بسم الله الرحمن الرحيم
الفصل ال34°°ابن قلبي°°
"كانا مالك وحياء يسيران علي شاطىء النيل،،ومالك يمسك بيدها ،،ثم نظر لها قائلا:تفتكري يا بنوتي باباكي هيوافق بياحياء بجد:وميوافقش ليه؟!،،بابا عاوز راحتي وسعادتي ،،وكل دا معاك انت،،ايه بقا اللي هيخليه يعترض؟
مالك :مش عارف بس يمكن لاني مغترب ومش بشتغل علشان الدراسه
حياء بحب:بس انت لازم تاخد خطوه الشغل دي علشانك انت مش علشان اي حد تاني،،يعني شغلك في مكتب محاماه تحت التدريب دا في حد ذاته خبره ليك وتطوير لمهنتك فيما بعد
مالك بسعاده:تعرفي اني برتاح اوي لكلامك دا،،انا شايف فيكي الحبيبه والام والاخت والصديقه والاهم من دا كله الزوجه،،ثم قام برفع يدها اليه وطبع قبله عليها متابعا:انا بحبك اوي،،انتي اللي مهونه عليا غربتي بجد،،انتي احن بنوته عشقها قلبي،،واتمناها عقلي،،ورافضه رجولتي تقبل غيرك،،بحبك اوي
حياء وهي تنظر له بحب:ربنا يخليك ليا يامالك،،قلبي عمره ما كان بيكذب،،علشان كدا عمره ما دق غير في وجودك انت ،،انا بعشقك بجد يا احن راجل عليا واول ابن اتولد من رحم قلبي
مالك بدهشه ممزوجه بالسعاده:ايه دا انتي قلتي ايه؟!
حياء بضحكه ابرزت غمازاتها بشده:قولت بعشقك🙈
مالك بسعاده،،ثم وقف في مكانه وهتف بصوت عالي قائلا:بحبببببك
حياء بضحك:مجنون
مالك:مجنون بيكي،،ثم نظر لها قايلا:ايه دا الحقي يا بنوتي في حاجه واقفه علي خدك
حياء بغزع:يا مامي،،ايه ايه؟!
قام مالك:بوضع اصابعه داخل خديها
ثم تتبع بضحك:حفر دي ولا غمازات
حياء بغيظ:تصدق ان انت رخم وخضيتني
مالك بضحك:كان نفسي امسكك من خدودي ،،بس ايه دا كل دي خدود؟!
حياء بثقه:دا عز يابا ايش عرفك انت!!
مالك بضحك:يابا!!،،طب انجري قدامي يا وليه
حياء بزعل مصطنع:بقا القمر دا يتقاله يا وليه!!
مالك بحب:احبك يا واثق من نفسك انت
"واثناء حديثهما وجدت حياء عربه بائع غزل البنات،،اسرعت حياء ناحيته تاركه مالك في دهشته"
حياء بغرح:غزل بنات🙈
مالك بضحك:تعالي هنا يا زفته،،استني هجيبلك،،ثم اخذها مالك واشتري لها غزل البنات،،كانت في قمه سعادتها،،واثناء سيرهما وقف حياء امام مالك بمرح طفولي قائله:مالك ممكن اطلب منك طلب صغنون خالث؟!
مالك بخبث:ايه عاوزه بوسه،،اسف مببوسش بنات😛
حياء بغيظ:بوسه في عينك يا زفت،،لا حاجه مؤدبه
مالك وهي يضحك علي تعبيرات وجهها:امممم ماشي يا قلبي قولي،،لما نشوف اخرتها معاكي
حياء بمرح وهي تشير بيدها في اتجاه شيء ما:بص هناك كدا،،حلوين اوي عاوزه زيهم
مالك وهو ينظر في الاتجاه الذي تشير اليه،،ليجد طفله صغيره تمسك في يدها مجموعه من البالونات ورديه اللون
مالك وهو ينظر لها بس كدا؟!،،من عيوني
"اتجه مالك الي بائع البلالين ثم احضر منه مجموعه كبيره لها وكتب علي واحده منهم" بحبك يا بنوتي"،،فرحت حياء بشده لفعلته تلك،،ثم اخذت بعضا من البلالين واتجه ناحيه احد ما"
مالك باستفهام:رايحه فين؟!
