اذنك يا ماما عن اذنك يا جاسر
واخده بايدها ومشيت ع طول ودخلت شمال ولقت الاوضه وراحتلها ودخلت وساكت البابت فمريم قالت:في اي
ليالي:اصل انا وادم هنطلع ع الطياره ع طول بعد الفرح
مريم:ممم
ليالي وهيا بتجيب الشنطه الي مامتها حاطها ع الكنبه:وعايزاكي تساعديني في تغير الفستان
مريم:طيب
مريم ساعدت ليالي وطلعت طقم من الشنطه مكون من "بنطلون ابيض وبلوزه وردي"
فمريم قالت:اوووه ،، ايه الحلاوه دي
ليالي:حبيبتي ،، انتي الي قمر ،، بس بقولك
مريم:ها؟؟
ليالي:انتي هتسافري انتي وجاسر شهر العسل ولا هتقضوا هنا
مريم:لا هنسافر
ليالي:امتي؟
مريم:بعد الفرح بردو
ليالي:وهتروحوا فين
مريم:تصدقي نسيت اساله
ليالي:يعني انتي متعرفيش راحا فين
مريم:لا
ليالي:طب انتي جايبه معاكي هدوم
مريم:اه "و راحت نحيه الدولاب الصغير وطلعت الشنطه" اهي
ليالي:وانتي حاطها بعيد كدا ليه؟ خايفه لتتسرق
مريم:هبقا اقولك بعدين ،، بس يالاه
ليالي:يالاه
وجت ليالي تشيل الشنطه مريم قالت:لا هاتيها ،، انا الي هشلها
ليالي:ليه
مريم:عشان انتي حامل والحاجه التقيله اكيد غلط عليكي
ليالي:ماشي
وخرجوا من الاوضه و راحوا نحيتهم فليالي قالت:انا جهزت
سعاد:هتوحشيني ي لولو
ليالي وحضنتها:وانتي كمان يا روح لولو
مفيده:ترجعي بالسلامه يا مريم
مريم:الله يسلمك
جاسمين:هت-وح-س-شيني
مريم:وانتي كمان ،، وفكريني اول ما ارجع اوديكي اي كورس يعلمك عربي عدل ،، بدل الي انتي بتنطقي دا
جاسمين:ok
مريم سابتهم عشان مشيين و راحت نحيه ليالي وسعاد واول مبقت قدامهم قالت:انا عايزه حضن انا كمان ،، فوسعي بقي ست ليالي انتي خدتي كتير
ليالي بعند:لا
مريم:مليش دعوه ،، وسعي بقا
سعاد:طب تعالي
واخدتها تحت دراعها فقالت:مريم
مريم:ايوه يا ماما
سعاد:خدي بالك من جاسر ،،، جاسر بيحبك
مريم بابتسامه:حاضر
سعاد:وانتي كمان ي ليالي خدي بالك من ادم
ليالي:حاضر
عمر بقا جه عليهم فهما اول ماقرب راحوا عليه وحضنوا فعمر قال:هتوحشوني ي كلاب
مريم بضيق:طب ليه الشتيمه طيب
عمر:عشان اعبر عن الي جوايا
مريم:طيب ،، وانت هتوحشنا يا جذمه
عمر بضيق:مرريم
مريم بتقلده:عشان اعبر عن الي جوايا
عمر وخبطها في راسها بهزار وقال:والله هتوحشني لمضتك
ليالي:وانا
عمر:وانتي هتوحشني حنيتك وطيبتك
ليالي:حبيبي
مريم:ثواني ،، فهلوا ،، فهلوا
عمر:فهلوا مين
مريم:الدي جي والمصور بتاع الفرح
عمر:وبتندهيلوا لي
مريم:استني بس
فهلوا:ايوه ي باشا
مريم:سخن كاميرتك عشان هتصورنا
فهلوا:من عونيا ي باشا
مريم ندهت لجاسر وادم و سعاد و حسام وليلي وليالي ندهت لنورا ودارين وصلاح وام صلاح وهاله وعبير
ووقفوا كلهم جنب بعض وصورهم كذا صوره وبعدها ادم قال:وسعوا ،، هصور مع ليالي وبعدها تعالوا
جاسر:وانا
ادم:لما نخلص تعالي
واصور كام صوره مره وهما مسكين ايد بعض ،، ومره وهما حضنين بعض وبعدها صورتين كمان فليالي قالت:يالاه عشان مريم وجاسر يصوروا
