-->
EL Gnna EL Gnna

مواضيع شيقه

جاري التحميل ...

الفصل ال33°°ابن قلبي°°

بسم الله الرحمن الرحيم

الفصل ال33°°ابن قلبي°°

"كان احمد يتحدث في الهاتف مع صديقه مصطفي،،وعندما علم بقدوم صديقتها ،،نبتت في عقله فكره"
احمد بخبث:طب بقولك ايه يسطي انا كمان عاوز اخرج معاكوا
مصطفي ببلاهه:ياحلاوه ،،انت كمان ،،يلا هي جت عليك،،طلاق المزه هيكون علي ايديكوا
"ظل احمد يضحك علي طريقته،،ثم علم منه موعد الخروج من البيت لكي ينتظره،،ثم اغلق احمد الهاتف"
احمد لنفسه:تمام اوي،،اكيد تسنيم هتيجي وهعرف اقرب منها بطريقتي،،وبمجرد ما اكسب ثقتها كل حاجه هتبقي سهله بالنسبالي بعد كدا
********
"في بيت حياء"
"بدأت الفتيات استعدادهم للخروج،،ولكن حياء تذكرت انها لم تخبر مالك بشأن تلك الخروجه"
حياء وهي تضرب بيدها علي راسها:يالهوز ،،نسيت اقول لمالك،،دا هيموتني،، انا هتصل بيه وهقوله الاول
"قامت حياء بالاتصال علي مالك،،ولكنها وجدت هاتفه مشغولا،،فغضبت كثيرا منه،،وقررت الذهاب اليه"
"اتجهت حياء الي منزل مالك وقامت بطرقه بعنف،،مما ازعج مالك بشده"
مالك بنفاذ صبر:طيب جاي،ثم اغلق الهاتف مع صديقه
"فتح مالك باب منزله،،ليجد امامه حياء،،ولكنها كانت علي هيئه افزعت مالك بشده"
مالك وهو ينظر لها: اعوذ بالله من الشيطان الرجيم،،ايه اللي انتي مهبباه دا
حياء بغرور:دا ماسك ،،ومش دا موضوعنا،،ثم اظهرت له اظافرها وهي تقترب منه
حياء بغضب:كنت بتكلم مين يا كابتن!!!!
مالك وهو ثابت في مكانه:مش هقولك
حياء بزعل:انت مش خايف مني وانا بقربلك بضوافري
مالك بضحك:هع لا يا قطه مش خايف وانجري اغسلي وشك دا علشان خضيتيني
حياء وهي تتصنع البكاء:مش هغسله غير لما تقولي كنت بتكلم مين
مالك بضحك:كنت بكلم امجد صاحبي ياعيوني،،ثم اكمل قائلا:بقولك ايه روحي اغسلي وشك دا علشان شكلك يسد النفس وانا عاوز المزه بتاعتي،،مش ام اربعه واربعين
حياء وهي تنظر له بجانب عينيها:ماشي يا مالك،،بس خلي بالك لو اتصلت عليك ولقيتك مشغول تاني هقتلك فاهم
مالك وهو يقترب منها:طب يلا يا بت انتي من هنا لاعورك
"جرت حياء من امامه وهي تضحك بشده وقبل ان تخرج من باب المنزل،،وقفت مره اخري قائله:يوه نسيت اقولك،،انا خارجه مع البنات ومصطفي خطيب منه
مالك وقد اشار لها ان تتقدم امامه:تعاليلي هنا بس،،تخرجي مع مصطفي ،،بتاع ايه؟!
حياء ببلاهه:هو انا اللي هخرج معاه انا بس هكون محرم
مالك متابعا:محرم،، دا انتو هتكونه زي الهم ع القلب وبعدين انتوا كدا 3 محارم ارحموا الراجل،،علي العموم يا قلبي
حياء بفرح :ايه موافق
مالك بجديه:لا ،،مفيش خروج ويلا اغسلي وشك دا
حياء بزعل:ليه كدا يا مالك علشان خاطري انا زهقانه،،بلييييز
مالك بزعيق:لا يلااااا علي البيت
" حزنت حياء من ردت فعله وضربه بقدمها الارض كالاطفال قائله:مش عاوزه اروح في حته هدخل اقعد جوا زي المطلقين اهو ارتاح بقا
ثم قامت باغلاق باب منزله بشده وهو يضحك علي طفولتها
*********
"في بيت عبد العزيز فهمي"
عزيز:رايح علي فين كدا يا باشا
احمظ بنفاذ صبر:خارج مع مصطفي صاحبي،،وبعدين ليه كل الاسئله دي مش فاهمه!!!!
عزيز:علشان الباشا مش عاوز يتعدل،،فلازم نعامله زي الاطفال ونراقب تحركاته
