-->
EL Gnna EL Gnna

مواضيع شيقه

جاري التحميل ...

اال36°°ابن قلبي°°

بسم الله الرحمن الرحيم

اال36°°ابن قلبي°°

"كان مالك وحياء يمزحان سويا،،وقد علت ضحكاتهم"
مالك بضحك:سهل اوي يضحك عليكي يا بنوتي هع
حياء بغيظ:لا عااااا ،،طيب ماليش دعوه ،،انا عاوزه غزل البنات بجد مش هسكت عاااا
مالك بضحك:ههههههههه،،مجنونه والله
"واثنااء حديث مالك لها،،وجدت حياء اشخاصا يقتربون منهما"
حياء بخوف:مالك،،في ناس بتقرب مننا،،انا خايفه اوي
"نظر مالك الي المكان الذي تنظر اليه هي ،،ثم امسك بيديها مطمئنا اياها"
مالك بتركيز في وجوههم:متخافيش انا جنبك
"اقترب الشباب او المستأجرين ناحيه مالك فهتف واحدا منهم قائلا:اهلا يا استاذ مالك
مالك باستغراب:انت تعرفني؟!
اجابه شابا اخر:طبعا دا انت متوصي عليك اوي
مالك باستفهام :من مين!!،،ولكن لم يمهله الشاب وقتا لكي يتحدث اكثر ثم قام بضربه بعصاه يمسكها في يديه ثم تبعه اصدقائه وبدأو يكيلوا له الضربات حتي نزف بشده ثم فقد الوعي
" اخذت حياء تصرخ بشده:عااااااا ،،مالك،،ماااااالك،،ابعدوا عنه حرام عليكوا،،الحقوووني،،هتموتوه بقا ،،واخذت تضرب احدا منه بيدها،،نظر اليها الشاب والشرار يتطاير من عينيها:اخرسي بقا،،ثم قام بصفعها علي وجهه،،ولكنها اخذت تصرخ بشده حتي تجمعت الناس وفي تلك اللحظه هرب المستأجرون
"هرولت حياء اليه ثم قامت باحتضانه وهي تصرخ:مالك الله يخليك متسيبنيش،،قوم
ثم صرخت في وجه الناس،،الموجودين حولها:انتوا بتتفرجوا علي ايه،،اطلبوا الاسعاف
" قام احدهم باستدعاء الاسعاف وما هي الا لحظات حتي اتت"
"دلفت حياء داخل سياره الاسعاف بصحبه مالك،،ثم توجهوا الي المستشفي"
*******
"قام احمد بتوصيل تسنيم الي منزل حياء،،وعندما ترجلت تسنيم خارج السياره"
احمد بابتسامه:ادخلي بقي علي طول وخلي بالك من نفسك
تسنيم بسعاده:حاضر
"انطلق احمد بسيارته،،واثناء سيره،،رن هاتفه
احمد بمتابعه: ايوه،،خلصتوا كل حاجه
المتصل:تمام يا باشا،،زي ما طلبت
احمد بضحكه خبيثه:اشطا عليكوا،،يعني مش هيكون في وجود للزفت دا تاني؟!
المتصل:مستحيل يا باشا احنا خلصنا عليه
احمد متابعا:زي الفل،،عدي عليا بكرا علشان تستلم الفلوس
المتصل:ماشي يا باشا
"اغلق احمد الهاتف وهو يضحك ضحكات متتاليه تنم عما بداخله من شر،،وقرر ان يقوم بالاتصال علي تسنيم بعد فتره لكي يجس النبض منها ويعرف الخبر الذي يتمني سماعه"
"دلفت تسنيم الي المنزل ولكنها لم تجد حياء،،فقررت ان تدلف الي المطبخ لاعداد الطعام استعدادا لوصول والداي حياء،،واثناء وجودها داخل الطبخ رن جرس المنزل"
تسنيم وهي تخرج من المطبخ:اكيد دي حياء،،لحظه جايه
"فتحت حياء باب المنزل لتجد امامها والداي حياء"
تسنيم بفرحه:اونكل عبد السلام،،حمدلله بالسلامه
"ثم قامت باحتضان والده حياء قائله:دودو وحشتيني اوووووي والله
هدي بسعاده:وانتي كمان يا سمسمه
ثم وجهت تسنيم بحديثها الي يوسف:ازيك يسطي،،اديك اتفسحت اهو وروحت العمره مره واحده ،،مش حارمينك من حاجه ،،لما نشوف نتيجتك بقا؟!
يوسف بضحك:ماشي يا اوزعه لازم تفكريني،،عمر متدخلا:طب وانا يا سمسم مفيش ازيك
اقتربت تسنيم منه وقامت باحتضانه:وانت يسطي عم الكل
" ضحك الجميع سويا،،ثم هتفت هدي قائله:امال فين مشمشه يا تسنيم؟!
