-->
EL Gnna EL Gnna

مواضيع شيقه

جاري التحميل ...

الفصل ال40°°ابن قلبي°°

بسم الله الرحمن الرحيم

الفصل ال40°°ابن قلبي°°

"كانت حياء تتحدث الي الطبيب عن حاله مالك،،وكان الحزن واليأس قد خيم علي جميع ملامحها،،واثناء حديثها مع الطبيب،،سمعت صوته ينادي اسمها"
....ح حياء....
"نظرت حياء خلفها في ذهول لتجد مالك،،قد افاق من غيبوبته،،ويهتف باسها في ضعف،،في تلك اللحظه لم تقوي حياء علي التقدم ناحيته،،فقدت الجمتها الفرحه الممزوجه بالدهشه،،اهو حقا عاد اليها،،ويهتف باسمها؟!
" وما ان سمعه الطبيب حتي هرول اتجاهه مناديا علي جميع الممرضات"
الطبيب محدثا مالك:مالك انت سامعني؟!
مالك بضعف:اه ... فين حياء؟!،،عاوزها
وما ان سمعته حياء ينادي عليها مره اخري،،حتي اسرعت ناحيته،،وقامت بامساك يديه قائله:انا اهو يا مالك،،جنبك
مالك بابتسامه خفيفه:انتي كويسه في حد ضايقك؟!!
حياء بحزن:انا كويسه ،،حرام عليك يا مالك ،،سايبني كل الفتره دي؟!
مالك باستغراب:مده ايه؟!
حياء بحزن:انت كنت في غيبوبه اكتر من 3 ايام
مالك :ياااه كتير اوي،،انا كل دا سايبك لوحدك،،دا انتي وحشاني اوي
"وفي تلك اللحظه دلفت تسنيم الي الغرفه مقاطعه اياه :حمدلله علي سلامتك يسطي،،وبعدين لسه فايق من غيبوبتك ونازل حب فيها،،مبتضيعش وقت
مالك وهو يضحك بصعوبه:وحشتني بجد يا تسنيم
تسنيم بابتسامه:بجد كلنا فرحانين انك بخير ،،الحمدلله انك كويس
مالك:تسلمي
" وفي تلك اللحظه انتهي الطبيب من فحص مالك ومعاينه الضغط لديه ونمط القلب،،واطمئن علي سلامته الكامله،،ثم طلب من الممرضات نقله في غرفه عاديه،،حتي يشفي نهائيا"
"وبعد خروج الطبيب من الغرفه قامت حياء بالاتصال علي والديها لاخبارهم ما حدث"
حياء بسعاده:ماما حبيبتي وحشتيني
الام باستغراب:ايه يا بنتي،،انتي اتجننتي ولا ايه؟!
حياء بزعل مصطنع:ليه بس يا مامتي كل دا علشان بقولك وحشتيني
هدي:لا يا بنتي بس دي مش حالتك حاليا
حياء بفرح:ماما،،مالك فاق وكلمني وبقي كويس،،انا مبسووووطه اوي بجد
هدي بسعاده:بجد يا بنتي؟!،،والله احلي خبر سمعته ،،الحمدلله يارب،،طيب انا هبلغ هاله وخالتك ونيجي حالا مع والدك
حياء بابتسامه عريضه:ماشي يا نواره البيت
"وعقب انتهائها من المكالمه دلفت مره اخري الي الغرفه،،فوجدت الممرضات ينقلن مالك الي غرفه عاديه،،فقامت حياء بجمع اشيائه الخاصه وتابعت الممرضات داخل الغرفه الجديده،،قامت الممرضات بوضع مالك علي سريره،،ثم انصرفن"
تسنيم وهي توجه حديثها لحياء:مشمشتي،،انا جعانه،،اجيبلك اكل معايا
حياء بابتسامه:اه ياريت انا فعلا جعانه اووووي
تسنيم بضحك:واخيرا رجعتي حياء صاحبتي،،حالا هجيبلك الاكل
********
"في بيت حياء"
"استعدت السيدات للذهاب الي المستشفي بعد علمهم ان مالك قد افاق من غيبوبته،،وكانت السيده هاله في قمه سعادتها،،فرغم انها لم تنجبه لكنه بالنسبه لها الابن والصديق ،،فهي حقا تحبه،،ولا ترغب برؤيه مكروه يصيبه"