احمد وهو في قمه غضبه:بابا انا مش عيل صغير علشان تراقب تحركاتي
عزيز بزعيق:بس انا شايف تصرفاتك لسه طايشه،،فطبيعي لازم اراقبك،،انا عاوزك تتغير بقا
نيفين متدخله:خلاص يا عزيز سيبه يخرج ،،ولما يرجع تتكلموا
عزيز متابعا:يروح مكان ما هو عاوز ،،انا تعبت من الكلام معاه
"انطلق احمد خارج المنزل،،بينما قرر عبد العزيز ان يحادث حياء ليعرف منها كل شيء"
★★★
"دلفت حياء الي المنزل وهي في قمه غضبها منه،،فهو يتحكم بها كثيرا كلما احس بشده حبها له"
حياء وهي تصفع الباب بقوه:ربنا ياخدني ،،عااااااااا،، ماشي يا مالك ماشي
تسنيم وهي تخرج من الغرفه:مالك يا حياء،،انت كنتي عند مالك بالمنظر دا؟!!!
حياء بعند:ايون وفيها ايه لازم يشوفني بكل حالاتي وبحب اكون علي طبيعتي،،وبعدين دا ماسك بس هو قالب ع اسود حبتين
تسنيم بضحك:طيب ايه اللي مزعلك
حياء بغضب:قالي متخرجيش وانا هطق من الملل،،عاااااااا،،اهيء اهيء
تسنيم بضحك:طيب اهدي انا هحاول اقنعه
"وبينما هما يتحدثان رن هاتف حياء،،فصدمت عندما رأت المتصل،،ولكنها قررت الرد"
حياء:السلام عليكم
عبد العزيز:وعليكم السلام يا بنتي،،ازيك؟!
حياء:انا بخير يافندم شكرا لسؤالك
عزيز متابعا:طبعا انتي عارفه انا بتصل بيكي ليه
حياء بتفهم:ايوه يا فندم عارفه
عزيز:تمام يا بنتي،،انا محتاج اتكلم معاكي بس مش علي التليفون،،انا لازم اشوفك
حياء بتردد:اه اه ماشي يا فندم،،مفيش مشاكل
عزيز متابعا:تحبي اشوفك امتي!!،،بكرا يناسبك!!
حياء:اه تمام بكرا
"اغلقت حياء الهاتف معه وهي في قمه استغرابها من محادثته لها،،وظلت تتسأل هل عندما يسألها بما فعله ابنه تخبره ام تآثر الصمت"
"اثناء انشغال حياء بالهاتف،،دلفت تسنيم الي غرفتها ثم قامت بالاتصال علي مالك"
تسنيم بزعل:ايوه يا مالك،،ليه مش عاوزها تخرج وانت عارف انها زهقانه
مالك بتفهم:عارف والله كل دا بس انا مش عاوزها تخرج علش....
تسنيم مقاطعه:علشان بتغير عليها،،عارفه بس احنا البنات هنكون مع بعض،،ومصطفي وخطيبته لوحدهم
مالك مكملا:اسمعيني للاخر مش دا السبب
تسنيم:امال؟!
مالك:انا هخرج حياء النهاردا وكنت عاوز اعملهالها مفاجأه علشان كدا قلتلها متخرجيش
تسنيم بتفهم:اه تمام،،متقلقش مش هقولها
"انهت تسنيم الاتصال معه ثم خرجت الي حيث تجلس حياء"
تسنيم:حياء،،بت،،حيااااااء؟!
حياء وقد انتبهت لها:ها؟!،،ايوه يا تسنيم
تسنيم :ايوه يا تسنيم؟!،،اديلي نص ساعه بنادي عليكي ،،كنتي بتفكري في ايه؟!
"قصت لها حياء ما حدث من دقائق قليله"
حياء متابعه:تفتكري اقوله؟!
تسنيم مؤكده:ايون لازم تقوليله علي كل بلاوي ابنه،،مش ناقصين يكرر دامع بنات الناس
حياء بتفكير:سيبيها لوقتها وربنا يسهل
ثم اكملت تسنيم بخبث:انا قايمه البس بقا يا روحي
حياء بحزن:ماشي يا بختك،،انا حاسه انه لما يتجوزني هيحطني جوا قوقعه ويحبسني فيها،،يخربيت دي غيره
تسنيم بخبث:بقولك ايه طب ما تلبسي وتيجي معانا وسيبك منه
حياء بتفكير:لا دا ممكن يموتني فيها
تسنيم بخبث:حياء اللي بتقول كدا من امتي وانتي بتخافي من حد بس!!!!
حياء:انا مبخافش منه،،بس بحب احترمي غيابه قبل وجوده
تسنيم:ياستي دي خروجه جمدي قلبك وقوم البسي واحنا هنتسحب من العماره من غير ما يحس
حياء بخوف:طيب انا عرفاكي هتوديني في داهيه