تسنيم متابعه:انا روحت السوق ورجعت ملقتهاش،،اكيد راحت تجيب حاجه نقصاها،،انتوا ادخلوا غيرو لحد ما اجهز الاكل وتكون هي جت،،دا انا عامله صينيه مكرونه بالباشمل تحففففه
هدي بضحك:ههههههه ،،لما نشوف يا اوزعه
"اتجه والدا حياء واخوتها الي غرفهم لتبديل ملابسهم والاستراحه قليلا"
*********
"داخل المستشفي"
"قام الاطباء ادخال مالك الي غرفه العمليات،،نظرا لما فقده من دماء واضطراب في نبضات القلب،،وكانت حياء تجلس خارج الغرفه علي الارض وتبكي بشده وقد تورمت عينيها من شده البكاء،،لقد ضرب امامها وحالته حرجه للغايه،،هي خائفه من فكره فقده،،واخذ تتنفس بصعوبه وتشعر بالاختناق ،،واثناء بكائها،،رن هاتف مالك الذي تمسكه في يدها،،ثم نظرت الي المتصل لتجده تسنيم"
حياء ببكاء:الحقيني يا تسنيم ،،مالك بيموت مني،،الحقيني الله يخليكي
تسنيم بفزع:حياء اهدي الله يخليكي وفهميني انتي فين؟!
"اخبرتها حياء بعنوان المستشفي،،واثناء حديثها مع تسنيم وقع الهاتف منها وفقدت الوعي"
********
"علي الجانب الاخر في اليكس"
هاله بفرح:يلا يا يا سمين علشان نوصل بدري
ياسمين من داخل الغرفه:حاضر بلبس يحيي اهو
هاله:تعرفي مالك واحشني اوي بجدياسمين بضحك:ربنا يخليهولك،،انا هتصل دلوقتي بعماد جوزي واقوله اني ماشيه
هاله:ماشي
"قامت ياسمين بالاتصال علي زوجها،،ثم استعدت لاغلاق باب المنزل
ولكن اوقفها يحيي قائلا:استني يا ماما،،نسيت البلاي ستاشن اللي حياء بتحبه
ياسمين بضحك:طيب يا مجنون،،ادخل جيبها بسرعه
*********
" في بيت مي"
"دلفت والده مي الي الغرفه ثم اخبرته بموافقه مي علي الخطبه"
الاب:تمام اوي،،هبلغ عبد الفتاح ان شاء الله
والده مي:تمام،، واديهم ميعاد ييجوا يتغدوا معانا،،والشاب يقعد معاها،،يتعرفوا علي بعض
والد مي:حاضر يا ست الكل
والده مي:اه صحيح قوم البس يلا علشان عبد السلام وخدي رجعوا من العمره النهاردا وهناخد مي معانا ونروح نباركلهم
والد مي:ماشي قولي لمي وانا هلبس
********
"في منزل حياء"
"قامت تسنيم بابلاغهم بما حدث لحياء"
عبد السلام:المستشغي!!!،،ليه بنتي جرالها ايه؟!
تسنيم متابعه:حياء كويسه،،بس بس مالك هو اللي اتعرض لحادثه
عبد السلام مستفهما:مالك مين؟!
تسنيم:مالك يا عمي اللي كلم حضرت علشان يخطب حياء
هدي متدخله:الولد الفلسطيني اللي عايش مع هاله،، يانهار ابيض،،استر يارب
عبد السلام باستفهام:طيب وهو ايه جايبه القاهره
تسنيم بتنحنح:جاي يدور علي شغل وساكن في الشقه اللي قصادنا
"واثناء حديثهم رن هاتف هدي،،فاجابت علي الفور:ايوه يا ياسمين
ياسمين بحب:وصلتي ياقلبي
هدي متابعه:اه الحمد لله وصلنا من ساعه كدا
ياسمين:تمام اوي،،احنا في الطريق اهو انا ويحيي وهاله
هدي بفزع:هاله؟!
ياسمين مستفهمه:اه ،،مالك كدا يا هدي
هدي بثبات:لا يا حبيبتي مفيش حاجه،،توصلوا بالسلامه
" اغلقت هدي الهاتف وهي تحمد ربها انها ظلت ثابته امامها،،ثم طلبت من عبد السلام وتسنيم ان يذهبوا الي المستشفي،،ليطمئنوا علي مالك وحياء،،وهي ستجلس في المنزل لاستقبال الضيوف
*******
"اتجه والد حياء وتسنيم الي المستشفي"
"كانت حياء داخل غرفه،،وقامه الممرضه بايفاقتها واعطائها مهدئا"
