بسم الله الرحمن الرحيم
الفصل ال39°°ابن قلبي°°
"كان يحيي يجلس علي احد الارصفه يبكي وقد بدا عليه الارهاق كثيرا،،وما هي الا لحظات حتي وجد شخصا ما يجلس بجانبه"احمد:بتعيط ليه؟!
يحيي وهو يشهق:عاوز ماما
احمد متابعا:انت توهت منها؟!
يحيي ببكاء:لا هي راحت مشوار وانا خرجت الشارع ادور عليها علشان نسيت تليفونها
احمد وهو يبتسم له:يعني انت هتنام في الشارع زيي؟!
يحيي وقد بدأ يستجب لحديثه:انت مش عندك بيت
احمد بابتسامه علي برائته:لا بس الحج طردني وشكلي هبات في الشارع
يحيي ببراءه:اكيد مش بتسمع كلامه!!!
احمد بضحك:لا مش بسمع كلامه،،بس تعرف ي...،،ثم تابع ضاحكا:صحيح انت اسمك ايه؟!
يحيي متابعا:انا يحيي،،وانت؟!
احمد بابتسامه:وانا احمد،،ينفع نكون صحاب،،ثم قام بمد يده اليه
يحيي وقد بدأت ضحكته تعود الي وجهه:ينفع،، ثم قام بمصافحته
احمد متابعا:المهم بقا يا صاحبي احنا لازم نلاقي مكان نبات فيه،،ثم امسك هاتفه وقام بالاتصال علي احدا ما.....
***********
"داخل المستشفي"
"قررت ياسمين الذهاب الي البيت بصحبه اختها،،بعد ان رفضت هاله وحياء الذهاب معهم"
هدي:يعني مش هتروحي بردو يا حياء
حياء بحزن:لا يا ماما مش هتحرك من هنا غير ومالك معايا
هدي:ماشي يا حياء،،ثم وجهت حديثها لهاله:وانتي يا هاله مش هتسمعي كلامي وتيجي ترتاحي شويه
هاله بحزن وارهاق:لا هفضل جنب ابني
تسنيم مقاطع:سيبيهم علي راحتهم يا طنط متقلقيش انا معاهم يلا روحوا انتوا البيت
هدي بتفهم:ماشي
**********
"قام احمد بالاتصال علي صديقه مصطفي"
مصطفي بنعاس:الو يا احمد
احمد:ايوه يا درش،،صحيتك من النوم
مصطفي:اه اصلي عندي سفر زي ما انت عارف
احمد متابعا:طيب انا جايلك ناو
مصطفي باستغراب:تنور يابني،،بس مالك كدا مش عوايدك
احمد:لما اجي هفهمك
"ثم اغلق الهاتف مع مصطفي"
احمد بمرح موجها حديثه ليحيي :يلا بينا يا صاحبي لقينا مكان نبات فيه لحد بكرا
يحيي بحزن:ومش هنروح عند ماما
احمد بابتسامه:وعد هتوديني عند ماما؟!
احمد وهو يمسك بيده:وعد يا صاحبي
"ثم اخذه وانطلقا متجهين الي بيت مصطفي"
**********
"وصلت السيده هدي الي المنزل بصحبه ياسمين،،ثم دلفا الي داخله بنسختها الخاصه"
هدي مناديه علي ابنائها:يوسف ...عمر؟!
يوسف وهو يخرج من غرفته علي اثر الصوت:نعم ياماما،،واخيرا جيتي انا جعان اوي
هدي :معلش يا حبيبي هعملكوا اكل بسرعه اهو،،امال فين اخوك ويحيي؟!
يوسف متابعع:تلاقيهم بيلعبوا بلايستاشن في اوضه حياء
هدي :ماشي يا حبيبي،،كمل مذاكرتك انت
"توجهت ياسمين الي غرفه حياء،،لكي تطمئن علي الاولاد،،ولكنها وجدت عمر فقط وهو في ثبات عميق"
ياسمين بخضه:امال فين يحيي؟!
ثم نادت علي اخته قائله:الحقيني يا هدي،،يحيي مش في الاوضه
هدي وهي تتجه ناحيتها:مش في الاوشه ازاي متهزريش؟!
ياسمين ببكاء:والله العظيم مش موجود في البيت خالص
هدي بزعيق مناديه علي ابنها:يوسف،،انت يا زفت
خرج يوسف من غرفته:ايوه يا ماما
هدي بعصبيه:فين ابن خالتك مش موجود في البيت؟!!!
