-->
EL Gnna EL Gnna

مواضيع شيقه

جاري التحميل ...

الفصل ال32°°ابن قلبي°°😍

بسم الله الرحمن الرحيم

الفصل ال32°°ابن قلبي°°😍

"كانت تسنيم تتحدث علي الهاتف مع مالك الذي اخبرها بخبر سفره،،فدهشت تسنيم من قراره هذا"
تسنيم بدهشه:هتسافر ازاي يا مالك،،طب وحياء!!
"واثناء حديثها معه وجدت حياء امامها وقد سمعت ما قالته تسنيم،،مما اصابها بالهلع"
حياء وقد لمعت عينيها:مالك هيسافر فين يا تسنيم!!!،،طيب هيسيبني خلاص
"ثم تركت تسنيم تقف ومازالت مذهوله،،ثم اتجهت ناحيه الباب ثم فتحته وذهبت الي منزل مالك،،اخذت حياء تطرق الباب عده مرات،،حتي قام مالك بفتحه بعد دقائق قليله،،وما ان فتح مالك الباب ورأته حياء امامها ،،حتي ارتمت بين ذراعيه وهي تجهش بالبكاء ،،مما ادهش مالك"
حياء ببكاء:متسيبنيش وتسافر يا مالك،،انا عوزاك جنبي وهسمع كلامك ومش هزعلك تاني اوعدك
مالك ومازال في صدمته:احم ،،حياء احنا مينفعش نكون مع بعض،،انتي عنيده وانامكابر ومبحبش العند،،وبعدين مش دا اللي انتي عوزاه!!!
حياء وهي تتشبث في ملابسه اكثر:لا انا عوزاك انت،،واسفه والله
"كانت تسنيم تقف امامهم وتتابع ما يحدث،،ثم غمز لها مالك بعينيه،،اي انه سيظل يمثل انه لا يريدها لفتره لكي تظل متشبثه به،،وقد فهمت تسنيم ما يرمي له،،فابتسمت علي فعلته"
مالك مكملا: انا قوتك،،فوقت ما تكوني اضعف حد في الدنيا👐
وانا الضعف لو فكرت امارس قوتي عليكي👍
انا المتيم بيكي💜،،بس لو جت ع الكرامه،،انا منسحب✋
حياء ببكاء:بس انا مقصدش اجي علي كرامتك،،متصدقش كلامي عنك انا بكذب
مالك بخبث:لالالالا ،،انسي انا قررت يا بنت الناس،،وممكن بقا تسيبيني علشان انتي مقيداني كدا،،ثم قام بتقليدها،،عندما اخبرته بذلك داخل القاعه
حياء وهي تنظر له بغيظ:انت بتهزر،،سايبني بموت من العياط وبتهزر،،ثم حررت يدها عن ملابسه
مالك بحزن مصطنع:ما كنا كويسين ،،ليه كدا بس،،لازم تنكدي علينا يعني علشان اعيش اللحظات الرومانسيه دي ،،بدال ما انا حاسس اني بحب اشرف كخه صاحبي
حياء وهي تضع يدها علي خصرها:نعم ياخويا اشرف كخه مين دا،،وبعدين لو مش عاجبك ..
مالك مقاطعه:ها لو مش عاجبني ايه بقا!!!،،اسافر
حياء وهي تقترب منه:انت بتتلكك صح ، ثم قامت بعضه في يده،،مما جعل تسنيم تضحك بشده علي طريقتهم"
تسنيم بضحك:ارحمي الواد انتي مبتتفهميش ،،بتعضي علي طول😂
حياء وهي تنظر لها:بس لاعضك انتي كمان
"اتجهت تسنيم ناحيتها ثم جذبتها من يديها:طب مش يلا بقا علشان نتخمد انا مرهقه طول اليوم،،ثم اخذتها تسنيم ودلفوا الي المنزل"
*********
"في صباح اليوم التالي"
"استيقظت تسنيم علي صوت رنين هاتفها"
تسنيم وهي تنظرللرقم،،ولكنه غير مدون باسم علي هاتفها،،فقررت الا تجيب،،ولكن اخد الهاتف يرن رنات متواليه،،مما ازعجها،،فقررت الرد"
تسنيم بنفاذ صبر:الو
احمد:يما،،ليه العصبيه دي بس ،،شكلي صحيتك من النوم
تسنيم وهي تعتدل في جلستها:ها مين؟!😳
احمد بضحك:انا احمد معقول معرفتنيش؟!
تسنيم وقد تذكرته:اه اه افتكرتك
احمد بخبث :طيب كويس والله الجميل عامل ايه بقا
تسنيم بغضب:ايه الجميل دي،،وبعدين انا شكرتك يا استاذ،،ف مفيش داعي تكلمني علي الفون،،كدا ميصحش
