بسم الله الرحمن الرحيم
الفصل ال43°°ابن قلبي°°
"كانت ليلي تسير في الطريق والغضب والانتقام يسيطران عليها بشكل كبير،،واثناء سيرها وجدت سياره سوداء تقترب تجاهها ثم ترجل منها رجلين يرتديان بذله سوداء ثم جذبوها داخل السياره"ليلي بصريخ:انتوا ميييين؟! وعاوزين مني ايه!!!
احد الرجلين:اخرسي بقا،،وما هي الا لحظات حتي قام الرجل بتكميمها بماده منومه
******
"في بيت عبد العزيز فهمي"
"وصل احمد الي الفيلا ويبدو عليه الحزن مما فعلته ليلي،،واستئنف سيره متجها الي الدرج،،ولكن اوقفته نيفين متابعه:احمد مالك يابني سرحان كدا ليه؟!
احمد:مفيش يا امي تعبان بس شويه
نيفين متابعه::طيب مش هتاكل
احمد:لا يا امي،،ثم تابع سيره
"لم تطمئن لنبره صوته الحزينه،،فقلقت عليه وقررت الصعود ورائه"
"دلف احمد داخل الغرفه وتبعته والدته،،ثم القي بجسده علي السرير"
نيفين بتساؤل:احمد مالك،،وحياتي عندك متخبيش عليا حاجه
احمد بحزن:تعرفي يا يا امي يوم ما فكرت احب واتغير،،علشان اللي بحبها،،لقيت الماضي القذر بتاعي بردو بيلاحقني،،حتي وانا نيتي نضيفه،،في حاجه جوايا بردو ناقصه ،،تعرفي يا امي انا حبيتها اوي،،لا مش حبيتها انا عشقتها بجد،،مش شايف نفسي غير معاها ولا حتي عاوز غيرها،،وطول الوقت بكون مبسوط بمجرد ما بسمع صوتها لو دقيقه،،انا بجد عاوزها يا امي،،عاوز اكمل حياتي معاها،،بس مش عارف افرح كل ما افتكر انها لما تعرف ،،اني اذيتها واني نفس الشخص اللي اذي صاحبه عمرها ومالك ،،ازاي هتسامحني لما تعرف اني اكتر شخص ليه ايد في كل دمعه نزلت منها؟!...ازاي هتسامحني يا امي؟!
قامت نيفين باحتضانها متابعه:ربنا بيسامح يا احمد،،هي مش هتسامحك؟!،،،عاوز نصيحتي يا ابني قلها،،علشان تريح قلبك وضميرك،،وصدقني لو بتحبك هتشوف الصدق في عينك وهتنسي اي حاجه وحشه منك
احمد بحزن: تفتكري يا امي
نيفين بحزن علي حاله ابنها،،التائه بين كرهه لماضيه وعشقه للحاضر قائله:ان شاء الله يابني
احمد متابعا:انا قررت ان شاء الله هقولها النهاردا لما اشوفها وهي ان شاء الله هتسامحني
"ثم قام احمد بالاتصال عليها،،لتجب تسنيم:اييوه يا احمد
احمد بابتسامه:وحشتيني
تسنيم متابعه:شكرا
احمد بغيظ:شكرا،،ماشي يا اوزعه ،،الصبر عليا،،المهم بقولك ايه يا سمسمتي
تسنيم مكمله:نعم!!!
