-->
EL Gnna EL Gnna

مواضيع شيقه

جاري التحميل ...

روايه"مسجونتي" الفصل السادس

بسم الله الرحمن الرحيم

روايه"مسجونتي" الفصل السادس

وصحيت ليالي الساعه 5 ولقت حد بيخبط جامد وخرجت بسرعه 
ليالي:مين
الشخص:انا عبدالله يا ليالي
ليالي وفتحت الباب:ازيك يا عم عبدلله اتفضل
ودخل وسابت الباب مفتوح
ليالي:اعد
عبدالله:بصي ياست ليالي انا مش جاي اضايف
ليالي:اتفضل ياعم عبدالله ادخل في الموضوع
عبدالله:انا عارف انك كنتي في السجن
ليالي بتوتر:بس والله ظلم
عبدالله:عمتا دا مش موضوعنا انا جاي اقولك انك اخرك اخر الاسبوع ياتجبيلي ايجار البيت ياتمشي من هنا
ليالي:لا ونبي ياعم عبدالله انت عارف اني دلوقتي معيش فلوس ومحلتيش الا البيت دا
عبدالله:خلاص في حل تاني
ليالي:انجدني بي 
عبدالله:انا الميكانيكه بتاعتي عايز حد يساعد الواد في الميكانيكه 
اي رايك تشتغلي فيها
ليالي:موافقه طبعا بس مرتبي
عبدالله:هديكي في الشهر 750ج
ليالي:حلو واخصك منه ايجار البيت كل شهر مش ايجار البيت 200ج وانا عليا شهرين يبقي 400ج
يعني الشهر دا هاخد 350ج
عبدالله:اه بس من بكره تنزلي تشتغلي 
ليالي:تمام ياعم عبدالله وهيا هتبقي من امتي لامتي
عبدالله:من الساعه11صلي الساعه 8م
ليالي:جميل شكرا 
عبدالله:الشكرلله سلام عليكم
ليالي:وعليكم السلام 
وخرج عبدالله وقفلت الباب وراحت اوضت وصلت وخلصت ودعت ربنا ان يسهلها الامور
وقامت كانت جعانه وملقتش اكل في البيت وفلبست ونزلت تشوفلها شغلانه عشان تجيب تاكل
وسلت البواب:لوسمحت
البواب:نعم يابنتي
ليالي:مش عايزين حد يمسح السلم او اي حاجه
البواب:انتي جتيلي من السما انا فعلا عايز حد يمسح السلم وهتخدي 100ج
ليالي:الحمدالله طيب انا عايزه الحاجات عشان امسح 
البواب:طيب ثواني هجيب الحاجه
ودلها الحاجه ومسحت السلم هيا كانت هلكانه عشان مكلتش بس استحملت عشان تاخد الفلوس وتاكل
وفي الاخر خلصت مسح
البواب:الله ينور عليكي يابنتي
ليالي:شكرا
البواب:اتفضلي 
ليالي:شكرا ولوعزتو اي حاجه اتفضل دا رقمي اتصل بيا وانا هاجي
البواب:انتي كل اسبوع زي النهارده تيجي تمسحي السلم ولوحد في العماره عايزك تنظفيلو بيته هكلمك
ليالي:شكرا يا
البواب:عبده
ليالي:شكرا ياعم عبده
ومشيت ليالي وراحت ع مطعم كشري وكلت وجابت خضار وزيت وحاجات عشان البيت وروحت 
وطلعت البيت وغيرت واتوضت وصلت 
واعده ع كنبه
ليالي بتقول لنفسها:انا دلوقتي عندي شغلانه من 11الصبح لحد8بليل في الميكانيكي انا هشتغل بيها شهرين كده وامشي واكون دورتلي ع شغلانه تانيه
ونامت من كتر التعب 
____________________
ياتري هيا عمله اي 
نفسه:وانت مالك ياادم
ادم:بس هيا اكيد دلوقتي مش لقيا شغل
نفسه:وانت مالك
ادم:عبوشكلك قرفتني ياشيخ
وروح ادم فيلته
ودخل
مامت ادم:ازيك يا ادم
ادم:الحمدالله وانتي يامماما
الام:الحمدالله انا كنت عايزك في حاجه
ادم:خير يا امي وقال في سره"طلما حاجه يبقي اكيد عروسه"
الام:انا كنت عايزك تيجي معايا بعد بكره النادي هقابل صحبتي هناك
ادم:واجي لي
الام:اصل بنتها جايه معاها وكنت عايزاك تشوفها
ادم:ياماما احنا مش هنخلص من الموضوع دا
الام:نخلص اي ياادم انت عندك 28سنه
ونفسي افرح بيك وبعدين انا قولت عايزك تشوفها مش تجوزها علطول
ادم:حاضر يا ماما هاجي معاكي
عايزه حاجه تانيه
الام:لا ياحبيبي تصبح ع خير
ادم:وانت من اهله
وطلع نام ادم 
____________________
تاني يوم ونزلت ليالي الشغل