ادم:استني
وقربها منه وباسها والمصور صورهم فليالي قالت بكسوف ووشها احمر:ادم
ادم:ي عيون ادم
ليالي:ماما وعمر وكله هنا
ادم:وفيها ايه
ليالي:انا دلوقتي مش عرفا هقف ازاي معاهم ،، انت احرجتني
ادم: متحرجيش طول مانتي معايا،، ويالاه
و راحوا وقفوا مع دارين وعمر وصلاح وام صلاح ومحدش فيهم علق عشان عارفين ان ليالي محرجه ومكسوفه منهم
فركزوا مع جاسر ومريم
جاسر حط ايده ع وسطها فمريم قالت:انت بتعمل اي
جاسر:بنصور
مريم:ولازم تحط ايدك ع وسطي
جاسر:اومال
مريم:استني ،، بس انزل
جاسر:ليه؟؟
مريم:انزل بس
جاسر ونزل ومريم طلعت المطواه الي معاها وحطتها ع رقبه جاسر وقالت لفهلوا:صور
جاسر بصوت عالي وانجاد:يا جمعا الحقوني انا هموت
وصورهم فهلوا وجاسر كان شكله مسخره وهوا بيقول الحقوني
وبعدها مريم شالت المطواه وطلعت ع اكتاف جاسر وفي اللحظه دي جاسر وقع فيها مريم بس فهلوا صورها وهيا بتقع
مريم بوجع:ااه ،، ي ابن الجذمه
جاسر بغضب:دا انتي الي بنت جذمه
مريم ووقفت وعدلت نفسها وقالت:ليه
جاسر:ايه الصور دي مطواه وتعدي فوق اكتافي
مريم:مهو انا عايزه الصور بتاعتي مش تبقي تقليديه انا عايزها تبقي مختلفه
جاسر:خلي المختلف لنفسك ،، ويالاه عشان نصور عدل بدل الصور الزباله الي انتي عايزه تصوريهالنا
مريم:يووه ،، طيب
"في الجانب الاخر"
عمر:مريم هتجيب اجل جاسر قريب
نورا بضحك:شكلها ،،بس والله لاقين ع بعض
عمر:فعلا
"عند جاسر ومريم"
مريم بضيق:لا خلاص انا تعبت
جاسر بضيق:يلعن ابو الي يصور معاكي
مريم:تشكر "وعلت صوتها وندهت ع ليالي وعمر"
عمر:ايه
ليالي:نعم
مريم:هنصور احنا التلاته مع بعض ،، ويلا ي جسوره طرقنا
جاسر بضيق:بتطرديني
مريم:اه
جاسر مشي وهو هيموت ويفقع زماره مريم فراح لادم فادم ضحك ع منظره وقال:بذمتك في عريس يبقي مكشر كدا
جاسر بضيق:ملكش دعوه ،، وبطل ضحك
ادم:ماشي
"عند ليالي وعمر ومريم"
اصوروا كام صوره ومريم عمله فيها حركات هبله ومجنونه شبها
ليالي:انا عايزه اصور مع "وعلت صوتها"ماما وام صلاح ،،، فتعالوا
عمر:طيب يالاه بينا ي مريم
مريم:لا مانا هصور معاهم
عمر:طيب
وجم واصوروا كام صوره مع سعاد وبعدها ليالي اصورت مع ام صلاح وبعدها هما الاربعه مع بعض وبعدها ليالي سابتهم ونزلت و راحت قدام دارين وقالت بابتسامه:الصور مش هتكمل من غيرك
دارين:انا
ليالي:اه ،، ويالاه
ومسكه ايدها واصورت معاها صورتين مره وهيا بتبوسها من خدها ومره و دارين حضنها وخلصوا
فمريم قالت:ماما ثريه وعمو يجوا
وجم فمريم قالت:تسمحولي اصور معاكوا
ثريه وحسام:طبعا ي حبيبتي
واصورت معاهم كذا صورت وخلصوا خاالص ومريم شكرت فهلوا فقال:العفو ي باشا
وبعدها ليالي سلمت ع احمد ودارين وادم كمان سلم ومشيوا و ادم وليالي سلموا ع ام صلاح وصلاح وهاله