احمد:انا عاوزك في موضوع مهم جدا
تسنيم بضحك:موضوع خطير اوووي بردو وفي الاخر يكون شيكولاته
احمد بابتسامه:لا موضوع مهم بجد بس خليه بالليل في الخطوبه لما اشوفك
تسنيم بتفهم:تمام
احمد متابعا:اه ونسيت اقولك كمان،،ياريت الفستان اللي هتلبسيه يكون واسع بعد اذنك،،علشان اليوم يعدي علي خير
تسنيم بضحك:ههههههه حاضر
********
"اغلق احمد الهاتف معها وهو يشعر بالسعاده لمجرد سماع صوت ضحكتها وعقب انتهائه،،نظرت له والدته قائله:البنت حولتك لبني ادم تاني،،ابتسامته جميله حقيقي،،ربنا يديم الابتسامه عليك ويجعلها من نصيبك
" قام احمد بتقبيل يده والدته وهو يؤمن:اللهم امين
********
"في بيت حياء،،كانت لا تزال نائمه رغم المكالمات الكثيره التي جائتها من قبل ومي وتسنيم ومالك،،ولكنها لم تجب علي اي مكالمه منهم،،لدخولها في ثبات عميق،،وفي تلك اللحظه دلف يحيي داخل الغرفه،،ثم قام بوضع فأر لعبه اسفل قدميها ووضع بجانب وسادتها صورصار من البلاستيك،،ثم وقف بعيد بعض الشيء وهتف بها قائلا:مشمشه الحقي فار علي رجلك
وفي تلك اللحظه استيقظت حياء علي صوته،،ثم نظرت بجانبه واسفل قدميها وبعدها بدأت في الصريخ كالمجنونه وهي تنادي علي والدتها"
حياء بصريخ:عاااااااااا،،يالهووووتي فاااااار يا ماما يلهوووووي،،موته يا يحيي موته
"الام وهي تدخل الي الغرفه لتجد حياء تقف في زاويه من الغرفه وتصرخ في فزع"
هدي:حياء مالك يا بنتي
حياء:فار يا ماما وصرصورات علي السرير
يحيي وهو يضحك:ههههههههه،، دول بلاستيك يا عبيطه ،،بصي ثم قام بامساكهم بيده
حياء وهي تنظر له في غيظ:انت اللي حطتهم يا زفت عبوشكلك ،،والله لاوريك يا يحيي،،ثم قامت بالاقتراب ناحيته،،حتي قام هو برمي الفأر مره اخري عليها وهو يضحك
"فظلت حياء تصرخ في رعب واسرعت خارج الغرفه"
هدي وتكاد تنفجر من الضحك:حرام عليك يا يحيي،،قطعت خلف البت ههههههه
يحيي:ولو ماخدتنيش النهاردا تفسحني هجيبلها تعبان كبير
هدي بضحك:طيب يلا يا مفعوص قدامي
**********
"علي الجانب الاخر،،وصلت السياره السوداء الي فيلا مهجوره في مكان نائي بعض الشيء"
احد الرجال وهو يوقظها:اصحي ،،انزلي يلا قدامي
ليلي بصريخ:انتوا مين وعاوزين مني ايه حرام عليكو
رجل اخر:جيبينك نفسحك هنا،،متتحركي ياختي
"وبالفعل دلفت ليلي الي داخل البيت المهجور بصحبه الرجال،،ثم ادخلوها داخل غرفه بها مكتب ويجلس عليه رجل"
رئيس العصابه:اخرجوا انتوا
"خرج الرجال من الغرفه ثم تابع الشخص قائلا:طبعا انتي بتسألي دلوقتي احنا مين وايه اللي جايبك هنا وطبعا علشان اوفر عليكي كل دا انا هقدملك نفسي،،ثم تابع قائلا:
انا سعد الفقي،،ابن اكبر صاحب شركه للتجاره والمقاولات
ليلي وهي تهتف بغضب:طيب وانا مالي بكل دا ،،عاوزه افهم!!!
سعد متابعا:اصبري ،،لسه مخلصتش كلامي،،المهم ... داخل شركه عبد العزيز فهمي في جواسيس انا باعتهم ينقلولي كل جديد بيحصل في الشركه،،واخر معلومات وصلتلي انك سكرتيره الشؤؤن الماليه في فرع اليكس،،وحاليا هتكوني هنا بفرع القاهره،،وطبعا مفيش حاجه هتدمر عبد العزيز وشركته غيرك،،لان سكرتيره الشؤون الماليه...هي مكمن اسرار الخزنه والصفقات اللي بتتم واسعارها،،وانا بقا عاوز انتقم لوالدي منه ومن ابنه واخليه يفلس وادخله السجن،،خلاصه الكلام ف انتي بقا يا حلوه هتساعديني في المهمه دي،،واكيد ليكي مقابل متقلقيش،،وعلي فكره انا مش جايبك هنا علشان اخيرك او اخد رأيك لا دا انتي هتنفذي اللي قولتلك عليه كله ولو فكرتي تلعبي بديلك ،،عارفه هعمل فيكي ايه؟!