تسنيم بضحك:ههههههههههه متخافيش ،،بس البسي الفستان الوردي،،تحفه فيكي
حياء مستفهمه:فستان؟!... اشمعنا،،ما هو جلباب وخلاص
تسنيم:لا يا زفته يلا بقا علشان منتأخرش
"وبالفعل استعدت الفتيات للانطلاق عقب اتصال مي بهم ،،واخبارهم انها في انتظارهم اسفل العماره"
"خرجت الفتيات من باب المنزل ،،وهما يخطوان خطوات هادئه،،وبينما هما يسرعان الخطي،،اذ فجأه يسمعون صوته
مالك:رايحه فينك يا زفته انتي
حياء وكادت ان تبكي:والله هي اللي جرجرتني للرذيله1
تسنيم متابعه بضحك:وهي الصراحه بتحبها
حياء متابعه:وبعدين انا زهقانه حرام عليك،،اشمعنا انت لابس بدله ومتشيك وانا اللي هترزع ف البيت
مالك بخبث:تسنيم اتكلي انتي علي الله،،والهانم دي حسابها تقل اوي معايا
حياء وهي تتشبث في يد تسنيم:متسيبينيش معاه دا مفتري،،ربنا ع الظالم1
" ضحكت تسنيم بشده لطريقتها ثم انطلقت ذاهبه الي مي التي كانت في انتظارها بصحبه اختها وخطيبها"
"مالك وهو ينظر لها:تعالي هنا
" اقتربت حياء منه قليلا،،ثم قام بشدها اليه،،وطبع قبله علي جبينها قائلا:هو انا اقدر اخرج من غيرك يا هبله
حياء وهي تضحك ببراءه :بجد🙈
مالك بضحك:بجد يا بنوتي ويلا بقا لارجع في كلامي
"انطلق مالك وحياء الي سياره مالك،،وعندما دلفت حياء داخل السياره وجدت بوكيه الورد والصندوق الصغير الذي كان يحتوي علي الدبله سابقا،،ففرحت بشده،،مالك وقد دلف هو الاخر داخل السياره"
ثم تابع بحب:ها ايه رايك،،تتجوزيني؟!
حياء وهي تهز راسها بحب:موافقه
"فرح مالك لما قالته ثم اعطاها باقه الورد وطلب منها ان تحتفظ بالصندوق حتي يأتي الي والدها عند وصوله،،ثم انطلق بها الي مطعم علي النيل ليتناولوا وجبه العشاء سويا"
********
علي الجانب الاخر في سياره مصطفي"
مصطفي: تحبوا تروحوا فين بقا؟!
منه:الملاهي
مصطفي مكملا:يعني مستحملك انتي واختك وصاحبتك علشان اتجوز في الاخر طفله
منه بغضب:هو كدا اذا كان عاجبك،،يلا بينا علي الملاهي
"وبالفعل انطلق بهم الي مدينه الملاهي،،وما هي الا اقل من ساعه حتي **وصل مصطفي والفتيات الي مدينه الملاهي**
مصطفي : استنوا يا بنات هنا هعمل مكالمه وجاي
منه : طيب بسرعه
....ثم ذهب مصطفي لكي يتصل علي صديقه ليعرف اين هو الان ...
مصطفي: ايوه يا زفت انت فين
احمد: انا وصلت خلاص وشايفك
مصطفي : فين يعني
احمد : وراك اهو
.. ثم وجد مصطفي من يجذبه من قميصه ..
احمد : مالك ياعم مش طايقني كدا ليه
مصطفي بغيظ: ما انت عارف ليه ..اقولك نفسي اخرج انا وخطيبتي براحتنا تقوم جيبالي اختها وصاحبتها لا وكمان حضرتك صممت تيجي معايا
احمد بضحك : اصل كان نفسي اخرج ومصدقت لما انت قولتلي خارج
مصطفي : اها يا اخويا طب يلا عشان البنات مستنين هناك
...وفي الجهه الاخره تقف مي وتسنيم ومنه بانتظار مصطفي ..
تسنيم لنفسها متسأله: مين اللي مع مصطفي دا وعندها تيقنت انه احمد فجحظت عيناها في دهشه ايه اللي جابه هنا دا ولكنها كانت سعيده في داخلها
مي: ودا مين دا اللي جاي مع خطيبك
منه بغيظ : دا صاحبه الانتيم احمد وصمم يجي معانا
مي بضحك : وهي المشرحه ناقصه قتله
.... وعندها قد وصل مصطفي واحمد ...
مصطفي : اعرفكوا دا احمد صاحبي
مي ببرود.: اها اهلا
منه بسعاده : مش يلا بقا انا عايزه العب
