بسم الله الرحمن الرحيم
الفصل ال37°°ابن قلبي°°
"واثناء جلوس حياء بصحبه والدها وتسنيم داخل الغرفه،،سمعو صوت امرأه تصرخ فخرجوا علي اثر الصوت،،ليجدوا ممرضه تخرج من غرفه العمليات وهي تنادي علي الطبيب"الممرضه:دكتور،،يا دكتور الحقني،،مصيبه
هرول الطبيب اليها،،ثم هتف مستفهما:في ايه
الممرضه:المريض اللي جوا نبضاات قلبه وقفت خالص
"وما أن سمعت حياء هذا حتي فقدت الوعي"
تسنيم وهي تلتقطها قبل ان تسقط:حياااااء
هرول عبد السلام ناحيتها ثم قام بمساعده تسنيم بحملها ووضعها علي السرير مره اخري"
تسنيم وهي تبكي بشده:استر يارب،،حياء هتضيع مننا لو جراله حاجه
عبد السلام بحزن:حياء حبت بجد؟!،،دي عمرها ما اعترفت بالحب
تسنيم ببكاء مرير:اللي عمله علشانها يخليها تعشقه يا عمي،،مالك احن حد عليها،،يارب نجيه
عبد السلام بزعل،،رغم انه اراد ان يعرف ماذا فعل من اجل ابنته وما الذي حدث لها في غيابهم،،لكنه اثر الصمت بسبب الوضع الحالي،،ثم هتف قائلا:يارب
"في غرفه العمليات"
اخذ الطبيب يضغط علي صدر مالك في محاوله لاستعاده نمط نبضات قلبه مره اخري بمساعده الممرضات"
الطبيب بانفعال:زودي ذبذبات الجهاز شويه،،بيروح مننا
الممرضه بهلع:حاضر يا دكتور
"اخذت الممرضه تضغط علي صدره في محاوله لاعادته الي الحياه مره اخري،،ولكنه لم يستجب"
الممرضه بيأس'مش بيستجيب يا دكتور خالص
"في تلك اللحظه استعادت حياء وعيها مره اخره ،،ثم اخذت تصرخ بهلع،،مالك يا مالك"
تسنيم وهي تبكي:اهدي بالله عليكي
ولكن حياء لم تستجب لها،،ثم هرولت مسرعه ناحيه غرفته العمليات،،ثم احدثت ضجه فخرجت الممرضه من الغرف قائله لها:اهدي لو سمحتي ،،احنا حاولنا معاه بكل الطرق بس هو مش بيستجيب
حياء بغضب:اخرسي بقا ،،انتي كذابه،،ثم ازاحتها حياء بكل قوتها ودلفت الي داخل غرفه العمليات
الممرضه :يا انسه استني مينفعش كدا
حياء وهي تهرول اتجاهه:مالك ،،قوم بالله عليك،،انت وعدتني مش هتسيبني،،متخلفش الوعد دا،،انا حبيبتك وبقيت بسمع كلامك،،انا محتاجاك يا مالك متروحش مني
"ثم اخذت تضغط علي صدره بكل ما اوتيت من قوه،،حاول الطبيب ابعادها قائلا:ارضي بقضاء ربنا
حياء بصريخ:انت تسكت خالص،،ان دكتور مبتفهمش،،وعندكوا ارواح الناس رخيصه،،اتعب شويه في مهنتك حرام عليكوا هو مماتش انتوا اللي عاوزين تموتوه،،ثم اخذت حياء تضغط مرارا وتكرارا وهي تبكي وتشهق بشده
" وفجأه وجدت جهاز القلب يظهر علي شاشته تتابع نمط القلب مره اخري،،حياء وهي تنظر الي الجهاز هاتفه:النبض رجع يا دكتور اهو والله
نظر الطبيب الي الشاشه وقد دهشه من رؤيه النبض مره اخري،،ثم هتف قائلا:رجع الحمدلله،،ثم نظر لها بتعاطف قائلا:يوضع سره في اضعف خلقه
"وفي هذه اللحظه عندما اطمأنت حياء ان مالك قد عاد اليها مره اخري،،خارت قواها فسقطت في زاويه من غرفه العمليات وهي تبكي بمراره
*********
" في بيت حياء"
"اسرعت هاله ناحيه باب المنزل وتبعتها هدي وياسمين،،ثم اسرعوا الي المستشفي،،تاركين يحيي جالسا بالمنزل"
"وعقب خروجهم من المنزل رن جرس الباب،،فجري يحيي ناحيه باب المنزل وفتحه"
والده مي:السلام عليكم،،امال فين طنط هدي؟!