"ثم قامت باغلاق الهاتف في وجهه"
احمد وهو ينظر لشاشه الهاتف:بقا كدا،،ماشي يا تسنيم
"كانت تسنيم مازالت غير مستوعبه لما يحدث،،ولكنها كانت في قمه سعادتها لاهتمامه بها،،نعم هي ربما تكون معجبه بشخصيته،،وانه المنقذ بالنسبه لها،،لكنها لا تعلم انه يتخذها وسيله للحصول علي صديقتها"😐
*******
" في بيت السيده هاله"
"كانت تجلس بصحبه ياسمين وابنها يحيي"
ياسمين :يعني هو مقالكيش ايه اللي مزعله
هاله متابعه:للاسف مقالش،،بس وعدني بكرا هيقولي،،انا خايفه ليكون زعلان مع حياء وهي ضايقته اوي
ياسمين:تفتكري؟!،،طيب حتي لو ضايقته،،تتوقعي انه يسيبها ويرجع بالسهوله دي
هاله:لا ،،بس هو زعلان اوي وقالي الموضوع اكبر من كدا وانا في الحاجات دي،،متوقعش ابدا رد فعل مالك
ياسمين:ربنا يصلح الاحوال بينهم
يحيي مقاطعا:ماما احنا هنروح امتي عند مشمشه!!
ياسمين:خالتو راجعه بعد بكرا يا قلبي ،،وهنروحلهم وناخد طنط هاله معانا تشوف مالك
هاله بفرح:اه والله احسن دا واحشني
يحيي بمرح:ماشي ابقي فكريني اخد البلاي ستاشن بتاعي ،،علشان نلعب انا وهي سوا
ياسمين بضحك:حاضر يا حبي
********
"كان والدا حياء يجلسان"
عبدالسلام:جهزتي كل حاجه علشان هنتحرك بكرا الفجر
هدي:ايون يا حج كل حاجه جاهزه
عبد السلام :تمام رني بقا علي حياء بلغيها اننا هنرجع بعد بكرا
هدي بتفهم ماشي:بس اكيد ياسمين بلغتها
عبد السلام:لا رني بردو اكديلها واتطمني عليها
هدي:حاضر ياحج
"قامت هدي بالاتصال علي ابنتها،،التي اجابت وينتاب نبرتها النعاس"
حياء بفرح:ايوه يا مامتي،،وحشتيني
هدي:وانتي كمان يا قلبي،،بقولك احنا راجعين بعد بكرا باذن الله
حياء بفرح:بجد
هدي مستفهمه:اه والله ، هي خالتك مقالتلكيش ولا ايه!!!
حياء متابعه:لا،،تلاقيها نسيت،،بس دا احلي خبر سمعته
"اغلقت حياء الهاتف مع والدتها،،واستعدت لتحضير الافطار وبينما هي تتحرك من سريرها،،وجدت هاتفها يعلن عن رساله،،ثم قامت حياء لتلتقط الهاتف وتنظر الي محتوي الرساله،،لتجدها من مالك،،ومضمونها هو" صباح الخير يا بنوتي،،وحشتيني"
ابتسمت حياء بشده علي معرفته لمواعيد استيقاظها،،ثم وضعت الهاتف جانبا وخرجت من الغرفه"
*******
"في بيت مي"
"قام مصطفي بالاتصال علي منه"
مصطفي بحب:بقولك ايه يا صاحبتي
منه بغيظ:صاحبتك يا مصطفي،،عااااااا،،متكلمنيش تاني
مصطفي وهو يضحك:بهزر معاكي يا وليه
منه وقد جحظت عينيها:وليه!!!!..عاااااا،،بص متقوليش القاب ادخل في الموضوع علي طول
مصطفي وهو يضحك:هههههههههه،،اشطا،،بقولك بقا
منه بنفاذ صبر:ها
مصطفي متابعا:الصراحه بقا انتي وحشتيني وانا اتصلت علي ابوكي الحج،،وقولتله اننا هنخرج
منه بفرح:بجد😍
مصطفي بحزن:اه بجد
منه متابعه:طب ومالك زعلان ليه؟!
مصطفي بضيق:قالي خد مي معاكوا يا كدا يا مفيش خروج
"ظلت منه تضحك عليه بشده ثم تابعت قائله:وفيها ايه يا صاصا،،خليها تيجي معانا
مصطفي:يالهوي هو انا مستحمل واحده لما استحمل اتنين،،مرارتي هتدمر كدا،،وبعدين مي مجنونه وممكن ارميهالك من العربيه
منه بضحك:بطل رخامه خليها تيجي معانا وخلاص
مصطفي:اووووك ،،عرفي اختك بقا وبعدين البسي وانا ساعه بالكتير وهكون عندك
منه:ماشي مستنياك
" اغلقت منه الهاتف معه،،ثم نادت علي اختها"