حياء وهي تستئنف السير:لحظه وراجعه
"اتجهت حياء ناحيه فتاه صغيره،،كانت تجلس علي رصيف الطريق،،ثم اتجهت اليها حياء واعطتها البلالين قائله:اتفضلي يا جميلتي
البنوته:دول ليا انا؟!
حياء بحب:اينعم ،،هو في حد جميل غيرك في المكان
البنت بفرح:شكرا بحبهم اوي
حياء بسعاده:وهم بيحبوكي،،ومش بس البالونات لا دي في كمان تشوكليت
" ثم قامت حياء بفتح حقيبتها واخرجت منها شيكولاته،،ثم اعطتها للفتاه"
هتفت الفتاه قائله:شكرا يا ابله ربنا يخليكي
طبعت حياء قبله علي وجنتي الفتاه قائله:ويخليكي،،ثم اتجهت حياء عائده ناحيه مالك مره اخري
مالك بحب وهو ينظر لها:هتفضلي دايما حنينه علي اي حد يقابلك،،ومبتعرفيش تكمني شر لحد ابدا
حياء بابتسامه:تسلملي يا صغنني انت
"ضحك مالك وحياء كثيرا ثم انطلقا عائدين الي المنزل"
"في تلك اللحظه،،رأي احمد كلا من حياء ومالك،،وهما يمسكان بايدي بعضهما،،ويتضاحكان فاغتاظ بشده،،واكد في قراره نفسه انه لن يستسلم لقلبه وسوف يسعي جاهدا للحصول علي حياء،،مهما كلفه الامر،،هو لا يحبها ولكنه يريدها لرفضها له"
********
"داخل منزل حياء "
"دلفت حياء الي المنزل،،ثم بحثت عن تسنيم ولكنها لم تجدها في المنزل"
حياء لنفسها:ايه دا..معقول تسنيم مرجعتش لحد دلوقتي
"ثم قررت حياء الاتصال عليها"
تسنيم وهي تجيب:ايوه يا مشمشتي
حياء بغضب:كل دا برا يا تسنيم،،انا خرجت انا ومالك ورجعنا وانتي لسه برا؟!،،انتي مش عارفه اني بقلق
تسنيم:بحبك حاضر يا قلبي بالظبط 5دقايق وهكون وصلت
"اغلقت حياء الهاتف مع تسنيم،،ودلفت الي غرفتها لتبدل ملابسها،،وانتظرت وصول تسنيم الي مايقرب من النصف ساعه حتي دق باب المنزل"
حياء وهي تتجه ناحيه الباب:ايوه يا زفته جايه
"فتحت حياء الباب ولكنها لم تجدها تسنيم كما توقعت،،بل كان.."
مالك بمرح:وحشتيني اوووي 😙
حياء بضحك:ههههههههه هو انا مش لسه سيباك من شويه ،،لحقت اوحشك
مالك بضحك:هو في حد بيشبع من القمر،،اه بصحيح ياحبي انا كنت جعان فقولت بقا اعمل اكل،،وعملت شويه ملوخيه انما ايه عسل،،تعالي بقا علشان تاكلي معايا
حياء بضحك:تصدق نفسي فيها
"مالك وهو يجذبها من يديها:يلا بينا
" دلفت حياء مع مالك الي المنزل،،ثم وضعوا الطعام علي المائده،،وشرعوا في تناول الطعام سويا"
حياء وهي تتذوق الطعام:واو تحفه تسلم ايدك،،الحمدلله يارب انك رزقتني بواحد بيعرف يطبخ،،بدال ما كنت اتطلق تاني يوم
مالك بضحك:انا اعملهولك يابنوتي
حياء بحب:ميرسي
مالك بصرامه:هعمله لما تكوني تعبانه بس يا روحي غير كدا هتضربي لو ملقتش اكل
حياء وهي تنظر له بجانب عينيها:ياساتر عليك مش بتسيبني افرح شويه
مالك بضحك:حاضر يا مرارتي،،كلي
"واثناء حديثهم،،وجدوا تسنيم تدخل الي المنزل،،عندما وجدت باب المنزل مفتوح،،ثم هتفت تسنيم:ايه دا بقا شقته مفتوح اكيد حياء عنده ،،استر يارب دي هتموتني!،،ثم هتفت قائله:مالك؟!،،انت فين