يحيي:طنط هدي خرجت مع ماما يجيبوا حياء
مي متابعه:يجيبوا حياء منين؟!،،يعني مفيش حد جوا خالص
يحيي:انا بس قاعد بلعب بلاي ستاشن
مي وهي تنظر لوالديها:هيكونوا راحوا فين بس دا لسه راجعين من سفر
"ثم قامت مي بالاتصال علي حياء ولكنها وجدت هاتفها مغلقا،،ثم قررت الاتصال علي تسنيم،،وما ان رأت تسنيم رقم مي حتي اجابت علي الفور"
تسنيم بارهاق:ايوه يا مي
مي باستفهام:انتي فين يا تسنيم وفون حياء مقفول ليه؟!
تسنيم بحزن:مالك عمل حادثه يا مي وحياء هتموت مننا
مي بخضه:ايه؟!،، استر يارب،،طيب انا جايه حالا،،انتوا في انهي مستشغي؟!
"اخبرتها تسنيم العنوان ثم طلبت مي من والديها العوده الي المنزل وهي ستذهب الي المستشفي"
"وصلت هاله الي المستشفي،،ثم هرولت ناحيه غرفه العمليات لتجد حياء تخرج منها وينتظر خارج الغرفه تسنيم ووالد حياء"
هاله ببكاء:مالك فين يا حيااء،،ابني حصلوا ايه؟!
حياء بدموع:مالك بخير يا ماما هاله،،الحمد لله،،هو قوي وهيقوم بالسلامه
هاله ببكاء:انتي بتكذبي عليا،علشان تسكتيني
"قامت حياء باحتضانها لكي تقويها علي مقاومه تلك الصدمه رغم انها بحاجه الي من ياخذ بيدها لتحتمل كل ما يجري"
هدي:حياء يا حبيبتي انتي ماكلتيش اي حاجه،،وباين عليكي الارهاق،،هجيبلك اكل وعصير
حياء بتعب:مش عاوزه اي حاجه يا ماما انا بخير،،نظرت ياسمين الي حياء قائله:حياء يا حبيبتي متكابريش علشان صحتك وتقدري تقفي علي رجلك،،ثم همست في اذنها،،وحيات مالك عندك
حياء بدموع:اول ما يصحي ويكلمني هاكل علي طول
ياسمين بحزن:هيفوق يا قلبي وهتكلميه من تاني
"كانت تسنيم تشعر بالحزن والارهاق الشديدين،،فوجدت هاتفها يرن،،ثم نظرت الي الشاشه لتجده هو"
تسنيم بارهاق:ايوه يا احمد
احمد يمثل الخوف عليها :تسنيم مالك فيكي ايه؟!
تسنيم بحزن:مالك يا احمد،،اللي حكيتلك عنه،،اللي حياء بتحبه وكانوا هيتخطبوا قريب
احمد بخبث وهو ينتظر كلمه تشتاق اذنه لسماعها:ماله؟!
تسنيم ببكاء:نبضات قلبه وقفت خالص،،بس الحمدلله حياء قدرت بمساعده الدكتور ان النبض يرجع تاني
احمد بغيظ:اه يعني هو لسه عايش؟!
