-->
EL Gnna EL Gnna

مواضيع شيقه

جاري التحميل ...

الفصل ال44°°ابن قلبي°°

بسم الله الرحمن الرحيم

الفصل ال44°°ابن قلبي°°

"بدأ الشد والجذب بين احمد ومالك،،وافرغ مالك ما بداخله من كره تجاه هذا الشخص،،وفي تلك اللحظه رأي احمد تسنيم تقف علي بعد ليس بكبير وتستمع الي كل ما يدور بينهم،،لم تكن تسنيم في حاله تحسد عليها،،فقد الجمتها الصدمه ولم تستطع الحراك وما ان رأها احمد،،حتي صدم لسماعها ماضيه الغير مطمئن لاي شخص والذي يجعلها تفقد ثقتها كامله به"
احمد وهو يهرول ناحيتها:تسنيم،،اقسم بالله كنت جاي اعترفلك بكل حاجه،،انا فعلا عملت كل حاجه حرام ممكن تتوقعيها،،بس والله اتغيرت،،صدقيني،،انا بحبك بجد ومش عاوز من الدنيا دي غيرك وانك تسامحيني،،تسنيم ردي عليا
نيفين مقاطعه اياه:ايتني يابني،،انا هكلمها،،ثم اتجهت اليها نيفين قائله:صدقيني يابنتي احمد بيحبك واتغير علشانك ،،انا امه وعارفه شخصيتها،،انا عمري ما كنت اتخيل ان ابني يرجع بني ادم سوي وبيعرف يحب بس صدقيني انتي غيرتيه!!!
"كل هذا يحدث وسط ذهول حياء التي كانت الصدمه قاسيه عليها جدا،،اهذا هو احمد ما عشقته صديقه طفولتها،،ايجوز لها ان تفرح لعشف صديقتها له ام تحزن لعلمها انه نفس الشخص الذي اوشك علي تدمير حياتها،،ولكنها اخيرا تحدثت:انت كنت عاوز توقع اختي زي ما عملت معايا صح؟!
احمد بغضب:اسكتوا بقا ...انا عاوز اتكلم معاها لوحدنا،،ثم قام بجذبها من يدها
" ولكن في تلك اللحظه اوقفه مالك وهو يبعد يده عنها:ابعد ايدك دي هي مش جايه معاك
احمد بنفاذ صبر:لو سمحت عاوز اتكلم معاها شويه،،صدقوني انا اتغيرت،،ولو اسفي هيرجعها ليا،،ف انا اسف يا مالك علي اي اذي سببتهولك انت وحياء،،بس ربنا بيسامح انتوا مش هتسامحوني
"في تلك اللحظه هتفت تسنيم اخيرا بهدوء قاتل قائله:بكرهك
" ثم تركتهم واخذت تهرول بعيدا عن القاعه"
حياء ببكاء:الحقها يا مالك الله يخليك،،ممكن تعمل في نفسها حاجه
"اسرع مالك ورائها ،،في محاوله منه لانقاذها مما سوف ينتج عن صمتها هذا انه هدوء ما قبل العاصفه"
حياء ببكاء:استريحت كدا ،،هو دا اللي كنت عاوزه،،ثم اكملت بتهكم:الحمدلله ان دا اللي كنت عاوزه مش حاجه تاني
احمد وهو يقف امامها:انا اسف يا حياء بس اسمعيني بعد اذنك ،،حتي لو لمره واحده
حياء ببكاء:اسمع ايه بس !!!