مالك وهو ينادي عليها:تعالي يا تسنيم احنا ف الصاله اهو،،دلفت تسنيم الي الصاله لتجدهم يتناولون الطعام
تسنيم بفرح:الله ريحه تحفه،،دي ملوخيه،،جعااااانه
" ثم جلست تسنيم بجانب حياء،،ولكنها قبل ان تبدأ الاكل نظرت لحياء قائله:مشمشتي اسفه والله مصطفي كان قاعد مع منه ومش راضيين يقوموا
حياء بغضب:متكلمنيش،،واتأخري براحتك
تسنيم وهي تمسكها من وجنتيها:خلاس بقا يا قلبي،،بليييز
مالك وهو يحاول ان يضفي نوعا من المرح:يارتني كنت انا يا اخ،،بت يا تسنيم ملكيش دعوه باشيائي
"ضحكوا ثلاثتهم،،وفي نهايه اليوم قررت حياء وتسنيم ان يدلفوا الي المنزل،،واثناء خروجهم،،اوقف مالك حياء قائلا:قبل ما تنامي عاوز اسمع صوتك
حياء بكسوف ماشي
*******
" اتجه احمد الي منزله فوجد والده في انتظاره"
عزبز بغضب:اهلا وسهلا،،ما تبات برا احسن
احمد بنفاذ صبر:بابا بصراحه مليش مزاج اتخانق خالص،،وتعبان ومحتاج انام،،تصبح علي خير
عزيز متابعا:وانت بخير ،،ربنا يهديك يابني
"ثم اتجه عبد العزيز الي غرفته،،وهو يفكر فيما سيتم غدا"
*****
"في بيت سنيم"
والد اسنيم:ايه يا بطه مترني علي البنات كدا،،تطمني عليهم
فاطمه:والله عندك حق فكرتني،،اصلي من ساعه ما حياء تعبت في فرح منه وانا ما اتصلتش تاني
"هاتفت السيده فاطمه ابنتها،،ثم اطمأنت علي سلامه حياء واغلقت معها الهاتف"
*******
"في بيت حياء"
"كانتا حياء وتسنيم يجلسان سويا ،،ظات تسنيم تقص لها ما حدث معها طوال اليوم،،وحياء ايضا اخبرتها بما حدث معها"
تسنيم بسعاده:بس تعرفي كنت مبسوطه اوي في وجوده معرفش ليه،،حاسه اني بيساندني دايما كل مابحتاجه
حياء وهي تنظر لصديقتها بخبث:افهم ايه انا من الكلام دا؟!
تسنيم بحرج:معرفش بقا،،بس بنجذبله اوي،،وحاسه بطمأنينه من ناحيته وهو كمان تصرفاته باينه اوي،،تفتكري احساسي صح؟!
حياء بحب:بصي ياسمسمه،،انا شايفه لمعه عنيكي،،واد ايه انتي مبسوطه،،بس مينفعش نحب حد غير لما نتأكد من مشاعره تجاهنا
تسنيم بتسرع:محبتهوش،،بس حاسه بالامان معاه
حياء بمرح:واسمه ايه تعيس الحظ دا؟!
تسنيم بمرح :احمد
حياء بضحك:ههههههههه،،دا انتي واقعه بقا
"واثناء حديثهما رن هاتف كلا من حياء وتسنيم في نفس الوقت،،فنظرت كلا منهما للاخر،،ثم ضحكتا"
"انطلقت حياء الي شرفه غرفتها لكي تتحدث مع مالك،،وبينما ظلت تسنيم في مكانها،،ثم اجابت علي الهاتف قائله:ايوه،،ازيك؟!
احمد:كويس،،روحتي البيت،،حبيت بس اطمن عليكي؟!
تسنيم بسعاده من داخلها:ايون وصلت،،شكرا لسؤالك
احمد بضحكه:امممم العفو يا اوزعه
تسنيم بغيظ:لا مش اوزعه بقا،،انت اللي طويل اوي،،ثم تعالي هنا وقولي انت ليه فجأه كدا ملامحك اتغيرت ومشيت؟!
احمد بتمويه:لا خالص انا بس نعست مش اكتر
تسنيم بثقه:لا انت في حاجه ضايقتك،،انا حسيت دا في ملامحك!!!