ليلي بتهكم:ايه!!
سعد:هقطعك حتت وبعدين هولع فيكي
ليلي بنفس التهكم:وايه الفرق ما انا هكون ميته،،علي العموم انا سمعتك ودلوقتي دورك بقا انك تسمعني
سعد متابعا:ها قولي
ليلي بخبث:احب اعرفك بقا اني اكتر واحده عاوزه انتقم من احمد عبد العزيز،،انا جايه هنا مخصوص علشان انتقم،،وظهورك سهل عليا كتير اووووي
سعد مكملا:كلامك دا بجد ولا علشان تخرجي من هنا؟!
ليلي بضحكه عاليه:هههههههههه يبقي انت لسه معرفتنيش،،بس اتفقنا،،ثم قامت بمد يدها لتصافحه،،فقام بمصافحتها قائلا:وكدا بقا تبتدي خطتنا
*******
"في بيت مالك قام بالاتصال علي حياء،،ولكن وجد هاتفها مغلقا"
هاله وهي تنظر له:مالك يابني؟!
مالك بنفاذ صبر:قايلها مليون مره متقفليش فونك،،ومبتسمعش الكلام ابدا
هاله :معلش يابني ممكن تكون نايمه
مالك بغضب:لا مش نايمه هي قالتلي انها هتروح لمي بدري علشان رايحين البيوتي سنتر
هاله متابعه:طيب اهدي وانا هسال هدي
ولكن مالك لم يمهلها فرصه للمتابعه قائلا:لا انا هشوفها وغادر من امامها
"في تلك اللحظه كانت حياء تنادي علي والدتها"
حياء بهتاف:مااااماااا،، انا ماشيه
هدي من داخل المطبخ:ماشي يا حبيبتي خلي بالك من نفسك وانا وباباكي هنوصل علي بعد المغرب
حيتء بمتابعه:تمام يا ماما
"ثم قامت بفتح الباب وعقب فتحه وجدت مالك يقف امامها"
حياء بفزع:يا مامي،،مالك واقف كدا ليه خضيتني
مالك بنغاذ صبر:مستني معاليكي ،،علشان ارن علي الفون والاقيه مفتوح
حياء وهي تضرب بيدها علي رأسها:اوووه والله نسيت اشحنه اسفه ،،اكيد فصل
مالك متابعا:ناسيه الفون ولا نسياني انا يا هانم
حياء بزعل:والله نسيت يا مالك ،،اسفه خلاص
مالك بغضب:مليون مره اقولك متخلقش اللي يخليكي تقولي اسفه
حياء بسعاده:طيب هتيجي تاخدني من البيوتي سنتر انا وتسنيم
مالك بهزار:هو انا خلفت تسنيم ونسيتها ولا ايه
حياء بضحك:هههههههههه ،،اسكت دي خلاص علي وشك الارتباط
مالك متابعا:الاوزعه هتتخطب؟!
حياء مكمله :ايوه ياسيدي وهتعرفنا عليه النهاردا كمان
مالك بحزم:بنوتي وريني كدا الفستان اللي هتلبسيه علشان يوم خطوبه منه والفستان اللي كنتي لبساه وانا عديت الموضوع بمزاجي
حياء بزعل:بالله عليك انا عملاه مفاجأه،،بليز بقا يا مالك عديني
مالك:انا هسيبك بمزاج بس يوم الخميس الجاي باذن الله دبلتي هتكون في ايدك وساعتها بقا هتاخدي بالدزم
حياء وهي تعقد حاجبيها:وعلي ايه بقا شوف مين اللي هتتجوزك
مالك وهو يقترب منها بغيظ ويمثل انه سيضربها:قلتي ايه،،اصلي مسمعتش؟!
