-->
EL Gnna EL Gnna

مواضيع شيقه

جاري التحميل ...

الفصل ال42°°ابن قلبي°°

بسم الله الرحمن الرحيم

الفصل ال42°°ابن قلبي°°

عبد السلام وقد تجهم وجهه: بص يا مالك مينفعش تاخد حياء بنتي وانت لسه مبتشتغلش ومتقدرش تفتح بيت فلازم تشتغل عشان تكون اد المسئوليه اللي هتشيلها
مالك بثقه : انا متفهم كلامك دا يا عمي وباذن الله هنزل ادور علي شغل عشان اقدر اثبتلك اني استحق حياء واني هقدر اخليها مبسووطه في حياتها
عبد السلام بتفهم : وانا واثق انك اد كلمتك وشايف حب بنتي في عنيك وانا معنديش مانع اني اديك جوهرتي الغاليه حياء
مالك :طب نحدد ميعاد الخطوبه بقا
عبد السلام بضحك: طيب مش لما تلاقي شغل الاول؟!
مالك مكملا:احنا نحدد ميعاد الخطوبه ونعمل حاجه علي الضيق كدا والبسها دبلتي بعد كام يوم ،،علشان عندي امتحانات وعاوز ارجع اليكس،،وعلشان اكون مرتاح ان دبلتي في ايديها
عبد السلام متابعا:مفيش مشاكل،،بس بعد امتحاناتك ياريت تشوف موضوع الشغل
مالك بفرح:حبيب قلبي يا عبس والله نقرأ الفاتحه بقا!!!
عبد السلام بسعاده:نقرأ
"بدأو جميعا غي قراءه الفاتحه وكان الجميع في قمه سعادتهم ولكن النصيب الاكبر من السعاده كان من حظ حياء التي وصلت اثناء حديث مالك مع والدها وكانت تشعر بالسعاده تغمرها وتنتظر يوم خطبتها علي ابن قلبها علي احر من الجمر
" ثم اتجهت حياء سريعا الي غرفتها لتخبر صديقاتها بما حدث"
حياء بسعاده:ايوه يا سمسمه،،روحتي يا قلبي؟!
تسنيم:اه انا في البيت اهو،،اوعي تقوليلي الفستان طلع كبير عليكي
حياء بسعاده اكبر:لا لا مش دا الموضوع
تسنيم متابعه:امال ايه؟!
حياء بفرح:مالك وبابا قرأوا الفاتحه وهيحددوا ميعاد الخطوبه بعد كام يوم
تسنيم بذهول:احلفي؟؛... بتهزري صح!!
حياء :والله مش بهزر انا فرحاااااانه اووووي
تسنيم بسعاده:الف مبروك يا قلبي ربنا يتمملك علي خير ويسعدك
حياء بحب:يارب وعقبالك يا قلبي
تسنيم :ان شاء الله
ثم تابعت حياء قائله: هروح اعرف ماما اني جيت علشان،،انا دخلت هلي الاوضه من غير ما يحسوا
تسنيم بضحك:طيل يا مجنونه وبلغيني لما يأكدوا ع ميعاد الخطوبه
حياء:حاضر
"اغلقت حياء معها الهاتف ثم نادت علي والدتها،،وما ان سمعتها والدتها حتي جاءت اليها مسرعه وهي تحتضنها"
هدي:مبررروك يا مشمشتي
حياء وهي تدعي عدم الفهم:مبروك علي ايه يا ماما!!!
هدي بفرح:بابا قرأ فتحتك علي مالك
حياء بسعاده:واخيييييرا بقا هيييييح
هدي بضحك:مجنونه والله،،يلا ادخلي سلمي عليهم
حياء بكسوف :اوك
"ثم دلفت حياء بصحبه والدتها الي حجره الصالون،،وقام والدها باحتضانها قائلا:مبروك يا مشمشتي،،كبرتي وبقيتي عروسه
حياء بكسوف:الله يبارك فيك يا قلبي
ثم قامت السيده هاله باحتضانها،،وهي في قمه سعادتها،،ثم همست في اذنها:كنت عارفه ان مالك راجل ومش هيسيبك غير وانتي بتاعته ودلوقتي اقدر اقولك مبروك عليكي ابني اللي مخلفتهوش،،انتي في ايد امينه
حياء وهي تبتسم لها:الله يبارك فيكي يالولو
مالك مقاطعا بهزار:طيب وانا مفيش مبروك عليا انت ولا اي حاجه ولا حتي حضن تصبيره
عبد السلام وقد جحظت عيناه:نعم يا خويا!!!...يلا يازفت من هنا معندناش بنات للجواز