راح ادم الشغل وجهز القوات عشان يقبضوا ع كريم السيوفي
ادم صوت جامد:مش عايز غلطه يلا بينا 
المدربين:تمام يافندم 
وخرجوا وراحو ع المكان 
ادم بصوت عالي:يلا توكلنا ع الله نقرا الفتحه
وقروا الفتحه 
ادم:يلا
واعدوا في مكان 
كريم:البضاعه جهزه
الراجل:اشوف الفلوس الاول
كريم:اهي وريني بضاعتك
الراجل طلع البضاعه وفتح الشنطه
وهوبيقل الشنطه كانت الشرطه محصره المكان
ادم:لالا دا افراد العصابه هنا كريم السيوفي وادهم الشرقاووي اهلا اهلا
كريم:ادم
ادم:اه ادم يلا يا عساكر جمعولي الشنط دي واقبضوا عليهم
كريم:والله ماهسيبك يا منياوي
ادم:مش ادم المنياوي الي بتهدد واتقبض عليهم ووصلوا المديريه 
ودخل ادم للواه
اللواه:مبروك يا ادم عالمهمه
ادم:الله يبارك فيك
____________________
ليالي في الشغل 
الصبي:هاتي المفتاح دا
ليالي:حاضر وراحت جابته
الصبي:روحي شوفي العربيه دي
ليالي:حاضر
راحت تشوف العربيه كات ست
ليالي:تومري بايه ياهانم
الست:انت اي دا انتي بنت
ليالي:اه
البنت:طب بتعملي اي هنا
ليالي:هكون بعمل اي اكل العيش بقا
البنت:طيب انا كنت عايزه حد ينفخلي العجله لحسن نايمه مني
ليالي:طيب
وعملت العجله....
____________________
وخرج ادم من المديريه وركب العربيه وكان رايج مشوار وهوا ماشي ف الطريق العجله نامت منه 
ادم:داوقتك بس الحمدالله وقفت قدام ميكانيكي 
ونزل للميكانيكي
____________________
البنت:خدي 
ليالي:شكرا
البنت:انتي اسمك اي
ليالي:ليالي 
البنت:وانا مريم
ليالي:عاشت الاسامي
مريم:سلام
ليالي:سلام
ومشيت
ادم:انت 
الصبي:ايوه يافندم اي اوامر
ادم:عايز حد ينفخلي العجله
الصبي:طيب ثواني
انتي يابت بت
ليالي:ايوه
الصبي:شوفي الزبون عايز اي
ليالي:حاضر
وراحت
ليالي:تومر...انت
ادم:انتي

لا تنسونا من صالح دعائكم

بقلم : Ali Luka

بقلم : Ali Luka

أنا مسلم لكل مسلم



جميع الحقوق محفوظة

EL Gnna

2016-2017