احمد:والله العظيم بحبها،،واتغيرت علشانها،،وكنت ناوي اعترفلها بكل حاجه النهاردا،،وانا جاي وعارف انك موجوده وكنت عاوز المواجهه دي علشان اصلح اي حاجه كسرت؟ا ونبدأ من جديد،،وتسنيم تكون ليا،،حياء لو سمحتي ممكن طلب
حياء ولاول مره تشعر بنبره صدق في كلامه وضعف يضفي علي جميع خلجات وجهه:هديك فرصه تصلح اللي كسرته وقبل اي حاجه قلب صاحبتي،،سمعاك اتفضل
احمد ببسمه امل:قربيني منها،،فهميها اني بحبها ،،ساعديني لو سمحتي
حياء بتفهم:هساعدك
نيفين متدخله:ربنا يسعدك يا بنتي وكان نفسي المقابله بيننا تكون في ظروف احسن من كدا
حياء بابتسامه:ان شاء الله الجاي يكون خير
احمد متابعا:طيب اروح وراها انا علشان مالك معاها
حياء بغيظ:انت غيران عليها من مالك!!!!
احمد بتنحنح:احم يعني
حياء بضحك:لا اطمن من الناحيه دي ،،خطيبي عينه مليانه بوجودي،،وتسنيم بمثابه اخته،،وبعدين حلو اوي دا شوف مين هيساعدك
احمد مسرعا:لاااا،، والنبي ما تزعلي ،،خلاص ياستي ،،اتصلي بيه وخليه يجيبها وييجي
حياء بابتسامه:تمام
*********
"داخل شركه عبد العزيز فهمي"
"كانت ليلي تسير اتجاه مكتب الشؤون الماليه والاداريه،،بعدما تأكدت من انتهاء الدوام وعدم وجود موظفين،،واثناء سيرها،،اوقفتها يدا ،،فنظرت ليلي خلفها لتجدها رحمه"
رحمه مستفهمه:رايحه فين كدا يا انسه ليلي؟!
ليلي بتوتر:داخله لاستاذ محمد،،علشان اسلم الورق اللي خلصته
رحمه متابعه:بس دا مشي من ربع ساعه وانا اخر واحده بمشي علشان اقفل كل المكاتب واتمم علي الاداره الخاصه بالصيانه
ليلي بخيبه امل:اه ربنا يعينك
رحمه:ياااارب،،يلا بقا اتفضلي انتي خليني اتمم كل حاجه علشان امشي
"وبالفعل اتجهت ليلي عائده الي مكتبها ثم قامت بجمع اشيائها الخاصه وغادرت المكتب مقرره انها ستتم مهمتها في وقت لاحق"
**********
"كانت تسنيم تسير في الشوارع بخطوات سريعه جدا،،ولكن مالك استطاع الوصول اليها،،ثم قام بايقافها"
احمد وهو يلتقط انفاسه:يا تسنيم اقفي بقا ،،قطعتيلي نفسي
تسنيم:........
مالك بحزن:يابنتي اتكلمي قولي اي حاجه،،اصرخي حتي متسكتيش كدا
تسنيم:............
مالك متابعا:طيب خرجي كل اللي في قلبك،،احكيلي هو انا مش اخوكي،،وصدقيني هكون كاتم اسرارك وصاحبك ووقت الجد هتلاقيني جنبك
"واخيرا هتفت تسنيم وهي تبكي بهستيريه قائله:انا حبيته اوي يا مالك،،وفي الاخر يطلع الشخص اللي كان عاوز يدمر اختي وعاوز يموتك،،واكيد كان بيستخدمني وسيله علشان يوصل لحياء بعد خططه كلها ما فشلت
مالك بحزن لحاله:ممكن يكون كلامك صح،،وانه انسان حقير،،او يمكن كان كدا،،بس انا شوفت الصدق في عينيه،،رغم انه اذاني كتير بس انا مبكرههوش،،دا كفايا انه اخد مني بونيات،دا انا حطمت الرقم القياسي في وشه
تسنيم وهي تبتسم ابتسامه هادئه:يستاهل
مالك متابعا:ايوه انا اللي يقرب جنب مزتي اكله بايدي وسناني
تسنيم:ههههههههههه
مالك وهو يهتف:واخيرا ضحكتي،،يا شيخه قطعتي نفسي،،وهدومي اتمرمطت،،ارجع للمزه كدا ازاي!!!