مالك بضحك وهو يقبل رأسه:لا وعلي ايه انا هسكت خالص اهو ،،متزعلش نفسك انت يا عبس
" ثم دلفت هدي وهي تحمل لهم ،،اكواب من العصير"
*********
"داخل شركه عبد العزيز فهمي"
دلفت ليلي داخل الشركه ثم وصلت الي مكتب السكرتاريه،،ثم طلبت من السكرتيره الدخول
"داخل شركه عبد العزيز فهمي"
دلفت ليلي داخل الشركه ثم وصلت الي مكتب السكرتاريه،،ثم طلبت من السكرتيره الدخول للسيد عبد العزيز"
السكرتيره بمتابعه:عندك ميعاد سابق؟!
ليلي:ايوه انا السكرتيره الخاص بالشركه في فرع اليكس
رحمه بتفهم:تمام جدا لحظه ابلغه
"قامت السكرتيره بمحادثه عبد العزيز وسمح لها بالدلوف،،ثم دلفت ليلي الي مكتبه"
ليلي:السلام عليكم
عبد العزيز بابتسامه:وعليكم السلام يا بنتي اتفضلي
ليلي وهي تجلس:انا ليلي السكرتيره بفرع اسكندريه
عبد العزيز متفهما:تمام يا بنتي،،معاكي كل اوراقك علشان امضيلك عليها
ليلي مكمله:ايوه ،،اتفضل حضرتك،،دي كل الاوراق الخاصه بطلب النقل
عبد العزيز متابعا:طيب انتي هتقعدي هنا لفتره اد ايه علشان اسجل دا في الورق
ليلي بتنحنح: علي حسب مده استشفاء والدتي
عبد العزيز متفهما:يعني اكتبها فتره غير محدده
ليلي بابتسامه تمام يا فندم
"قام عبد العزيز بإتمام كافه الاجراءات الخاصه بالنقل"
ثم تابع قائلا:تمام كدا يا بنتي،،تقدري تبدأي شغلك من بكرا،،سكرتاريه للشؤون الماليه
ليلي بتفهم:تمام يا فندم،،ثم شكرته ورحلت
*******
"علي الجانب الاخر كانت تسنيم تتحدث في الهاتف مع مي لتخبرها بما جد في حياه حياء"
مي بزعل:والله ،،ومتصلتش عليا تفرحني خالص
تسنيم متابعه:يابنتي والله الكلام دا حصل من ساعه بس تلاقيها حاليا مش فاضيه واول ما كل حاجه تخلص هتتصل بيكي
مي :وربنا لانفوخها
تسنيم بضحك:ههههههه مجنونه،،المهم عامله ايه مع حسام
مي بحب:كويسين وبحبه اوي يا سمسمه،،ثم تحولت مره اخري قائله:بس الزفت مكلمنيش طول اليوم النهاردا هو يعني علشان ظابط وحليوه حبتين هيطلع عيني
تسنيم بضحك:مجنونه والله ،،تلاقيه عنده شغل اعذريه بقا
مي :اما نشوف اخرتها ايه مع المز دا
"ضحكت تسنيم بشده علي طريقتها واثناء حديثهم رن هاتف تسنيم،،ثم اغلقت الهاتف مع مي،،واجابت"
تسنيم بابتسامه:ايوه يا احمد
احمد متابعا بهزار:ايوه يا احمد،،هو انا بتصل ع واحد صاحبي
تسنيم بغيظ:اه اذا كان عاجب معاليك
احمد بغيظ:عاجبني،،المهم بقا انا عاوزك في موضوع خطيررره اوي،،مسأله حياه او موت يا سمسم
تسنيم بخضه:ايه حصلك حاجه؟!
احمد بخبث:احبك وانتي خايفه عليا
تسنيم بعيظ:بطل رخامه بقا
احمد بجديه:طيب بجد بقا عاوز اقابلك في كافيه(......)،،بعد نص ساعه
تسنيم بغيظ:اوك هقول لماما لما نشوف اخرتها
"ثم اغلقت معه الهاتف واتجهت الي والدتها"
تسنيم بتنحنح:ماما،،ممكن اقولك علي حاجه؟!
فاطمه:طبعا يا قلبي
تسنيم:طبعا انا كلمتك من فتره علي احمد
فاطمه متابعه:اه كملي
تسنيم:احمد عرض عليا الجواز
فاطمه بفرح:بجد يا سمسم
تسنيم متابعه:ايوه يا امي،،بس انا بردو معرفهوش اوي وكمان حياء قرأوا فتحتها النهاردا وهيعملوا خطوبه بعد كام يوم علشان مالك يسافر علشان امتحاناته،،ف انا عاوزه أاجل الموضوع لبعد خطوبه حياء
الام بتفهم:اللي تشوفيه يا بنتي