ومريم جت عليهم وبركتلها ام صلاح تاني وصلاح سلم وعبير قالت:مبلوك ي مريم ،، مبلوك ي ابله ليالي
مريم و ليالي وطولها وقالوا:الله يبارك فيكي ي قمر
عبير حضنت ليالي ومريم مره واحده وقالت:بحبك اووي
ليالي ومريم بابتسامه وقالوا:وانتي كمان ي بيرو
وخلصوا حضن وبعدها عبير ودعتهم ومشيت مع صلاح وامه وخطيبته
مريم راحت لجاسر وقالت:هو هنقضي شهر العسل فين
جاسر:في جزر هاواي
مريم:اشطا
ادم:يالاه ي جمعا نطلع ع المطار لان الطياره هتطلع الفجر فيدوب نلحق
فخرجوا من القاعه وكان في عربيه مستنياهم كبيره زي "الصالون" وحضنت ليالي ومريم سعاد و عمر ومريم سلمت ع حسام وثريه وجاسر كمان وليالي سلمت ع نورا وادم كمان وركبوا وطلعوا بالعربيه ووصلوا المطار واخدوا شنطهم ودخلوا واعدوا شويه وسمعوا نداء الطياره و راحو وعملوا كل الاجراءت و ركبوا الطياره مريم وجاسر جنب بعض وادم وليالي جنبهم ليالي كانت خايفه وادم حس بخوفها فحط ايده ع ايدها وقالها:متخفيش طول مانتي معايا
ليالي بتوتر:اصل ،،، اصل انا اول مره اركب طياره ،، فخايفه غصبن عني
ادم:بصي هيا اول ما تتطلع خدي نفس واحبسيه وطلعي براحه ،، وهتلاقي نفسك معنتيش خايفه
ليالي:حاضر
______________________________
بعد مرور عده ساعات وصلوا المطار و اخدوا شناطتهم و خرجوا من المطار ركبوا تاكسي ووصلوا الفندق واخدوا الشنط وراحو الاستقبال فادم قال بالانجليزي:احنا حاجزين باسم ادم المنياوي وجاسر الصياد
الموظفه:ثواني ي فندم ،،، اه الحجز قدامي اهو ،، اتفضل ي فندم "وادتله الكروت" والشيال هيوصل حضرتكم الاوض لانها ع البحر
ادم:تمام ،،، يالاه ي جمعا
مريم:هنروح فين
ادم:ع الاوض
الشيال اخد الشنط منهم و وداهم نحيه الاوض فمريم قالت:هيا الاوض فين بضبط
جاسر:ع البحر
مريم بالانجليزي:هيا اوضتنا لسه عليها كتير
الشيال:لا ي فندم اهي
"وكانو اوضتين جنب بعض"
فادم اخد الشنط من الموظف وليالي ودخل وجاسر كذلك
_____________________________
مريم وجاسر اول ما دخلوا الاوضه وحطوا الشنط مريم اعده ع السرير و رجعت بظهرها لوراء فجاسر قال:انا هدخل الحمام اغير وبعدها انتي
مريم بتنهيده:ماشي
وطلع بيجامه ودخل الحمام مريم بقا اول ما جاسر دخل الحمام راحت لشنطتها وفتحت السوسته ولقت قدامها قمصان نوم فقالت:ههه عند ماما ان انا البس دا "وطلعت كل هدومها وكان في سوسته سحريه فتحتها وكان فيها بيجامتها فقالت:اهي هيا الهدوم الي تتلبس ي ماما ،، مش الاقرف التاني
واخده ترينج لونه ازرق ورجعت بسرعه كل حاجه في الشنطه وقفلت الشنطه ووقفت و راحت نحيه باب الحمام ولسه هتخبط لقت جاسر خارج ولابس بيجامه قطن تي شيرت ابيض و بنطلون اسود
جاسر:داخله
مريم:اه
وسعلها ودخلت واخدت دش سريع ولبست الترنج وخرجت فجاسر اول ماشافها كدا قال:ايه الي انتي لابسه دا ي مريم
مريم بتبص ع هدومها وقالت باستغراب:ماله!!
