بسم الله الرحمن الرحيم
الفصل ال41°°ابن قلبي°°
"جلس عبد العزيز في مكتبه يتابع عمله واثناء انهماكه في عمله،،سمع صوت ارتطاما شديدا بالخارج،،وما هي الا لحظات حتي دلفت سكرتيرته"السكرتيره:الحقني يا عبد العزيز بيه،،في واحد برا بيتخانق مع الامن برا وبيدمر كل ديكورات الشركه
عبدالعزيز باستغراب:واحد مين دا ثم هب من مكانه واقفا متجها خارج مكتبه.....وصل عبد العزيز حيث يقف هذا الرحل ثم نظر له قائلا:ايه دا؟!،، انت مين وايه كل الفوضي اللي عملتها دي
سعد:انا ابن صاحب شركه حمدي الفقي اللي كنت هتم معاك الصفقه
عبد العزيز؛تمام ،،بس الصفقه انا لغيتها
سعد بغضب:تلغيها ازاي انت عارف انك سوءت سمعتنا وقربنا من الافلاس
عبد العزيز:شركتك يا استاذ بتهرب مع البضاعه هيروين،،يعني واخد البضاعه والصفقات سكه تانيه علشان تنقلوا القرف دا ،،ولا لا يمكن اشترك في الجريمه دي
سعد والشرار يتطاير من عينيه:هدفع تمن دخول ابويا السجن غالي يا عبد العزيز
"في تلك اللحظه وصل احمد الي الشركه،،فوجد والده في صراع مع شخص ما ،،فهرول اليه مسرعا"
احمد وهو ينظر لسعد بغضب:انت مين؟!،،ثم وجه حديثه لوالده:مين دا يا بابا؟!
عبد العزيز:صاحب الصفقه اللي كنسلناها
احمد بتفهم:اه ،،ولما احنا لغيناها،،دا بيعمل ايه هنا؟!
سعد والشرر يتطاير من عينيه:هدفعك انت وابوك الثمن غالي اوي
"ثم انطلق مسرعا خارج الشركه"
احمد بنفاذ صبر:مش فاهم الاشكال دي بتيجي منين؟!
عبد العزيز متابعا:سيبك يابني وخلينا نشوف شغلنا
******
"في بيت مالك"
"جلس مالك يشاهد التلفاز بصحبه السيده هاله التي هتفت قائله: مالك يا حبيبي انت فاضلك اسبوعين علي الامتحانات مش هنرجع اليكس ،،كفايه اجازات لحد كدا بقا؟!
مالك بتفهم:كلام صحيح يا لولو بس انا مش هسافر من هنا غير ودبلتي بتنور ايد حياء
هاله بسعاده:ياريت يا مالك نفسي افرح بيكوا اوي
مالك بحب:من عيوني يا لولتي
*******
"عقب خروج مالك من المستشفي ،،عادت تسنيم الي بيتها واصبح كل شيء علي طبيعته وعادت ياسمين الي اليكس تاركه يحيي مع خالته في القاهره لرفضه الذهاب معها ،،ولكن هاله رفضت الذهاب بدون مالك"
******
"في بيت تسنيم"
تسنيم وهي تحدث والدتها:فاضل علي الامتحان اسبوعين يا تري يا ماما هلحق ااذاكر
فاطمه:ومتلحقيش ليه،،انت بس لو سيبتي الهندي والكرتون هتلحقي باذن الله يا اوزعه
ثم صرخت بها :يلا يا زفته علي المذاكره
تسنيم بضحك:ماشي ماشي ،،شوفي مين اللي هيخرجلك من الاوضه،،وع فكره انا مش اوزعه من فراغ،ثم اغلقت باب الغرفه علي الفور
********
"في غرفه حياء"
"كانت تجلس حياء تستذكر دروسها،،لنظرا لضيق الوقت واقتراب الامتحانات،،ثم قاطع تركيزها صوت رنين الهاتف"
حياء وهي تجيب:ايوه يا مالك
مالك بحب:يالهوتي علي مالك اللي طالعه منك دي
حياء بضحك:بطل رخامه عاوز ايه بذاكر
مالك بحزن مصطنع:كدا من ساعه ما خفيت واهتمامك بيا يقل كدا،،انا زعلان
حياء بضحك:بكاش،،امال مين امبارح اللي عملك الاكل مع طنط هاله
مالك بحب:انتي يا مزتي
حياء بغيظ:والله رخم،،ثم تابعت قائله:مالك انت فاضلك اسبوعين علي الامتحانات مش هترجع اليكس
مالك بابتسامه خبيثه:لا هرجع بس في حاجه في دماغي ولازم انفذها
حياء باستفهام :ايه هي؟!