ثم اكملت متابعه:طيب بعد اذنك يعني يا ماما هو طلب انه يقابلني وقالي موضوع خطيره بس والله يا ماما معرفش عاوز ايه
الام بضحك:من اولها،،بس ماشي يا تسنيم ثقتي فيكي مبتتهزش ،،بس متأخريش عن ساعه
تسنيم بفرح:حاضر يا مامتي
*********
"في بيت مي "
قامت مي باخبار والدتها بشأن خطبه حياء،،ويعدوا كثيرا بهذا "
والده مي:يعني الخطوبه بعد خطوبه علي طول يا مي
مي بفرح:ايوه يا مامتي،،بس هتكون عائليه في البيت
منه مقاطعه بفرح:بجد فرحانه اوي كدا مش فاضل غير سمسمه
مي :هههههههه ،،صدقيني هما كام يوم وهتلاقيها طلعالنا بعريس
منه بضحك:ان شاء الله
"وفي تلك اللحظه رن هاتف مي"
مي بفرح:حسام بيرن انا داخله الاوضه
منه بضحك:البت دي اتهطلت خالص
الام بضحك:حب سنين يابت
منه متابعه بخبث:وانتي ايه عرفك يا ماما؟!!
الام بضحكه:ايه دا هو انتي متعرفيش انها بنتي!!!،، والام بتعرف بنتها من لمعه عينيها
منه وهي تقبل رأسها:ربنا يخليكي لينا يا ست الكل
********
"وفي مكان اخر في احد الكافيهات حيث يجلس احمد منتظرا تسنيم "
احمد وقد رأها قادمه ...
احمد : اتفضلي يا سمسمه
تسنيم : ها يا احمد ايه الموضوع الخطير اووي اللي عايزني فيه ومنزلني بسرعه عشانه
احمد بابتسامه : دا موضوع خطير اووي اوي الصراحه ومش مستاهل التأجيل
تسنيم باستغراب : للدرجاي
احمد وهو يخرج شيئا من جيبه : اتفضلي يا اوزعتي
تسنيم وهي تضحك : شيكولاته بقا هي دي الموضوع الخطير
احمد بضحك : تستاهل صح ... بس مش دا الموضوع انا كنت عايز اعرف قولتي لباباكي ولا لا عشان اقدر اجي اتقدملك
تسنيم : لا لسه مقلتش حاجه لبابا،،بس كلمت مامتي وفهمتها علي كل حاجه
احمد باستفهام:وانتي ايه اللي مانعك انك تقولي لوالدك
تسنيم مكمله:مفيش حاجه منعاني ،،بس بقول خليها احسن بعد خطوبه حياء واكون خلصت الامتحانات
احمد متابعه :ايه دا بجد،،حياء ومالك هيتخطبوا
تسنيم بفرح:اه الحمدلله،،اخيرا هيكونوا لبعض،،بجد انا مبسوطه من كتر عشقهم لبعض وحاسه انها خطوبتي انا
احمد وهو يجز ع اسنانه:تقصدي خطوبتك انتي معايا
تسنيم وهي تضحك:ان شاء الله بس متزعلش بقا
احمد بحب:ماشي يا اوزعتي،،وربنا يتمملهم ع خير
تسنيم: مش هتبطل تقولي يا اوزعتي بقا
احمد : لا يا اوزعتي
تسنيم بضحك : ههههه بردوا
واثناء حديث احمد وتسنيم وقف امامهم شخص
ليلي بغيظ: بقا هي دي بقا الهانم اللي فضلتها عليا
احمد : انتي ايه اللي جابك هنا مش قولتلك مش عايز اشوف وشك تاني
ليلي : جايه اشوف مين حبيبه القلب،،اللي عرفت توقعك بس تصدق زوقك بيئه خالص
"كل هذا وسط ذهول تسنيم التي لا تعرف من هذه الفتاه التي تتحدث عنها هكذا والاهم من هذا ما علاقتها بأحمد كل هذا دار في ذهنها "
ثم قطعت ليلي شرودها موجهه حديثها لها وبنبره سخريه : وانتي ياحلوه مش هتقوليلي قدرتي توقعيه في حبك ازاي يمكن اتعلم منك
تسنيم وقد اشتعلت غضبا : انتي ايه اللي بتقوليه دا انتي واحده مش محترمه اصلا ازاي تكلميني كدا
ثم كادت ليلي ان تصفعها علي وجهها لولا يد احمد التي منعتها
احمد : اخرسي بقا ثم قام احمد بصفعها قائلا لها : دي احسن منك يا زباله ولو فكرتي تقربيلها ،،هيكون اخر يوم في عمرك،،غوووووري