منه بهتاف:ميييي،،يا مي
مي وهي تدخل الغرفه:بتزعقي ليه يا دموسه
منه بضحك:انا الكبيره يا دزمه اتلمي،،وبعدين ايه اللي انتي منيلاه ع وشك دا😭
مي بثقه:ايه دا زبادي وخيار،،اصلي حاسه ان بشرتي مرهقه
منه بضحك:ههههههههههه،،طيب ياختي ،،البسي يلا ،،علشان مصطفي هيخرجنا
مي بفرح :اشطا،،بس انتوا هتقعدوا سوا انا بقا هتنيل اروح فين ،،هقعد زي الكلب الاعور الحزين،،لا مش لاعبه
منه وهي تقترب منها متوسله:شالله يخليكي،،دا انا ماصدقت ابوكي وافق،،حرام عليكوا عاوزه اقعد مع خطيبي شويه
مي وهي تنظر لها بخبث:صوعبتي عليا ايتها الفتاه،،موافقه بس ع شرط هروح انا وسمسمه وحياء
منه وقد صدمت:يالهوز دا مصطفي مش طايقك وعاوز يرميكي من برا العربيه،،هياخد معاه 3غيري😱
مي بفكاهه:ياختي الشرع حلل اربعه،،ونكون قريبين منك،،احسن ما يجيبلك ضرارير متعرفيهمش😭
منه بضحك:هههههههههههه مسخره،،خلاص اوك قوليلهم
مي:تمام يا مزه
"ثم قامت مي بالاتصال علي تسنيم لاخبارها بامر الخروج"
حياء وهي تجيب علي الهاتف:ايون يا ميوي،،شلونك؟!
مي وهي تنظر للرقم:يوه دا رقم تسنيم
حياء وهي تضحك:ايووون،،بس سمسمه بتاخد شاور،،انا مش عجباكي ولا ايه؟!
مي بمزاح:مبقيتيش عجباني خالص يا حياء هانم،،شلونك ايه،،لحق خلط عليكي امال بعد الجواز،،هنجيب مترجمين علشان نفهم معاليكي
"ظلت حياء تضحك علي اسلوبها الفكاهي قائله:انجزي يا زفته عاوزه ايه؟!،،وملكيش دعوه بجلبي
مي :بحقد عليكي،،فلسطيني طب مفيش واحد ليا
حياء بضحك:لا زمانه وهو بيشرب المايه وقفت في زوره منك يا ساتر،،انجزي ابت وارغي
مي متابعه:بتصل بيكوا علشان مصطفي هيخرج مع منه وبابا رافض غير لو روحت معاهم،،وانا مش هخرج علشان اقعد لوحدي،،فقررت اننا نروح كلنا
حياء بضحك:ههههههههه،،حرام عليكي،،هتخنقيهم وكمان احنا معاكي
مي:انا مالي ياختي بابا اللي عاوز كدا
" وفي تلك اللحظه،،خرجت تسنيم علي اثر ضحكات حياء"
تسنيم مستفهمه:بتكلمي مين يا مشمشتي!!!
حياء:بكلم مي،،خديها عوزاكي😭
"امسك تسنيم الهاتف لتجب علي مي،،ثم اخبرتها مي بكل شيء"
تسنيم بمرح:اشطا انا راشقه ف اي حاجه،،ربنا يخليك للشعب يا مصطفي واخيرا هنخرج
"ضحكت الفتيات الثلاثه،،وحددوا الميعاد"
******
"في بيت مصطفي"
كان يجلس وهو غاضب من منه،،لانها اخبرته ان مي سوف تصطحب صديقاتها
مصطفي لنفسه:يعني يارب انا عارف اتجوز واحده علشان اخرج مع اربعه😂،،وبينما هو شارد في التفكير
"وجد هاتفه يرن"
مصطفي بترحيب:اهلا وسهلا يا درش ،،لا في حاجه غريبه بتحصل،،بتتصل لوحدك كدا؟!
احمد بضحك:ما انا طول عمري بتصل ياض،،ولا علشان بقيت عريس هتصدعني
مصطفي مكملا:لا يسطي انا اقدر بردو،انت اصلا هعيط والله وانا قاعد
احمد بضحك:ليه ياض؟!
مصطفي مكملا:اصلي كلمت ابو منه وطلبت منه اننا نخرج النهاردا فقالي مفيش خروج غير باختها التانيه،،واختها عاوزه تجيب صحابها،،وانا مش عارف اقعد مع الوليه شويه
احمد بضحك:وليه ههههههههههه ،،تصدق حلال فيك اللي بيحصلك
،،بقولك ايه صحيح ايه رايك....
يتبع😃

لا تنسونا من صالح دعائكم

بقلم : Ali Luka

بقلم : Ali Luka

أنا مسلم لكل مسلم



جميع الحقوق محفوظة

EL Gnna

2016-2017