تسنيم بحزن :اسفه
مالك:بطلي يا هبل مفيش بين الاخوات اسف،،بس صدقيني ،،انا شوفت حبه ليكي مش بس في عينيه ،،لا ونبره صوته كمان،،نصيحه من اخوكي فكري تاني في الموضوع قبل ما تبعدي،،واي قرار هتاخديه صدقيني انا هساندك فيه،،ويلا بقا نرجع علشان خاطر مي وفرحتها متكونش ناقصه وعلشان حياء مش مبطله عياط
تسنيم وهي تهز رأسها بالايجاب:ماشي
*********
"داخل القاعه"
"كان مصطفي يجلس بصحبه منه يتحدثان وما هي الا لحظات حتي قدم احمد،،فقام مصطفي وسلم علي نيفين قائلا:والله القاعه نورت يا ست الكل
نيفين بسعاده:منوره باهلها
ثم قامت منه بمصافحه نيفين قائلا:نورتيني يا طنط
نيفين :بنورك يا حبيبتي وعقبال الفرح
منه :يارب
ثم قام مصطفي باحتضان احمد قائلا:الكبير،،وحشتني عارف لو مكنتش جيت
احمد بخبث:كنت هتعمل ايه ياض!!!
مصطفي بهزار:ولا حاجه ،،منه بس كانت هتزعل
احمد وهو يضحك:ههههههههههه،،عارف بتفكرني بايه
مصطفي مكملا:ايه ياعمونا!!!!
احمد بضحك:بتفكرني بواحد فرفور اتضرب من راجل،،فالشاب الفرفور راح لامم كل صحابه وراحوا للراجل دا،،ف الفرفور بيقول للراجل شايف دول،،الراجل بيقوله اه شايفهم،،فراح الفرفور قاله،،دول مخاصمينك
" ضحكوا جميعا بشده علي طريقه احمد،،ثم تابع مصطفي قائلا:مين دا يسطي اللي فرفور
احمد بضحك:اكيد مش انت يا كبير
"في تلك اللحظه كانت حياء تقف بجانب مي،،التي تابعت قائله:امال فين تسنيم يا حياء
حياء بتوتر تحاول اخفائه:بتعمل فون برا
مي :ماشي
" واثناء حديثهم دلف مالك وتسنيم داخل القاعه،،فاتجهت تسنيم وجلست بجانب والدتها دون ان تتحدث،،وما ان رأها احمد حتي بدأ الحزن يسيطر علي ملامحه،،ثم اقترب منه مصطفي وهتف في اذنه قائلا:الضحكه مكانتش لايقه عليك خالص،،كانت ضحكه كدابه،،مليانه وجع،،مش كدا ولا ايه؟!
احمد وهو ما زال ينظر لتسنيم:تعبان اوي يا مصطفي
مصطفي متابعا بحزم:انت هتيجي تبات عندي النهاردا،،احنا لازم نتكلم
احمد باستسلام:ماشي
"علي الجانب الاخر حيث تجلس تسنيم"
والده تسنيم:ايه يا سمسمه مش هتوريني احمد!!
تسنيم والدموع تترقرق في عينيها:مجاش
الام :طيب وزعلانه كدا ليه يا مجنونه ،،تلاقيه عنده شغل
تسنيم بحزن:ممكن!!!!
"مر اليوم صعب علي جميع شخصيات القصه
"وفي صباح اليوم التالي"
"استيقظت حياء من نومها،،وقررت الاتصال بتسنيم،،لتتطمئن عليها ولكن وجدت هاتفها مغلقا،،فقلقت عليها بشده"
حياء محدثه نفسها:الفون مقفول ليه بس!!... مش عوايدك يا تسنيم،،ليه هتقلقيني عليكي،،استر يارب
"واثناء شرود ذهنها ،،قاطعها رن الهاتف،،فاجابت"
حياء بقلق:ايوه يا مالك
مالك متابعا:لقيت نور الاوضه مفتوح عرفت انك صحيتي،،عامله ايه يا قلبي؟!