مالك بضحك:عاوز اجيب لبس من هنا اصله شيك اوي
حياء بغيظ:انت رخم علي فكره
مالك بحب:وانا بحبك علي فكره ويلا كملي مذاكرتك ولما تخلصي رني عليا
حياء :حاضر
********
"في مكتب احمد،،جلس احمد يتابع عمله وصوره تسنيم لم تفارق خياله،،لكنه يعلم ان موعد امتحاناتها اقترب ولا يود ان يزعجها،،لذلك قرر فقط ان يرسل لها رساله،،وقبل ان يفعل ما نوي عليه رن هاتف برقم غريب فقام بالرد"
احمد:الو
ليلي:احمد ازيك وحشتني اوي
احمد باستفهام:مين؟!
ليلي متابعه: كدا يا بيبي تنساني بالسرعه دي،،علي العموم انا ليلي
احمد مكملا:اه ليلي،،اهلا،،في حاجه؟!
ليلي بغيظ:طيب بتكلمني كدا ليه؟!،،انت نسيت كل اللي عملته علشانك
احمد بنفاذ صبر:بت انتي بصي بقا رقمك دا لو لقيته عندي تاني هيكون ليلتك سودا مش ناقص ارف
ليلي متابعه:ليه كدا بس دا انا بحبك
احمد بضحك:اسمها دا انا بحب الفلوس بتاعتك!!!،،ثم اكمل قائلا:ولعلمك بقا انا بحب واحده ومش بس بحبها وبعشقها،،عرفت الحب علي ايديها وغيرتني وعملت مني انسان جديد،،فاوعي عقلك يخيلك اني هبصلك انتي سبق وقولتلك انتي ارخص من انك تشيلي اسم راجل فقير اصلا مش واحد معاه فلوس كمان،،ومتتصليش تاني،،ثم اغلق الهاتف في وجهها
"ظلت ليلي تستشيط غضبا منه ومما قاله،،احقا هو احب !!،،وكيف لاخري ان تاخذه منها،،ظلت كثيرا في تفكيرها الشيطاني الي ان اهتدت الي فكره خطرت في اذهانها"
********
"في داخل مكتب عبد العزيز فهمي،،رن هاتف الشركه فقام بالرد علي سكرتيرته"
عبد العزيز:ايون يا انسه رحمه في ايه؟!
رحمه متابعه:حضرتك في مكالمه لسكرتيره من شركتنا في فرع اليكس اسمها ليلي وطالبه تتكلم مع حضرتك
عبد العزيز بتفهم:ليلي حاسس اني سمعت الاسم دا قبل كدا بس تمام حوليلي المكالمه
"قامت السكرتيره بفعل ما طلبه منها"
عبد العزيز متابعا:الو السلام عليكم
ليلي:وعليكم السلام يا فندم،،انا اسفه لو ازعجت حضرتك،،بس دا موضوع مهم جدا
عبد العزيز:اتفضلي
ليلي:حضرتك والدتي مصابه بالسرطان وهي حاليا هيتم احتجازها في مستشفي بالقاهره وانا مقدرش اسيبها،،فكنت بطلب من حضرتك لو توافق علي نقلي في فرع القاهره؟!
عبد العزيز بتفهم وقد بدا عليه الاشفاق لانه يضعف كثيرا امام الحالات الانسانيه:تمام اوي،،طيب هي ولدتك هتحتجز امتي؟!