هاله بفرح:استنوا هعمله اكله علشان اكيد تعب من المحاليل
هدي بضحك:طيب،،بس متأخريش
"دلفت هاله الي بيت مالك،،فهي تقيم به منذ تعرضه للحادث،،ثم قامت باعداد الطعام له،،وانطلقوا سويا الي المستشفي"
*******
"في بيت عبد العزيز فهمي "
كان عبد العزيز بصحبه زوجته يتناولون الطعام حتي تابعت نيفين قائله:عزيز ،،مش كفايه بقا عقاب لاحمد وتخليه يرجع البيت،،هيفضل كدا كتير في بيت مصطفي صاحبه..
عبد العزيز بهدوء:ماشي يا نيفين ،،اتصلي بيه وخليه يرجع ،،يمكن يكون فكر في كلامي كويس!!
نيفين بسعاده:ربنا يخليك ليا يا عزيز
عزيز بابتسامه حب:ويخليكي ليا يا نوفي
"ثم نهضت مسرعه وهي تتجه الي غرفتها،،ثم اوقفها عزيز قائلا:رايحه فين ،،مش هتاكلي؟!
نيفين وهي تنظر له:هتصل باحمد علشان ييجي وناكل سوا،،زمانه بياكل اكل الشوارع المقرف دا،،ثم انصرفت الي غرفتها
عزيز متابعا بضحك:مجنونه والله،،بس بجد وقفت جنبي كتير،،ونعم الزوجه،،كفايه انها حب عمري،،بس شكل حد مكنش راضي علي الجواز،،والنتيجه اننا خلفنا احمد دا بلوي وعقاب من ربنا،،بس منكرش انه حنين مهما حاول يداري دا
*******
"في بيت مي ،،قامت بالاتصال علي تسنيم،،لتعرف اين هي وما سبب تاخيرها!!
" احضرت تسنيم الطعام واثناء سيرها،،عائده الي المنزل،،رن هاتفها فوجدتها مي،،قامت بوضع يدها علي جبينها في دهشه:يالهوز،،نسيت ميعادي مع مي خالص،،ثم قررت الرد
تسنيم :ايوه يا مي
مي بغضب:ايه يا زفته،،انتي نسيتيني؟!
تسنيم متابعه:اسفه يامي،،اصل مالك فاق الحمدلله،،ومصدقت حياء بقت مبسوطه وطلبت اكل،،علشان هي بقيت ضعيفه خالص
مي بسعاده:بجد مالك فاق،،الحمدلله
تسنيم متابعه:معلش يا قلبي ،،هاكل حياء وهجيلك ع طول هي ساعه بس
مي بتفهم:ماشي يا قلبي ،،مستنياكي
"اتجهت تسنيم عائده الي المستشفي،،واثناء سيرها رن هاتفها مره اخري،،ثم قامت بالرد"
احمد:سمسمتي ،،فونك كان مقفول ليه؟!
تسنيم بسعاده داخليه:احم،،اصل الشبكه في المستشفي في الدمار خالص
احمد وهو يضحك:ماشي يا اوزعه،،كنت عاوز اسالك ع حاجه كدا!!!
تسنيم مرحبه:اتفضل
احمد مكملا:هو اللسان عصفور بتعمل ازاي؟!
تسنيم وهي تضحك:هههههههههه يا عيني علي الحلو لما تبهدله الايام😛
احمد بغيظ:فرحانه فيا يا شبر ونص انتي،،ماااااشي
تسنيم :امممم قولي بقا يا احمد عملت اللي اتفقنا عليه؟!
احمد باحراج:احم سوري نسيت اصلي العصر
تسنيم بزعل:كدا يا احمد هو دا اللي عاوز تتغير
احمد متابعا:والله اسف،،هصلي حالا اهو،،بس قوليلي،،بس قوليلي يا تسنيم هو مالك لسه في غيبوبه؟!
تسنيم متابعه:اه صح نسيت اقولك،،الحمد لله فاق النهاردا وحياء طايره من الفرح
احمد بارتياح:الحمد لله وربنا يسعدهم،،انا هروح اصلي اهو،،بس عرفيني اعمله ازاي علشان جعان
"قامت تسنيم باخباره طريقه عمله ثم اغلق معها الهاتف،،وقبل ان يترك الهاتف من يديه،،قامت والدته بالاتصال عليه؟!
احمد بحب:نوفي حبيبتي وحشتيني
نيفين:وانت كمان يا قلبي وحشتني اوووي الكام يوم دول وكأنهم سنه