يوسف متابعا:والله لسه سايبه من ساعتين كان قاعد قدام ال tv.
ياسمين ببكاء:امال هيكون راح فين بس؟!،،ثم اتجهت الي الباب وفتحته قائله:انا هخرج اشوفه في الشارع
يوسف متابعا:استني جاي معاكي يا خالتو
هدي بحزن:ياربي المصايب كلها ورا بعض،،الحمدلله علي كل حال
"بحثت ياسمين عن ابنها كثيرا ولم تجده،،وظلت تبكي وتتضرع الي الله ان يحميه لها"
******
"مر هذا اليوم عصيب جدا علي ابطال روايتي جميعا،،فكلا منهم يشغل باله شىء وتجتاحهم مشاعر مختلفه،،فمنهم من يبكي ومنهم النادم ومنهم من سيطر الحزن عليه كليا،،ولكن هذه هي طبيعه الحياه علي ايه حال"
"في صباح اليوم التالي"
"داخل المستشفي"
"كانت حياء جالسه بجانب مالك في غرفته وبصحبتها السيده هاله وتسنيم"
حياء وهي تجلس جانبه:تسنيم في مناديل مبلله جنبك هاتيها
تسنيم وهي تعطيها المناديل:اتفضلي
"قامت حياء بمسح وجه مالك بتلك المناديل ،،وعقب انتهائها طلبت من الممرضه ان تأتي لتطمئن علي نبضات قلبه"
"في هذه اللحظه رن هاتف تسنيم،،نظرت تسنيم للمتصل لتجده والده حياء،،ففهمت ان هناك شىء ما يحدث لا تريد اخباره لحياء نظرا لحالتها،،فقررت تسنيم المضي خارج الغرفه"
تسنيم وهي تجيب:ايوه يا طنط هدي
هدي بتعب:ايوه يا تسنيم،،في مشكله حصلت معانا في البيت
تسنيم بخضه:مشكله ايه تاني؟!
هدي:يحيي ابن ياسمين مش لاقيينه
تسنيم بفزع:يا نهار ابيض،،طيب راح فين؟!
هدي:والله ما انا عارفه،،دي منامتش من امبارح ،،وهتموت نفسها من العياط،،بس اوعي تقولي لحياء يا بنتي ،،ولو سالتك ليه مجيناش النهاردا،،قوليلها اننا روحنا مشوار
تسنيم متفهمه:حاضر يا طنط متقلقيش
"ثم اغلقت الهاتف معها واتجهت الي الغرفه مره اخري"
***********
"في بيت عبد العزيز فهمي"
"كان يجلس في غرفه مكتبه ،،لان اليوم اجازته،،حتي دلفت اليه نيفين"
نيفين:عزيز،،ممكن اتكلم معاك شويه؟!
عزيز وهو ينظر في الاوراق امامه:تعالي يا نيفين
نيفين بتعجب:نيفين؟!!!،،للدرجادي زعلان مني
عزيز بنفاذ صبري:عاوزه ايه يا نيغين
نيفين:عوزاك تهدي،،وتتكلم معايا من غير زعل،،انا والله حاسه بيك ويمكن نفسي يتغير اكتر منك،،بس صدقني طرده من البيت مش هو الحل
عزيز بزعيق:دا كان هيموت الشاب بدون ذنب
نيفين وهي تهدأ من روعه:يا عزيز انا عوزاك تعاقبه وتفهمه غلطه بس بالاسلوب مش بالتهور
عزيز وهو يهدأ:طيب قوليلي يا نيفين اعمل ايه معاه،،انا عارف احمد هو من جوا انضف من تصرفاته،،المشكله اني عارف الحنيه اللي جواه بس مش عارف هو ليه اتحول كدا،، مبقيتش عارفوا،،واحتارت معاه؟!
نيفين بحزن:طيب اهدي ياحبيبي وباذن الله انا هكلمه بس سامحوا والنبي
عزيز:انا مسامحه والله بس سيبيه كام يوم كدا يمكن يرجع لعقله
نيفين بحزن:حاضر ،،اللي تشوفه
*******
"في بيت مصطفي"
"استيقظ مصطفي ثم استعد لسفره وقبل ذهابه ايقظ احمد"
مصطفي متابعا:احمد،،بقولك انا ماشي
احمد بنعاس:ماشي يا احمد ،،هترجع امتي؟!