"وصلت تسنيم الي المستشفي بصحبه والد حياء ثم ،،سألوا عن مكان مالك،،واتجهوا الي غرفه العمليات،،ثم اخبرتهم احدي الممرضات ان الفتاه التي كانت تنتظره فقدت وعيها وتم نقلها لغرفه عاديه لايفاقتها"
"دلفت تسنيم وعبدالسلام داخل الغرفه،،وما ان رأت حياء والدها حتي دهشت"
حياء بذهول:بابا
عبدالسلام:حياء حبيبتي،،فيكي ايه؟!
حياء ببكاء:انا كويسه يا بابا،،بس مالك في خطر
الاب:ايه اللي حصله؟!،، وانتي شوفتيه ازاي
حياء بحزن وحرج:انا كنت معاه يابابا،،بشتري حاجات
الاب:اه ماشي يا حياء حسابنا بعدين ،،وايه بالظبط اللي حصل؟!
حياء ببكاء:طلع عليه بلطجيه وضربوه،،لحد ما نزف
تسنيم متدخله:ربنا يستر وان شاء الله هيكون كويس
الاب:انا هقوم اصلي العصر في اي مسجد قريب من هنا وادعيله
حياء وتسنيم:اتفضل
حياء وهي تنظر لتسنيم:بابا لسه ميعرفش اللي بينا،،واكيد هيزعل
تسنيم:لا يا حياء باباكي بيثق فيكي جدا جدا،،وعارف انك مش هتتعدي حدودك،،وبعدين مالك مش بس بيحبك دا بيخاف عليكي من اي كلمه تضايقك،،وعمل علشانك كل حاجه علشان يحميكي،،معتقدش ان بعد معرفه باباكي لكل دا،،هيرفضوا او يزعل،،باباكي بيحبك وعاوزك مبسوطه وانتي مش هتخبي عنه اي حاجه،،ودا الاهم،،والله يا بنتي كبير الفخايده دا عسل خالص😛
حياء وهي تبتسم ابتسامه باهته:خايفه عليه يا تسنيم،،هو مفيش اخبار عنه من الدكتور
تسنيم:لا لسه في اوضه العمليات
حياء ببكاء:يارب احميه ومتحرمنيش منه
"قامت تسنيم باحتضانها،،حتي تهدأ،،ثم انتهي والدها من الصلاه وعاد اليهم مره اخري
******
" في منزل حياء وصلت السيده هاله بصحبه ياسمين الي بيت هدي،،قامت ياسمين بطرق الباب"
هدي وهي تتجه ناحيه الباب:ايوه جايه
قامت هدي بفتح الباب لتجد اختها قد وصلت لتوها"
هدي بابتسامه ثم قامت باحتضان اختها:ياسمين حبيبتي وحشتيني
ياسمين بسعاده:وانتي وحشتيني اكتر يا دودو،،مبروك العمره
هدي:الله يبارك فيكي
ثم تابعت هدي ترحيبها بهاله قائله:هاله حبيبتي والله ليكي وحشه اديلي اكتر من سنه مشوفتكيش
هاله بابتسامه:وانتي اكتر والله يا هدي
هدي بترحاب:طيب يلا ادخلوا
يحيي مقاطعا:خالتو،،انا مخاصمك ومش هقولك انك وحشتيني
هدي متابعه:ليه بس يا قلبي؟!
يحيي:علشان ماخدتينيش معاكي في الطياره
هدي بابتسامه وهي تقبله:اوعدك المره الجايه هاخدك
ثم اكمل يحيي متابعا:امال فين مشمشه علشان نلعب؟!
هدي بتوتر: راحت مشوار وجايه علي طول
ياسمين بابتسامه:امال فين حياء صحيح
هدي بحيره:اص ص صل ،،مالك عمل حادثه
هاله بهلع:ايه؟!
*********
"داخل المستشفي"
"كانت حياء تجلس بصحبه تسنيم ووالدها،،تتضرع الي الله ان يحميه لها،،وان لا يصيبه مكروه"
تسنيم قائله:اهدي يا حياء مفيش حاجه باذن الله
حياء وهي تنظر لوالدها:بابا ،،دعيتله بالله عليك؟!
عبد السلام:دعيتله يا بنتي،،ربنا يحميه
ويقومه بالسلامه
"واثناء حديثهما سويا،،سمعوا ضجه شديده خارج الغرفه،،فخرجوا جميعا جراء سماع هذا الصوت"
"وعند خروجهم من الغرفه وجدوا احدي الممرضات تخرج من غرفه العمليات وهي تصرخ في هلع مناديه الطبيب+
الممرضه:يا دكتور،،يا دكتور الحقني،،في مصيبه حصلت...
يتبع

لا تنسونا من صالح دعائكم

بقلم : Ali Luka

بقلم : Ali Luka

أنا مسلم لكل مسلم



جميع الحقوق محفوظة

EL Gnna

2016-2017