احمد بضحك:يا شيخه!!!،،دا انتوا حتي خلصتوا من قرفي
نيفين بحزن:متقولش كدا يا زفت،،وعندي ليك خبر يجنن
احمد متابعا:ايه؟!
نيفين بسعاده:باباك طلب مني اتصل بيك ،،علشان ترجع البيت
احمد بسعاده:احلفي كدا،، وحيات عيالك يا شيخه؟!
نيفين بضحك:ههههههههههه،، خليتهم عيالي هو انا عندي غيرك يا اهبل
احمد بضحك:عديها بقا يا صديقتي،،بقولك ايه انا هلبس وجاي فوريره ،،بس اجي الاقي اكل،،يخربيت التشرد وسنينه
نيغين بضحك:مستنياك يا مجنون
*********
" وصلت السيده هاله بصحبه هدي وياسمين ويحيي،،الي المستشفي،،ثم اتجهوا الي غرفه مالك الجديده"
هاله وهي تحتضن مالك:وحشتني اوي يا مالك،،ثم شرعت في البكاء
مالك وهي يربط علي كتفها:وانتي وحشتيني يالولتي اوي،،مفيش داعي للعياط انا كويس قدامك اهو
ثم اقتربت هدي منه قائله:حمدلله علي سلامتك يابني،،وربنا يتمم شفاك علي خير
مالك بابتسامه عذبه:الله يسلمك يا ست الكل
ياسمين متابعه:خضيتنا عليك يا زفت وبتضحك،،خلاص شوف مين بقا اللي هياكلك شوربه الخضار اللي بتحبها
مالك وهو يضحك:مش ههون عليكي
"ضحكوا جميعا وعادت الابتسامه مره اخري الي وجوههم،،ووسط ضحكاتهم تلك،،دلف يحيي الي الغرفه وهو يتجه مسرعا ناحيه مالك"
يحيي بهتاف:مااااااالك
مالك بتوجع:اه اه يا بن اللذين،،دا انا هنفخك اصبر لما اكون كويس
يحيي بضحك وبراءه:انت ليه بتنام كتير كدا،،النوم بيوجع البطن وبيعمل صداع
مالك ضاحكا:اه والله عندم حق يا صاحبي
يحيي متابعا:وخليت مشمشه تعيط كمان
مالك بابتسامه:مش بايدي والله يا صاحبي
يحيي وهو يهمس في اذنه:تعرف انا بقا عندي صديق حديد اسمه احمد
مالك وهو يتحدث بنفس نبرته:اممم وعرفته ازاي دا
يحيي بمرح:لما توهت هو جابلي حاجات حلوه وقالي هنبقي صحاب
مالك باستغراب:توهت،،شكلي نمت كتير اوي ،،هههههههههه
يحيي مكملا:اه وتسنيم هي اللي جابتني البيت تاني،،اصل هي واحمد بيحبوا سوا
"في تلك اللحظه دلفت تسنيم الي الغرفه،،ثم هرولت تجاه يحيي وقامت بكتم فمه قائله:اخرس يا زفت
مالك بضحكه:ههههههههه،،بيحبوا سوا؟!،،لا دا انا نمت كتير فعلا
يحيي وهو يحرك يدها من علي فمه قائلا:اسف يا تسنيم،،مش هقول لمالك حاجه تاني خلاص
تسنيم بضحك:م انت قلت اهو يا زفت،،بنحب سوا
" في تلك اللحظه دلفت حياء الي داخل الغرفه بعد عودتها من المسجد القريب من المستشفي،،ثم جلست بجانب مالك واخذت تتأمل ملامحه التي تعشقها"
*********
"في بيت عبد العزيز فهمي،،دلف احمد داخل الفيلا،،فوجد والده جالسا بغرفه الصالون بصحبه والدته"
احمد وهو يلقي السلام:السلام عليكم
نيفين وعزيز:وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
احمد وهو يجلس بالقرب من والده:ازيك يا بابا وحشتني
عزيز وهو ينظر له بلا مبالاه:شكرا
نيفين وهي تحاول ان تضفي مرحا:هو وحشك وانا لا!!!
احمد بابتسامه حزن:مش لسه مكلمك يا نوفي انتي هتصاحبيني
نيفين بغيظ:مااااشي يا زفت شوف مين هيأكلك