مصطفي متابعا:كمان يومين ان شاء الله وكل حاجه هتلاقيها في الشقه
احمد:ماشي تيجي بالسلامه
"غادر مصطفي،،واستيقظ احمد من نومه ثم جلس امام التلفاز،،وما هي الا لحظات حتي استيقظ يحيي"
يحيي وهو يقترب منه:صباح الخير
احمد بابتسامه:صباح النور يسطي
يحيي متابعا:انا جعان اوي
احمد وهو يقربه منه ثم يرفعه بين ذراعيه قائلا:انا من رأيي نروح نستكشف الثلاجه
يحيي بضحك:اشطا يسطي
"اتجه احمد بصحبه يحيي ناحيه الثلاجه ،،ثم قاموا بفتحها،،وبعد ذلك هتف احمد قائلا:ادي با سيدي التلاجه فيها اشطا وعسل ومربي وتونه وجبنه ،،يلا كل بقا
يحيي باستفهام:اكل هنا مش هناخدها علي الترابيزه زي ماما ما بتعمل
احمد متابعا:يسطي ترابيزه ايه انزل بس من علي دراعي ويلا بينا ناكل
يحيي بضحك:ماشي يسطي
" قام احمد بانزاله وبدأو تناول الطعام من داخل الثلاجه وهي مفتوحه وهما يقفان امامها،،وعقب انتهائهما،،هتف يحيي قائلا:عاوز اعمل بيبي
احمد بغيظ:ياختاي،،هو انا كاره الجواز من شويه،،ثم جثي علي ركبتيه ليكون في مستواه قائلا:يسطي انت لحقت تهضم،،وبعدين انا بقرف ياعم
يحيي بزعل:لا مليش دعوه عاوز اعمل بيبي،،وديني يلا
احمد بنفاذ صبر:عاااااا،،تصدق انا غلطان اني اكلتك ورايا يا غراب
"ادخله احمد الي التواليت،،وانتظره غي الخارج وعقب انتهائه نادي علي احمد قائلا:احمد ،،انا خلصت
احمد من الخارج:ماتخلص وانا مالي اهلي
يحيي بزعيق:تعالي نزلني من علي التواليت
احمد بغيظ:يابن اللذين يا اوزعه انت
"اجاب احمد لكلامه ودلف الي داخل الحمام،،ليجد يحيي ماسكا بخرطوم الماء ووجه الي احمد،،وقام باغراقه بالماء"
احمد بغيظ:يابن التيت ،،عااااااا وربنا لانفخك،،تعالي ياض
يحيي وهو يضحك:نيهاهاي لا،،ثم جري خارجا تاركا احمد ،،احمد وهو يحدث نفسه:كل دا علشان ابويا مش راضي عني،،فيطلعلي عيل اد الفسفوسه يطلع عيني عااااااا
*********
"قررت تسنيم ان تقوم بمحادثه احمد "
"احمد بعد ان ابدل ملابسه ،،وجلس يلعب البلايستاشن مع يحيي،،قاطعه رن الهاتف"
احمد وهو ينظر للهاتف ثم يجيب سريعا:الو يا سمسمتي
تسنيم باستغراب:سمسمتك؟!
احمد بحب صادق:اه فيها حاجه
تسنيم باحراج:لا مفيش
احمد متابعا:تسنيم هو انا ممكن اشوفك بعد ساعه كدا،،عاوز اقولك علي موضوع مهم
تسنيم باستفهام:موضوع ايه؟!
احمد بحب:لما اشوفك هتعرفي
تسنيم متابعه:حاضر انت عارف الظروف اللي انا فيها بس هحاول اشوفك
احمد مكملا:لا ان شاء الله هتعرفي
"اغلق احمد الهاتف مع تسنيم وهو يشعر بسعاده لم يعهدها من قبل،،وظل يحدث نفسه،،هل بالفعل عشقها؟!
احمد قائلا لنفسه:انا ازاي كنت مغيب كدا،،ايه يا بابا مضربتنيش القلم دا من زمان وفوقتني عن المصايب اللي بعملها،،انا نفسي اتغير بس مش عارف،،انا ندمان علي كل لحظه اذيت فيها حد،،
" بدأ احمد استعداده لمقابله تسنيم،،واثناء رحيله، طلب من يحيي ان يجلس في المنزل "
احمد محدثا يحيي:انا خارج ناو اقابل المزه بتاعتي،،واقولها اني بحبها اووووي واني نويت اتغير،،بس اكيد مش هقولها اني السبب في كل الظروف اللي هي فيها
يحيي مناقشا اياه كالشخص الكبير:ليه انت عملت ايه؟!