ليلي متابعه:بكرا
عبد العزيز:تمام جدا،،بكرا تجيبيلي كل الورق الخاص بيكي وانا همضيه وان شاء الله يتم نقلك في نفس اليوم
ليلي ببسمه انتصار:شكرا اوي يا فندم ،،تعبتك معايا
عبد العزيز متابعا:ولا يهمك يا بنتي والف سلامه علي والدتك
*********
"كانت تسنيم تجلس في غرفتها وتذاكر محاضراتها حتي اعلن هاتفها عن قدوم رساله،،فقامت بفتحها،،لتجدها من احمد ومحتواها كالاتي....يمكن دي اول مره اقولك فيها اني بحبك،،بس اه انا بحبك اوي يا تسنيم وهفضل طول عمري مديونلك انك غيرتيلي حياتي،،انت سعادتي بجد،،وانا نفسي اقدملك جزء من كل الحب اللي اخدته منك،،تتجوزيني؟!،،مستني ردك.......
" اندهشت تسنيم من اعترافه المفاجيء لها ،،كاد قلبها ان يطير من الفرحه،،واخيرا ما عشق قلبها ،،سيصبح ملكها.... ولكن ماذا تفعل فهي تعتقد انها اذا اجابت علي رسالته ،،سوف يظن انها تريد هذا وبشده،،لذلك يجب ان تفكر اولا فيما سيحدث"
"ثم قررت فورا الاتصال علي حياء واخبارها"
حياء وهي تجيب:ايوه يا سمسمتي
تسنيم بسعاده:حياء احمد قالي انه بيحبني يا حياء،،اخيرا اعتررف،،انا اسعد واحده في الدنيا
حياء بابتسامه حب:ربنا يسعدك دايما يا قلبي،،بس انتي متأكده انه بيحبك؟!
تسنيم بحب:انا متأكده من دا وكل تصرفاته بتاكد دا،،وتعرفي كمان طلبني للجواز
حياء بدهشه يمازجها فرحه:واووو بجد الله ،،دا احلي خبر سمعته بجد،،يبقي انتي ومي ورا بعض
تسنيم بسعاده :مبسوطه اوي بس انا لسه مردتش عليه
حياء باستفهام :ليه؟!
تسنيم:يعني بتقل حبه،،بس قوليلي هتلبسي ايه في خطوبه مي بعد بكرا؟!
حياء بحيره:اممم هننزل نشتري فساتين ان شاء الله
تسنيم بسعاده:اووووك
******
"كان احمد جالسا في مكتبه ينتظر رد تسنيم عليه ولكنها لم تجبه،،فخاب امله وقرر الذهاب"
"وصل احمد الي منزله ويبدو علي ملامحه الحزن كثيرا،،واثناء دلوفه الي غرفه الصالون وجد والدته تشاهد التلفاز
احمد وهو يجلس:السلام عليكم
نيفين باستغراب:وعليكم السلام،،مالك يا احمد
احمد بحزن:تعبان اوي يا ماما
نيفين بخضه:مالك بس يابني؟!
احمد بحزن:عارفه يا امي لما تعشقي شخص وتتغيري كليا علشانه،،بس خايفه تخسريه في يوم من الايام؟!،،وجع مش كدا؟!
نيفين متابعه:ايه كم الالغاز دي ؟!،، احكيلي ومتخبيش
احمد بزعل:انا حبيت يا امي،،حبيتها بجد،،وعاوزها ليا ،،بس تفتكري لما تعرف اللي عملته فيها وسببتهولها هتسامحني؟!
نيفين بمتابعه:ليه هو انت كنت تعرفها قبل كدا واذيتها!!!،،اوعي تكون البنت اللي ضايقتها في اليكس
احمد بحزن:صاحبتها
نيفين:جيت توقعها هي في حبك،،وقعت انت في حب صاحبتها هههههه
احمد وهو ينظر لها بجانب عينيها:بتضحكي عليا يا ماما ،،ماشي
نيفين بضحك:مبسوطه فيك الصراحه،،الحب باين في عينيك،،بس هي لو بتحبك صدقني هتسامحك وانت لازم تعترفلها بكل حاجه
احمد وهو يفكر:قريب اوي هقولها
"مر اليوم بسلام وفي صباح اليوم التالي"
استيقظت حياء علي صوت رنين هاتفها،،قامت حياء بالرد علي مي"
حياء بنعاس:مبترنيش غير وانا نايمه؟!