احمد بضحك:لا وعلي ايه يا ست الكل ،،دا انتي وحشتيني اوي
ثم توجه بحديثه الي والده هاتفا:بابا،،تسمحلي اقولك حاجه؟!!!
عزيز متابعا:اتفضل
احمد ببساطه:بص يا بابا،،انت عندك حق في كل كلمه قلتها وكل فعل اخدته ضدي،،انا فعلا كنت هتحول لشيطان بس انا مش كدا يا بابا ولحقت نفسي في اخر لحظه،،انا فوقت لنفسي،،والفضل لحضرتك بعد ربنا،،انا اسف يا بابا انا اتغيرت بجد،،سامحني وصدقني هكون زي ما انت بتحلم وسندك،،اوعدك،،ثم قام بتقبيل يديه ورأسه
نظر عزيز الي ابنه في ارتياح شديد قائلا:سامحتك يابني من زمان
ثم قام باحتضانه،،فرحت نيفين بشده لعوده ابنها وتغيره للافضل،،ولكنها تشعر ان هناك شخصا وراءه تغيره هذا،،ثم هتفت قائله:اقوم بقا احضرلك الاكل
********
"في بيت مي"
"وصلت تسنيم الي بيت مي ،،لكي تنتقي معها الملابس التي سترتديها اليوم لمقابله الشخص الذي تعشقه من زمن،،فتسنيم تعلم هذا حيدا،،وعندما علمت برغبته في خطبه مي فرحت لهما كثيرا"
"داخل غرفه مي"
مي بغيظ:ايه يا زفته كل دا تأخير
تسنيم بمرح:معلش بقا يا غاليه ،،ها وريني اللبس اللي منه جابته نختار منه
مي وهي تخرج الملابس من خزانتها:بصي البس دا ولا دا ولا دا، ما انا لازم اكون شيك،،علشان دي اول مقابله بينا وانتي طبعا عارفه ان انا بعشق اللي جابوه ومستنيه اليوم دا من زمان بس هو مكنش بيحس واخيرا حس انا بقا ارفص النعمه لا اكيد ،،ابدا ما يحصل ،،دا هو المراره بتاعتي من جوا
تسنيم بضحك:بس بسسسسي،،،ههههههههه يخربيتك اتجننتي بدري
مي متابعه بسعاده:مبسوطه اوي هتجوز الواد حبيبي ابو دبوره1
تسنيم بصحك:عليه العوض ومنه العوض
مي وهي تقفز بحانبه:بقولك ايه يا سمسمه انا خايفه لو شوفته وهو حلو كدا انهار
تسنيم وقد انفجرت ضحك:الله يخربيتك يا شيخه،،انا لو قعدت شويه الناس هتتلم علينا من كتر الضحك،،بقولك ايه يا مي،،اهدي كدا متوديناش في داهيه الله يهديكي🙊
مي بضحك:خلاص خلاص،،ها البس ايه
"اختارت تسنيم لها الملابس وقامت بارتدائها وبعد مرور ما يقرب من النصف ساعه،،جاء عبد الفتاح بصحبه ابنه الي بيت مي"
"رحب والد مي بصديقه وابنه ثم توجه بهم الي غرفه الصالون،،ومن ثم تدلف والده مي الي غرفه ابنتها لتخبرها بان حسام في انتظارها"
مي وهي تنظر لوالدتها:جه ياماما
الام بخبث:اممم اه جه يا مي،،بقا حلو الجواز دلوقتي
مي باحراج:يوه يعني لا كدا عاجب ولا كدا،،اغير هدومي وانكش شعري واقعدلكوا هنا
الام بضحك وخبث:عادي اللي يريحك،،وانا هخرج اقولهم هي مش عاوزه
مي وهي تمسك بيد والدتها:بهزر معاكي يا غاليه،،انا جايه وراكي متقلقيش
"خرجت والده مي من الغرفه،،وعقب خروجها هتفت مي موجهها كلامها لتسنيم قائله:هي الوليه دي بتعمل فيا كدا ليه؟!،، هي مرات ابويا وانا معرفش
تسنيم بضحك:ههههههههه،،انجري يا بت علي برا يلا
" خرجت مي الي الصالون ثم قامت بالقاء التحيه عليهم"
عبد الفتاح بابتسامه:ماشاء الله كبرتي يامي ،،وبقيتي زي القمر ربنا يحميكي