"وفي تلك اللحظه وجد احدا يقوم بالقاء الماء عليه،،فنظر الي مصدر الماء ليجد"
يحيي وهو يوجه مسدس الماء ناحيه مالك:ابعد عنها يا وحش سوف اقتلك،،بيو بيو
مالك وهو يقترب منه:بيو بيو!!!،،طب تعلالي بقا ثم قام مالك باخد المسدس منه وقام بالقاء الماء عليه،،وهنا هتفت حياء قائله:الحقي يا مامتي مالك ويحيي غرقوا الشقه،،وما ان سمعوا صوت قدومها حتي جري مالك ناحيه شقته ودلف يحيي الي غرفه حياء
"حياء وهي تضحك بشده علي طريقتهم:مجانين الحق انا اروح للبنات
********
" داخل البيوتي سنتر ،،دلفت حياء لتجد تسنيم بصحبه مي ومنه"
مي بغيظ:ما لسه بدري ياختي
حياء برخامه:بت متلويش بوزك لاسيبك واروح ها
مي بغيظ:ماشي يا غرابه،،ها قوليلي التاج دا احلي ولا دا
حياء بتفكيرر:اممممم دا
مي بضحك:تصدقي كان عاجبني بردو
"انقضي اليوم سريعا وحل المساء وهو يحمل الكثير من الاحداث الجديده وبدايه النهايه لابطالنا"
******
"في بيت عبد العزيز فهمي،،استعد احمد للذهاب الي الخطبه وقد تألق في حلته التي زادته وسامه وفي نيته اخبار معشوقته بكل الحقيقه وان يفتح معها صفحه جديده،،وفي تلك اللحظه دلفت نيفين وما ان رأته حتي هتفت قائله:بسم الله ماشاء الله،،زي القمر يابني ،،عقبال فرحك انت وسمسم،،تصدق نفسي اشوفها اوي
احمد بحب:اوعدك هخليكي تشوفيها وقريب اوي
نيفين :ماشي يا قلبي
" وكادت انت تخرج حتي اوقفها هو قائلا:نوفي ،،ايه رايك تيجي معايا؟!
نيفين متابعه:دا بجد
احمد بحب:اه علشان اعرفك عليها
نيفين بسعاده:تمام ،،هلبس حالا
********
"في شركه عبد العزيز فهمي،،انتهي من عمله ثم قرر العوده للمنزل،،واثناء استعداده للذهاب رن هاتفه فاجب:ايوه يا نوفي
نيفين:ايوه يا عزيز،،بقولك هو ممكن اروح مع احمد خطوبه صاحبه
عبد العزيز بضحك:قال وانا اللي كنت راجع بدري علشان اخدك ونخرج نتغدي برا
نيفين متابعه:امممم ،،لا عاوزه اروح مع احمد
عبد العزيز بخبث:امممم دا الموضوع في ان بقا
نيفين بضحك:هحميلك بعدين ثم اغلقت الهاتف معه،،وقرر هو العوده الي المنزل
" في تلك اللحظه كانت ليلي تجلس في مكتبها وما ان علمت بمغادرته حتي انتظرت الي موعد مغادره مدير الشؤون الماليه ،،وبعد ما يقرب من الربع ساعه لم يتبق احدا في الشركه سوا هي وقليل من الموظفين،،فقررت الدلوف داخل مكتب الشؤون الماليه،،ولكن اثناء سيرها وجدت يدا توقفها :رايحه فين......
*******
"وصل حسام البيوتي سنتر،،وما ان رأي مي بالخمار حتي سحر بجمالها،،ثم هتف قائلا لها بضحك:جميله يا ذات العيون الجرجيريه
مي بغيظ:عاااااا،، هو مفيش حاجه في الدنيا لونها اخضر غير الجرجير
حسام متابعا:في،، الخيار والخس و ....