مي بضحك:مغيش نوم قومي علشان نشوف الفساتين يا غاليه
حياء بغيظ: انا خلفتك ونسيتك
مي بضحك:معلش يا حبي قومي وانا وتسنيم هنستناكي عندي ،،متتأخريش
حياء بتفهم :حاضر
"اغلقت حياء الهاتف معها وقررت الاتصال علي مالك لتخبره بامر خروجها"
مالك وهو يجيب:الو
حياء باستغراب من نبره صوته:مالك في ايه؟!
مالك متابعا:مفيش حاجه دماغي مصدعه اوي
حياء بزعل:طيب خد برشام وهتكون كويس،،انا اتصلت علشان اقولك اني هخرج مع تسنيم ومي نجيب فساتين الخطوبه
مالك:طيب
"اغلقت حياء الهاتف معه وكانت تشعر بالحزن الشديد من طريقته المتغيره معها"
"في بيت مالك"
هاله وهي تنظر له:انت كلمتها كدا ليه يا مالك؟!
مالك بخبث:علشان خطتي اللي بعملها تتم صح
هاله بضحك:مجنون والله
*****
"اتجهت الفتيات الي المول لشراء ما يريدونه واثناء سيرهم رن هاتف تسنيم"
تسنيم بسعاده:ايوه يا احمد
احمد بغيظ:ممكن اعرف مردتيتيش امبارح علي رسالتي ليه؟!
تسنيم باحراج:سوري بس نسيت خالص
احمد متابعا:طيب انتي فين عاوز اشوفك
تسنيم متابعه:انا في مول (.....)
احمد بضحك:حلو اوي انتي قريبه من الشركه انا هجيلك استنيني برا المول
تسنيم بموافقه:حاضر
"وما هي الا لحظات حتي قدم احمد لها"
احمد بحب:وحشتيني
تسنيم بكسوف:شكرا
احمد بحب:طيب مردتيش علي طلبي
تسنيم باحراج:بص يا احمد ،،انا هقول لبابا الاول واشوف رده ايه
احمد :ماشي ،،بس انا عاوز اعرف ردك انتي
تسنيم بابتسامه:موافقه
"في تلك اللحظه كانت ليلي تمر بجانب المول في اتجاهها للشركه،،ولكنها رأته يقف مع فتاه وقد ظهر علي ملامحه الحب،،فاخذت تدقق في وجهها ،،وهي تتوعد لهم "
******
"في بيت حياء"
"كان والديها يجلسان امام التلفاز،،وما هي الا لحظات حتي سمعوا طرقات الباب،،فقامت هدي بفتحه لتجد امامها مالك"
مالك بمرح:حبيبتي يا ست الكل ،،ازيك عامله ايه؟!
هدي بضحك:كويسين يا بني وانت صحتك عامله ايه؟!
مالك بحب:زي الفل يا ست الكل،،امال فين عمي
هدي متابعه:جوا يا حبيبي
"دلف مالك الي غرفه الصالون ليجد عبد السلام"
مالك وهو يصيح به:عمي حبيبي واقسم بالله
عبد السلام بضحك:هههههه تعالي يا استاذ مالك دايما بتخضني كدا
مالك وهو يجلس:بصي بقا يا عمي يا اغلي عم اه والله
عبد السلام بضحك:ادخل في الموضوع علي طول هههههه
مالك:عمي انا طالب ايد بنتك،،وعارف انك موافق،،والف مبروك وانا من رايي نكتب الكتاب علي طول،،موافق صح الف مبروك ،،ثم اخذ بيده ليصافحه
عبد السلام وهو يضحك علي طريقته:مبروك علي ايه ياهبل،،وكتب كتاب مره واحده،،لا دا انت حالتك صعبه خالص+
مالك بحب:بنتك جننتني يا عمي،،هتجوزهالي ولا ارتكب جريمه
عبد السلام:نعم ياخويا
مالك وهو يتراجع:بهزر معاك يا عبس
عبد السلام وقد تجهم وجهه:بص يا مالك للاسف مينفعش....