.. غادرت ليلي وهي تبكي مما فعله بها وهي تتوعد بالانتقام من الاثنين وهي تقول لنفسها : والله لادفعك تمن القلم دا غالي اوووي
"تسنيم ببكاء مين دي يا احمد عاوزه افهم وازاي بتكلمني كدا؟!
احمد مهدئا اياها:اهدي يا تسنيم ،،دي واحده كنت اعرفها زمان قبل ما اتعرف عليكي والله
تسنيم متابعه:وازاي تتجرأ وتكلمني كدا
احمد بعصبيه:صوت ميعلاش يا تسنيم وبعدين حقك واخدتهولك ممكن بقا نقفل علي السيره دي
تسنيم متابعه:ماشي،،ممكن بقا تروحني
احمد متابعا:حاصر يلا بينا
*******
" في بيت حياء ،،كامت تقف مع والدتها في المطبخ عقب مغادره مالك للمنزل"
حياء بسعاده وهي تحتضن والدتها من الخلف:مامتي حبيبتي،،انا مبسوطه اوي
هدي متابعه:ربنا يديم سعادتك يا مجنونه
حياء متابعه:تصدقي با مامتي نسيت اكلم مي ،،دي زمانها هتولع مني
هدي متابعه:مينفعش لازم تقفي جنب صاحبتك،،وفي تلك اللحظه دلف يحيي داخل المطبخ هاتفا:يا طنطي هدي مالك قالي ناديلي المزه بتاعتي في البلكونه
هدي وهي تضحك:هههههههههه داهيه انت
حياء متابعه:مالك في البلكونه؟!
يحيي وهو يهز راسه قائلا :اه ومعاه شيكولاته كتير ومش عاوز يديني منهم
حياء بضحك:من عيوووني انا هجيبلك منه
"اتجهت حياء الي الشرفه لتجد مالك في انتظارها"
وما ان رأها مالك حتي هتف قائلا:ايه النور اللي هجم فجأه دا
حياء بضحك:رخم والله خضيتني وبعدين ،،يحيي عاوز الشيكولاته ،،اتقي شره ليسيحلك جوا
"واثناء حديثهم دلف يحيي قائلا:علي فكره يا مشمشه هو مش جوزيكي علشان تتكلمي معاه،،هو انا مش راجل قاعد ف البيت
مالك وهو يضحك:معرفش جايب لسان واحد عنده 40 سنه منين
"ثم قامت حياء برفع يحيي علي السور الخاص بالبلكونه وامسكته جيدا "
مالك وهو ينظر له:اتفضل شيكولاتايه واخرس بقا
يحيي بغيظ:واحده بس ،،طيب نزليني يا مشمشه وهروح اقول لعمو عبس
حياء وهي تضحك:هههههههه،،فظيع
مالك وهو يجز ع سنانه:طيب خد اتنين اهو
يحيي وهو يلتقطهم منه:هات واحده تاني علشان اخليها تقف معاك
مالك بغيظ:اه يا تيت امسك ويلا امشي من هنا احسن اشعلقك
"حياء وهي تنزله قائله:يلا روح اتفرج علي سبونج بوب
يحيي وهو يجري:لا هقول لعمو ،،ثم هتف بصوت عالي وهو يدلف للداخل:يا عموووو عبس يا عمووووو
مالك وقد جحظت عيناه:يابن اللعيبه،،دا صايع قديم بقا
حياء وهي تضحك:هههههههه ملهوش حل
مالك متابعا:حياء،،ممكن اسالك سؤال؟!
حياء:اسأل
مالك:انا ليه حاسس انك مخبيه عني حاجه،،وايه يخلي مديرك في المستشفي يتبرعلي بالدم!!!،،كان نفسي اسألك السؤال دا بس سيبته لوقته
حياء بتوتر:مش عارفه يا مالك
مالك بثبات:قولي الحقيقه يا حياء،،اتفقنا متخبيش عني حاجه
حياء بتوتر اكبر:ماما بتنادي عليا هشوفها ونتكلم في الموضوع دا بعدين،،ثم اكملت قائله:وهات بقا التشوكليت بتاعتي
******
" علي الجانب الاخر كانت ليلي تسير في الشوارع لا تعلم الي اين تذهب وكان الشرار يتطاير من عينيها،،واثناء سيرها،،وجدت سياره تقترب منها،،ثم قام بعض الرجال باخدها داخل تلك السياره+
فاخذت تصرخ بشده انتوا مين؟!....
يتبع

لا تنسونا من صالح دعائكم

بقلم : Ali Luka

بقلم : Ali Luka

أنا مسلم لكل مسلم



جميع الحقوق محفوظة

EL Gnna

2016-2017