مي مقاطعه بغيظ:جرجير جرجير ،،ما علينا
" ضحك حسام بشده علي رد فعلها ثم اخدها متجها الي القاعه،،،وعقب ذهابه قدم مالك"
مالك :ايوه بقا كدا يا بنوتي،،حلو الفستان دا وواسع
حياء بفرح:بجد والنبي ياكابتن
مالك بغيظ:كابتن!!!... طيب قدامي بقا جتك داهيه في حلاوتك
تسنيم بضحك:نسيتوني يا اندال
"ضحكوا جميعا ثم اتجهوا الي القاعه،،وما هي الا ربع ساعه حتي وصلوا داخل القاعه"
"جلست حسام ومي والتف حولهم الاصدقاء،،ثم بدأت مي تقدم صديقاتها له"
مي بسعاده:اقدملك بقا،،دي حياء غنيه عن التعريف طبعا
حسام بضحك:انتي هتقوليلي،،انتي تقريبا بتتكلمي عنها اكتر ما بتتكلمي عن نفسك
مي بضحك:طبعا دي قلبي،،ودا بقا مالك خطيبها،،قام حسام بمصافحه مالك هاتفا:اتشرفت بيك جدا
مالك بابتسامه:وانا اتشرفت اكتر
ثم تابعت مي قائله:ودي بقا تسنيم التالته بتاعتنا
"وفي تلك اللحظه قدم يحيي ومد يده لحسام قائلا:وانا يحيي وعاوز ابقي ظابط زيك،،وعندي مسدس اهو ،،ثم اخرج مسدسه وبدأ ينشر عليهم الماء من داخل المسدس،،ثم اخذوا جميعا يتضاحكون
" وجلس كل شخص في مكانه"
مالك موجها حديثه لحياء،،بقولك ايه انا حران اوي تعالي نجيب اي حاجه تتشرب
حياء مكمله:فعلا النهاردا الجو فظيع،،ثم استأذنت من والدتها وخرجت معه
"واثناء خروجهما من القاعه،،وجدوا احمد مقابلا لهم"
حياء وقد جحظت عينيها:ها
مالك وهو ينظر حيث تنظر حياء،،وما ان رأه حتي هرول تجاهه قائلا:انت بتعمل ايه هنا؟!
احمد بابتسامه:ازيك يا مالك،،انا معزوم علي الفرح دا
حياء وهي تقترب من مالك:اهدي يا مالك بيقولك معزوم يعني ملهوش دعوه بينا
مالك مكملا:انتي نسيتي كان عاوز يعمل فيكي ايه؟؛... ولا نسيتي انه قالي انك هتكوني بتاعته وهددني انه هيقتلني،،دا حقيره والاشكال اللي زي دي مفهومه اوي
نيفين متدخله:لو سمحت متتكلمش عنه كدا،،ابني مش زي ما انت بتقول وهو جاي علشان يصلح كل اللي عمله
حياء متدخله ببكاء:جاي يصلح اللي عمله!!!... يعني لو كنت خسرت خطيبي،،كان اسفه دا هيرجعهولي!!!
مالك وهو ينظر لها بدهشه:قصدك ايه!!!
حياء ببكاء:هو اللي اجر الناس اللي ضربوك
"وما ان سمع مالك هذا حتي انقض عليه ليضربه،،ولكن نيفين وقفت امام ابنها قائله:اسمعني يا ابني الاول،،هو جاي يصلح العلاقات بينكم وانت بخير الحمدلله ،،ليه بس نتمني الشر يا بنتي
حياء وهي تجذب مالك من يديه:خلاص يا مالك بالله عليك خلينا نبعد عنه
مالك بصريخ:المره اللي فاتت لما خلي سيكرتيرته تاخدك لحد الشاليه علشان ،،يستقوي علي بنت ويكسرها،،ومحاولاته القذره كلها اللي فشلت واخر محاوله ليه كان هيموتني،،وتقوليلي سيبه!!!+
"واثناء حديثهم،،رأي احمد امامه.....
يتبع