مصطفي : طيب يلا تعالي
.....ثم ذهبوا جميعا للعب ...
مي : انا عايزه ادخل بيت الرعب
منه : وانا كمان
تسنيم : لا لا انا مستحيل ادخلوا انتوا وانا هلعب لعبه تاني عقبال ما تخلصوا
مصطفي : طيب يلا
احمد : وانا بردوا مش هدخل هستناكم هنا
....وذهب ثلاثتهم وتركوا احمد وتسنيم ...
احمد : مدخلتيش معاهم ليه
تسنيم : اصل انا خوافه شويتين
...ثم صرخت تسنيم كلاطفال وهي تقول : الله انا عايزه العب اللعبه دي
احمد ويضحك علي طريقتها : بس دي صعبه مش لسه قايله انك بتخافي
تسنيم بصوت طفولي : اها بس هلعبها وذهبت وتركت احمد مندهشاً في مكانه
احمد لنفسه وهو يبتسم علي طريقتها الطفوليه : هي البت دي مجنونه ولا ايه ... ثم نادي عليها : استني طيب جاي معاكي
... ركبت تسنيم اللعبه ولكن فجاه وجدت من جلس بجانبها ...
تسنيم : ايه دا انت مش قولت مش هتلعب
احمد : لا ما انا غيرت رأي وعايز اجرب اللعبه دي وبعدين عايزه الصراحه مش عايزه اسيبك تركبي لوحدك وممكن حد يجي يقعد جنبك يرخم عليكي
ابتسمت تسنيم وشعرت بالخجل ولكنها لم ترد عليه وكانت السعاده تغمرها ويزداد اعجابها بأحمد يوماً بعد يوم فهي تراه دوما بطلها ومنقذها ... عكس ما يخطط هو
....وانطلقت اللعبه بسرعه وكانت تسنيم تصرخ بشده ..
احمد وهو يضحك علي شكلها : خلاص بطلي صويت وداني يا مجنونه
تسنيم : عاااااااااااااااا
...وفجأه ومن غير ان تشعر امسكت بيد احمد وهي تصرخ .. سعد احمد بهذا وكان ايضا يشعر بالفرح داخله
...توقفت اللعبه ونزل تسنيم واحمد ...
احمد: قولتيلي بتخافي اد ايه
تسنيم ببراءه : شويتين صغننه
احمد: شويتين ايه يا شيخه قصدك تلاته عشره دا انتي خرمتيلي وداني
تسنيم : سوري
احمد وهو يبتسم : ولا يهمك
تسنيم بفرح وقد رأت بائع بالونات : انا هروح اشتري بلونه ...ثم تركته وذهبت لبائع البالونات
احمد : استني انتي دايما بتجري كدا ..وذهب ورائها واشتري لها بالونات .
...وفي اثناء ذلك قابلوا مصطفي ومي ومنه ...
مصطفي : يلا عشان نتعشي وبعد كدا نروح
احمد : تمام يلا
مي لتسنيم : ايه يا هبله دا
تسنيم بسعاده : دي بلونات احمد جبهالي
مي : نعم يا اختي مين
تسنيم : وطي صوتك خروبيتك هفهمك بعدين
مي : طيب
.... وذهب ثلاثتهم الي احدي المطاعم لتناول العشاء ....
كان احمد ينظر الي تسنيم بحب .. ولكن فجاه غضب وقام ليذهب
مصطفي: رايح فين
احمد : معلش مضطر امشي عشان بابا
مصطفي : طيب
وكانت تسنيم في خاله استغراب وتسائول : هو ماله دا وايه اللي ضايقه مره واحده كدا
*****
"علي الجانب الاخر انتهي مالك وحياء من تناول الغداء،،ثم قرر مالك اخذها لكي يتمشيا علي النيل ،،واثناء سيرهم"
مالك وهو يقترب منها قليلا،،وفجأه امسك يدها
حياء برخامه:سيب ايدي يا زفت
مالك بحب:ابدا ما هيحصل
"ظلا يتضاحكان سويا"
*******
"كان احمد يسير بمفرده وبداخله مشاعرمتذبذبه هو تائه بعض الشىء،،ويسال نفسه لماذا يتغير كليا عندما يكون معها،،ايمكن ان يكون احبها،،لما رأهوا بها من براءه،،ظل يسال نفسه ولا يعرف اي اجابه عما يحدث له+
واثناء سيره وجد
يتبع

لا تنسونا من صالح دعائكم

بقلم : Ali Luka

بقلم : Ali Luka

أنا مسلم لكل مسلم



جميع الحقوق محفوظة

EL Gnna

2016-2017