احمد:لا انا كويس
تسنيم:ماشي استأذنك انا بقا،،علشان هنام
" اغلقت تسنيم معه الهاتف،،واخذ احمد يتذكر حديثها له،،وكيف لها ان تشعر بما يحدث داخله،،انها اول شخص يظهر له اهتمامه به،،نعم هو يراها طفله ويري الصدق في عينيها،،ولكنه مع كل مره يعيد تفكيره في الامر يتراجع عن ما يراه من صدقها،،يتراجع وينوي لها ولصديقتها الشر"
"كانت حياء تتحدث في الهاتف مع مالك"
مالك بحب:تعرفي يا بنوتي،،نغسي اخدك ونسافر في مكان نعيش فيه لوحدنا بس ويكون علي البحر
تسنيم بضحك:اه بليز علشان انا عاوزه ابلبط في المايه طول الوقت
مالك بغيظ:تصدقي انك قفلتيني يا شيخه
حياء بضحك:هههههههه معلش يا صغنني
مالك بحب:ايوه بقا ،،انتي عارفه لو مجبتيليش عيال فيهم غمازات هرجعهم تاني
حياء بضحك شديد:هم كيلو طماطم يا زفت هههههه
مالك بضحك:انا حذرتك وقد زعتر من بعتر بس كدا
"ضحكت حياء علي حديثه بشده ،،ثم اغلقت معه الهاتف وقررت ان تخلد للنوم"
******
"في صباح اليوم التالي استيقظت حياء من نومها،،ثم استعدت للذهاب لمقابله السيد عبد العزيز*
حياء مناديه علي تسنيم:سمسمه انا ماشيه ومش هتاخر،،بس بليز ارجع الاقيكي عملالي اكل ابن ناس ،،علشان جعانه
تسنيم بضحك:حاضر يا حبي
" انطلقت حياء الي المطعم المذكور،،وهناك وجدت عبد العزيز في انتظارها"
حياء بابتسامه:ازيك يا فندم؟!
عزيز بنفس الابتسامه:انا بخير يا بنتي،،ها يا حياء ممكن تفهميني كل اللي حصل
حياء متابعه بثقه:حضرتك انا اي صفقه بتتم براجع الشيكات وبمضي اني استلمتها وانها صحيحه،،وانا فعلا ماخدتش حاجه،،ازاي هكون ماضيه عليها وهسرقها!!!
عزيز متفهما:انا مش جاييك علشان اقولك انك سرقتيهم،،انا واثق فيكي جدا
حياء متابعه:شكرا لحضرتك علي الثقه دي،،بس ابن حضرتك سببلي مشاكل مش بس في شغلي ،،لا دا كمان في حياتي الخاصه
عزيز باستفهام:ازاي؟!
حياء بكسوف:حضرتك اتفق مع سكرتيرته انها تحطلي مخدر في العصير وتوديني الشاليه بتاعه علي انه بتاعها،،بس الحمد لله خطته فشلت
عزيز وقد جحظت عيناه:ازاي دا؟!،،احمد عمل كدا؟!،،وكان عاوز منك ايه؟!
حياء بضيق ممزوج بالاحراج:احم،،الله اعلم حضرتك تقدر تسأله
عزيز:بحزن انا اسف يا بنتي علي كل اللي حصل،،سامحيني
حياء بابتسامه:لا متقولش كدا حضرتك ملكش اي ذنب
"انهت حياء حديثها مع السيد عبد العزيز،،ثم قررت الذهاب الي المنزل"
"واثناء خروجها من المطعم،،اتجهت حياء الي موقف السيارات لتجد تاكسيا،،وبينما هي تقف وجدت امامها،، "في هذه اللحظه،،رأت مالم تتوقعه،،فقد وجدت احمد امامها وهو ينظر لها والشرار يتطاير من عينيه،،ثم اقترب منها وهو يضغط علي ذراعها قائلا:طبعا حكيتيله كل حاجه
حياء بتوجع:اسيب ايدي انت همجي بجد،،انا مقولتش غير اللي حصل
احمد بغضب:انتي حسابك تقل معايا اوي اوي،،بس متقلقيش قريب اوي هتكوني اسيرتي وهقدر اكسر عينك ساعتها+
" واثناء غصب احمد الجامح بها وصريخه في وجهها فچاه وجد احدا ......
يتبع