جاسر:انتي عروسه
مريم:عرفا اقسم بالله
جاسر:يعني المفروض متلبسيش الحاجات دي النهارده
مريم:اومال البس ايه؟؟
جاسر:انا هقولك
وقام وفتح شنطتها وطلع منها قميص نوم اسود قصير:دا
مريم بحده :نعم ي اخويا ،،، البس اي؟؟ دا
جاسر بغضب:اه دا ،، وصوتك مايعلاش ي مريم
مريم:انت الي بتستفزني ي جاسر
جاسر:عشان انتي غبيه
مريم:تشكر ،، انا بقا راحا البحر
و راحت نحيه البلكونه ولسه هتفتحها لقت جاسر قفلها بسرعه وبيقول:مش هتخرجي ي مريم
مريم:وانا عايزه اخرج ي جاسر
ولسه جايه تفتح الباب تاني جاسر شالها ومريم بتقول:الحقوني
جاسر و رمها ع السرير وقال:اسكتي
مريم بخوف:آآ،،،انت،،هتعمل ايه
جاسر:هتعرفي
وقرب منها وباسها ومريم اعده تزق في لحد اما بطلت ووو
_____________________________
ليالي خرجت من الحمام وكانت لابسه قميص نوم لونه احمر قبل ركبتها ولبست عليه روب لانها كانت محرجه ادم اول ماشافها قرب منها وقال:وحشتني ي ليالي
ليالي:وانت كمان ي ادم ،، بس عايزاك توعدني بحاجه
ادم:ايه هيا؟؟
ليالي:انك متزعلنيش تاني
ادم:من غير وعد ي ليالي انا مقدرش ازعلك تاني ،، عرفا ليه
ليالي:ليه
ادم:عشان بعشقك
ليالي اتكسفت وحطت وشها في الارض فافجاه ادم شال ليالي ع ايديه الاتنين فليالي شهقت وقالت:انت شيلني كدا ليه
ادم بحب:هتشوفي
واخدها ع السرير وووو
_____________________________
تاني يوم
مريم صحيت لقت نفسها في حضن جاسر فاجت تقوم لقت هدومها ع الارض فاصدمت وقالت"جاسررررررر"
جاسر بخضه :ايه ايه ،، في اي
مريم:انت عملت اي ي جاسر
جاسر :عملت اي في اي
مريم وعنيها دمعت:حرام عليك انا مكنتش عايزه ،، مكنتش عايزه
جاسر:مكنتيش عايزه اي
مريم ودموع نزلت ع خدها:الي انت عملته امبارح انا مكنتش عايزه
جاسر:مريم بطلي عياط ..وبعدين دا امر طبيعي بين اي زوجين
مريم بدموع:بس انا بخاف ي جاسر ،، بخاف
جاسر واخدها في حضنه وقال:طب اهدي
مريم سكنت في احضانه ووقفت دموعها فجاسر قال:لسه خايفه
مريم:شويه
جاسر:متخفيش طول مانتي معايا ي مريم ،، انا عمري ما هأذيكي
مريم:حاضر ،، بس ممكن تغمض عينك
جاسر:ليه؟؟
مريم:عايزه اقوم
جاسر:ماتقومي
مريم بضيق:منا مش لابسه حاجه
جاسر بخبث:وفيها ايه
مريم بغضب:جاســـــر
جاسر بضحك:ماشي ماشي ،، هغمض "وغمض عينه"
مريم اول ما غمض عنيه قامت بسرعه ع الحمام وساكّت الباب وراها
_____________________________
ادم صحي وباس راس ليالي وحط ايده ع بطنها فليالي حست بحركاته فصحيت وقالت:صباح الخير
ادم بابتسامه:صباح النور
ليالي:انت حاطط ايدك ع بطني ليه
ادم:كنت بصبح عليه
ليالي:اشمعنا بصبح عليه ،، ومقولتش بصبح عليها
ادم:انتي عايزاها بنت ولا ولد
ليالي:ولد شبهك
ادم:وانا عايز بنت شبهك
ليالي:لا ولد
ادم:بنت
ليالي:ولد
ادم بضحك:احنا هنفضل طول اليوم نتخانق ع ولد ولا بنت ،، يالاه قومي البسي عشان ننزل البحر
ليالي وباسته في خده:حاضر
ادم:بلاش البوس والحنيه دي بدم مش هننزل النهارده
ليالي بدلع:لا والله
ادم:تحبي اوريكي
ليالي:لالا شكرا ،،، انا راحا الحمام احسنلي
وقامت بسرعه و راحت الحمام