مي بخجل:ميرسي يا اونكل
والد مي متابعا:انا بقول نسيب الولاد يتكلموا شويه ونلعبلنا دور بلايستاشن ونرجع ايام زمان
عبد الفتاح بضحك:ايووون وانا من رأيي كدا بردو
"اتجها خارج الغرفه ثم جلست مي بمسافه بعيده جدا عنه"
حسام بابتسامه:هو انا هعضك يا مي!!!
مي وهي تنظر له بخجل:ليه يعني !!!
حسام بضحك:اصلك قاعده بعيد ييجي ٥متر وصوتك واطي ومش سامعك
مي :لا هو كدا كويس
احمد :تمام ،،اقدملك نفسي بقا،،انا حسام عبد الفتاح عندي29 سنه خريج كليه الشرطه ،،وطبعا انا ظابط وشغلي مش مستقر يعني اغلب الوقت في الشغل
مي بتفهم:اه ماشي
حسام بضحك:وانتي مش هتعرفيني بنفسك
مي:اه انا مي ،،20 سنه كليه تربيه انجلش ،،بس
حسام متابعا:تمام،،عاوز بقا اقولك علي الكبيره
مي مستفهمه:ايه؟!
حسام بحب:اني انا بعشق بنت من 5سنين ودلوقتي بتقدملها
مي بصدمه يمازجها فرحه:بحد والنبي يا كابتن
حسام بضحك:ههههههههه ايون بجد ايه عندك مانع
مي وهي تتماثل للكسوف:اللي بابا يشوفوا
"وبالفعل انقضي اليوم بسلام وتم تحديد موعدا للخطوبه"
*****
"في صباح اليوم التالي"
"داخل المستشغي،،كانت حياء تجلس بجانب مالك،،وتقوم باطعامه،،وعقب انتهائها قامت باعطائه الدواء
مالك وهو ينظر لها بحب:حياء انتي محتاجه تروحي البيت وترتاحي بقا،،انتي مجهده اوي
حياء بغيظ:تسمح تاخد الدوا من سكات يا مالك علشان هخاصمك
مالك بحب:مقابلتش ولا عمري هقابل زيك ابدا،،انتي جايبه كميه الحنيه والحب دا منين،،سيبك من كل دا الاخلاص دا ،،مبقاش موجود اصلا حاليا،،انتي ازاي كدا؟!
حياء بحب:علشان انت كدا ،،ف انا طبيعي هكون زيك،،علشان اللي بيحب حد بياخد من صفاته من غير ما يحس
مالك:حياء انا عاوز اتقدم رسمي اول ما اخرج
حياء بابتسامه:طول ما انت مش بتسمع كلامي ومغلبني ومبتاكلش،،هنطول هنا يا كابتن
مالك بضحك:بحبك بقا
حياء بحنيه:عارف غيابك كسرني اوي،،وحسيت بالضعف لاول مره في حياتي،،انا دلوقت اتأكدت اني بستمد قوتي منك انت،،مش هنسي كلامك لما قولتلي انك قوتي في اضعف اوقاتي،،وفعلا لما قوتي دي غابت عني،،كنت حاسه اني اضعف حد علي الارض،،خليك جنبي علشان ،،طريقي مش هيكمل الا بيك
مالك بحب:قاعد جوا قلبك ومبلط،،في حد بيتخلي عن جزء منه
حياء بسعاده:ربنا يخليك ليا عارفه انا انا قلبك🙈
مالك بضحك:لا يا حياتي ،،انتي مرارتي مش قلبي
حياء وهي تنظر له بجانب عينيها:امممم ،،للاسف مينفعش اعضك لما تخف الصبر عليا
"ومع مرور الايام استطاع مالك ان يستعيد صحته مره اخري وسمح له بالخروج من المستشفي"
******
"في احد الايام،،في شركه عبد العزيز فهمي،،كان يجلس داخل مكتبه،،ويتابع عمله في تركيز شديد،،وما هي الا لحظات حتي سمع صوت ارتطام شديد خارج المكتبه،،ثم دلفت السكرتيره مسرعه اليه"+
السكرتيره بصدمه:الحقني يا فندم.....
يتبع

لا تنسونا من صالح دعائكم

بقلم : Ali Luka

بقلم : Ali Luka

أنا مسلم لكل مسلم



جميع الحقوق محفوظة

EL Gnna

2016-2017