تسنيم بحزن:اه الحمدلله،،حياء لو حصلوا حاجه كانت لقدر الله تموت فيها
احمد:اه ان شاء الله يكون كويس وانتي متزعليش،،يلا عاوزه حاجه
تسنيم :لا شكرا بجد يا احمد انك بتسمعني،،مع السلامه
"اغلقت تسنيم الهاتف مع احمد وما هي الا لحظات حتي وجدت الطبيب بصحبه الممرضات يقومون بنقل مالك الي غرفه الطواريء،،فاسرعت ناحيتهم،،كم فعل جميعهم"
حياء للطبيب:واخدينه فين يا دكتور
الطبيب متابعا:نبضات قلبه رجعت لطبيعتها،،الحمد لله،،لكنه اخد ضربه قويه في مكان حساس بالمخ،،دا غير الدم اللي فقده،،وهو حاليا في غيبوبه،،وهنعمله تحاليل ،،علشان نحدد فصيله دمه وبناء علي التحديد دا،،هنشوف حد نفس فصيله الدم يتبرعله
حياء بحزن:والغيبوبه دي هتطول؟!
الطبيب بأسف:للاسف في الحالات اللي زي دي مقدرش اقرر ،،وقت محدد للغيبوبه،،انتوا بس ادعوله
"ثم انطلق الطبيب مسرعا الي غرفه الطواريء"
"في تلك اللحظه قدمت مي اليهم،،ثم هرولت ناحيه حياء وقامت باحتضانها قائله:حياء ،،حبيبتي انتي كويسه؟!
حياء ببكاء:مش كويسه خالص يا مي
مي وهي تهدأها:تفائلي بالخير،،وخلي عندك امل في ربنا
حياء :ونعم بالله
********
" في بيت مي"
"وصل والداه مي الي المنزل،،مما ادهش منه"
منه بتساؤل:ماما انتوا مروحتوش ولا ايه!!!
الام:روحنا يا بنتي بس الظاهر في مشكله حصلت مع حياء،،ومي راحتلها المستشفي
منه بفزع:مالها حياء يانهاري
"ثم هرولت منه نحو هاتفها وقامت بمحادثه مي،،وعلمت منها بما حدث لمالك واخذت منها عنوان المستشفي،،ثم قررت الاتصال علي مصطفي لتخبره بما حدث حتي يكونوا بجانب حياء وللاطمئنان علي مالك
منه بضيق:ايوه يا مصطفي،،الحقني؟!
مصطغي بخضه:مالك يا منه ،،فيكي ايه؟!
منه بحزن: مش انا ،،دا مالك يا مصطفي اتعرض لحادثه ودخل في غيبوبه ،،احنا لازم نروحلهم حالا
مصطفي بفزع:يالله،،استر يارب،،طيب البسي وانا جيلك مسافه السكه
******
" في بيت عبد العزيزفهمي"
"كان احمد يجلس في غرفته،،يحادث شخصا من الذين قاموا بضرب مالك"
احمد بضيق:ايوه يا زفت،،الواد مماتش،
المتصل:ازاي؟!... دا كان قاطع نفس خالص
احمد متابعا:ما علينا هو اصلا دخل في غيبوبه،،ومش راجع منها تاني،،غير علي القبر
المتصل:ولو رجع احنا ورانا غيره
احمد بغيظ:بس اهم حاجه ميلاقوش حد فصيله دمه علشان ...محدش ينقذه ونخلص منه
المتصل:دماغك دي الماظات يا باشا
احمد بثقه:طبعا يا بني محدش يتجرأ يدخل في معركه مع احمد عبد العزيز،،واللي يفكر لازم يخسرها
*******
"داخل المستشفي"
"قام الطبيب بعمل التحاليل اللازمه لمالك،،ثم طلب من الممرضات ان يقوموا بمسح الدماء من علي جسده ووضعه تحت الرعايه المشدده،،ثم خرج الي حيث تجلس حياء ومن معها"
الطبيب وهو يتجه اليهم:انا عملت التحاليل للمرض وعرفنا فصيله دمه
حياء بسرعه:ايه نوع الفصيله يا دكتور؟!
الطبيب:-O
حياء بحزن :مش نفس فصيله دمي
تسنيم :للاسف ولا انا
الطبيب:يعني مفيش حد نفس الفصيله خالص؟!
حياء ببكاء:طيب حضرتك ممكن انا اتصرف واشوف اي حد في ظرف ساعه+
...ولكن فجأه هتف شخصا ما قائلا:انا فصيله دمي-O
نظر الجميع الي مصدر الصوت وفجأه...
يتبع