فادم كمان قام يلبس
_____________________________
مريم بتخبط ع باب الحمام:يالاه ي جاسر ،، اخلص
جاسر:خارج اهوو
وخرج جاسر وكان لابس مايوه احمر في اسود وتيشرت اسود
مريم بقا كانت لابسه مايوه قطعه واحده بس برمودا
جاسر:يالاه
وخرجوا وكانت ادم وليالي بردو خرجين
ليالي"كانت لابسه مايوه برمودا قطعتين ولونه اسود في وردي"
ادم"كان لابس تيشرت اسود ومايوه ابيض"
ادم:بتعرفي تعومي ي ليالي
ليالي:لا
ادم:طب امسكي فيا
ادم وجاسر قلعوا التيشرت
مريم:اووه ،، ايه الحلاوه دي ي رجاله ،، ويقولك المصري انتاج بلدي ،، اومال الي انا شايفه بعينه دا ايه "وخطت ايدها ع كتف جاسر"نفخ دا،، ولا طبيعي
جاسر وزق اديها من ع كتفه وقال بضيق:يالاه ي مريم ومش وقت اشعارتك خاالص
ادم:عندك حق ،، يالاه ي ليالي
"ومسك ايدها وجاي يمشي فلقي ليالي مش بتتحرك فقال باستغراب:يالاه
ليالي بخوف:لا ي ادم انا خايفه
مريم:خايفه من اي ي بنتي دا البحر دا عشق ومتعه
ادم:مش انا قولتلك متخفيش طول مانتي
ليالي: ي ادم ،، انا عندي فوبيا منه ،، لان كنت انا وصغيره روحت مع بابا وماما البحر في اسكندريه فغرقت ولولا ان كان في شاب سمع صريخي ،، انا كان زماني ميته
مريم:بعد الشر عنك ي ليالي ،، بس انتي الوقتي معانا يعني مينفعش تخافي من حاجه
ليالي:طب بصوا انزلوا انتم وانا هعد ع البر
ادم باصرار:لا ي ليالي انتي هتيجي معانا
ليالي بخوف: ي ادم
ادم ومسك اديها و نزل البحر هو ومريم وجاسر
ادم اعد ياخد بايد ليالي ودخلوا جوا شويه لحد اما الميه بقت عند وسطها فادم قال:احنا هنفضل هنا شويه عشان ليالي
جاسر ومريم:تمام
مريم:ليالي حطي راسك في المايه وبعدين فكي جسمك شويه ،، بدل التشنج الي انتي عملا دا
ليالي بخوف:ط ،، طيب
ونزلت شويه وحطت راسها في الميه وبعد شويه حست ان الميه قد اي جميله فقالت:الميه حلو اووي ي ادم
ادم وحضنها وقال بحب:عشان اقولك
مريم:احم احم ي جماعه ،، احنا في البحر ، وفي اسماك و قروش ،، وهما جعانين ولو شافوكم كدا هيجوا ياكلوكو
ادم وشال ليالي من حضنه وقال بضيق:بس ي مريم ،، بس عشان انتي بجد فصيله ،،، بقولك ي جاسر انت مستحمل البت دي ازاي
مريم ورشت مايه ع وشه وقال:متقولش بت ،،انا مش بت
ادم و رش المايه هو كمان ع مريم وليالي رشت ع مريم ومريم رشت ع جاسر عشان يشاركهم وابدوا يرشوا ويدخلوا جوا من غير ما يحسوا فمريم قالت:تعالوا نتسابق لحد الحته الي هناك دي
ادم:بس انا مش هسيب ليالي
ليالي:لا روح انت ومتخفش
ادم:لا اخاف ،، لانك بتخافي من المايه فا اخاف عليكي
ليالي:ي ادم والله ماتخفش ،، يالاه بس روح انت
جاسر:ايوه ي ادم ،، ومتخفش احنا مش هنبعد اووي
ادم بعد اصرار من الجميع قال:طيب
وضبطوا نفسهم وليالي عدت "1،،،2،،،3" واتسبقوا وليالي اعده تغطس شويه و تتحرك من غير ما تحس لحد اما بعدت عن الارض خالص ومعدتش طيلاها فعدت تقول بانجاد:حد يلحقني،، الحقووووني
طبعا ادم ولا جاسر ولا مريم سامعنها فقاعده تقول:الحقوني "وتبلع مايه كتير لحد اما قالت:ال-ح-ق
وغرقت ليالي
_____________________________