احمد بضحكه بسيطه:كنت مغيب ،،وبعدين يامقروض انت بتجادلني زي الكبار كدا ليه ،،اوزعه انت
يحيي بزعل:انا مش اوزعه وعلشان خاطري خدني معاك واوعدك مش هقعد مع مزتك هقعد بعيد والله
احمد في ذهول:انت ازاي لمض كدا؟!
يحيي بحزن اكبر:خدني معاك يا احمد
احمد وهو يطبع قبله علي جبينه:ماشي يسطي بس اوعي تغلبني معاك
يحيي وهو يهز رأسه:حاضر يا صديقي
"اتجه احمد بصحبه يحيي لمقابله تسنيم،،وقبل مجيئها هتف يحيي قائلا:احمد انا عاوز تشوكليت
احمد وهو يبتسم له:من عينيا،،ثم اعطي له نقودا قائلا:شاف السوبر ماركت اللي هناك دا
يحيي متابعا:اه
احمد:جيب منه وتعالي بسرعه،،اوعي تروح في اي مكان يا يحيي،،هزعل منك
يحيي مكملا:هرجع علي طول والله
" ذهب يحيي لشراء الشيكولاته،،وما ان ذهب حتي جاءت تسنيم "
تسنيم بابتسامه:ازيك يا احمد
احمد:وحشتيني
تسنيم بكسوف:شكرا ،،ايه الموضوع المهم بقا خضيتني
احمد متابعا:تسنيم بابا طردني من البيت،،علشان انا خونت ثقته فيا،،وزعلته كتير اوي
تسنيم:ياربي،،اكيد زعلته جدا،،لدرجه انه يطردك
احمد متابعا:تستيم انا عاوز اتغير بجد
تسنيم بابتسامه عذبه،،جذبت انتباهه بشده،،فهو لاول مره يري جمال ضحكتها وبرائتها:انا ممكن اساعدك
احمد بحب:بجد ي....
"ثم قطع حديثه مجىء يحيي قائلا:احمد جيبت شيكولاته كتير
التفتت تسنيم الي مصدر الصوت ثم هتفت في ذهول:يحيي
احمد بتعجب:انتي تعرفيه؟!
تسنيم متابعه:دا احمد ابن خالت حياء صاحبتي،،انت لقيته فين!!!
احمد متابعا:لقيته ماشي في الشارع امبارح بالليل
ثم قاطع يحيي حديثهم قائلا:سمسمه انت تعرفي صاحبي احمد
تسنيم وهي تحتضنه:كدا يا يحيي تقلقنا عليك
ثم نظرت لاحمد بامتنان:بجد شكرا ليك،،حليتلنا مشاكل كتير كانت هتحصل
" وعلي الفور قامت تسنيم باخبار والدته انها وجدت يحيي وشوف تأتي به اليها،،ثم طلبت من احمد الذهاب علي وعد مقابلته في وقت لاحق"
احمد لنفسه عقب ذهابها:كان نفسي اعترفلها بقا وارتاح
*********
"وبعد مرور ثلاث ايام ولم يحدث اي جديد في حيات ابطالنا"
"كانت حياء تجلس بجانب مالك وهي علي حالتها وقد اصابها الوهن كثيرا كالورده الذابله،،لغياب من يرويها حبا"
تسنيم وهي تدلف داخل الغرفه:حياء النهاردا مقابله مي وحسام وهي طلبت مني انزل معاها تجيل لبس،،مش هتأخر عليكي يا قلبي
حياء بضعف:ماشي
"خرجت تسنيم من الغرفه وما هي الا لحظات حتي دلف الطبيب داخل الغرفه،،ثم بدأ الكشف علي مالك الذي كان في ملكوتا اخر ،،لا يشعر بما حوله وكأنه رافض العوده مره اخري،
الطبيب وهو يفحصه:النبض تمام الحمدلله
حياء بدموع تنساب علي وجنتيها:دكتور هو هيفضل كدا كتير انا عاوزه اسمع صوته ،،صوته وحشني اوي
الطبيب:هو قوي وان شاء الله هيفوق قريب
" ثم اتجه الطبيب خارج الغرفه وتبعته حياء خارجا،،ولكن قبل خروجها،،سمعت صوتا تعطش القلب والاذن لسماعه+
سمعته يقول: "ح حياء"
#يتبع