حياء وقد شرعت في البكاء:مش كويسه خالص يا مالك،،تسنيم قافله فونها وانا خايفه عليها
مالك وهو يطمئنها:متقلقيش عليها،،يمكن قفلت فونها علشان محتاجه تقعد مع نفسها شويه،،صدقيني تسنيم قويه ومبتتكسرش بسهوله
حياء مسرعه:لا انا هروحلها مش هقدر
مالك متفهما:ماشي يا حياء وابقي طمنيني عليكي،،وانا من رأيي ان خطوبتنا هتخرجها من كل دا،،وكمان عاوز اسافر وانا مطمن عليكي،،حياء انا مش عاوز ضحكتك تغيب،،وانتي مينفعش تعيطي قدام صاحبتك،،امال مين اللي هيقويها يا قلبي؟!... فهماني!!!
حياء بتفهم:انت صح،،بجد ربنا يخليك ليا ويديم وجودك في حياتي نعمه
مالك بحب:ويخايكي ليا،،يلا البسي علشان تروحيلها
********
"في بيت مصطفي"
"لم ينم احمد طوال الليل،،ظل يفكر بها وفيما وصلت اليه علاقتهما،،ولم يكف ايضا عن الاتصال بها،،ولكن هاتفها مغلق"
مصطفي وهو يجلس بجانبه قائلا:هتفضل صاحي كدا كتير
احمد بحزن:مش هتحس باللي جوايا،،انا بموت من غيرها وساكت،،قولي يا مصطفي هو انا اذنبت لما حبيتها!!!!
مصطفي متابعا:لا يا احمد الموضوع مش كدا،،هي بس اتصدمت من اللي سمعته دا حقها وبعدين ايه اللي يثبتلها انك اتغيرت بجد!!
احمد هاتفا:اني حبيتها
نصطفي:لا اللي يثبتلها تمسكك بيها حتي لو هي بتظهر انها مش عوزاك،،الافعال بتقوي العلاقات
احمد بتفكير:عندك حق،،انا مش هشيبها لحد غيري،،باذن الله
*********
"في مكان اخر قامت ليلي بالاتصال علي سعد لتخبره بما حدث"
سعد بنفاذ صبر:يعني انتي هتبوظيلي كل حاجه
ليلي بجمود:انت عاوز كل حاجه تحصل من يوم وليلي،،لازم ناخد حذرنا في كل خطوه بنعملها
سعد برخامه:لما نشوف اخرتها يا هانم
******
"داخل بيت حياء"
حياء موجهه حديثها لوالدتها:ماما،،انا رايحه اطمن علي تسنيم علشان تعبانه جدا من امبارح
هدي بتفهم:ماشي يا حبيبتي،،وارجعي بدري علشان مش فاضل غير يومين علي الخطوبه وعاوزين نتفرج علي الفساتين علشان انتي مبيعجبكيش حاجه بسهوله
حياء بضحك:ههههههههه،، حاضر يا نواره البيت ثم طبعت قبله علي جبينها وغادرت
"داخل بيت تسنيم وصلت حياء وقامت بطرق الباب ففتحت لها السيده فاطمه"
حياء وهي تضفي بعض المرح:بطه حبيبتي وحشتيني
فاطمه:يا بكاش ماانتي لسه شيفاني امبارح لحقت اوحشك
حياء بضحك طفولي:خلاص زعلت منك يا بطه وهدخل لسمسم اشتكيها منك
فاطمه بضحك:اه صحيح يا حياء،،تحبي اعملك محشي ايه!!!
حياء متابعه:هو انا لسه هقعد للمحشي،،الحاجه دودو مستنياني علشان نروح نشوف الفساتين وبنتك بتدلع ومش عاوز ترد ع الفون
فاطمه:ادخلي شوفيها اكيد نايمه
"اتجهت حياء الي غرفه تسنيم،،ثم قامت بفتحها،،لتجد تسنيم نائمه علي سريره وهي تضم كلا رجليها الي صدره وتبكي،،وما ان رأتها حياء علي تلك الوضعيه حتي هرولت ناحيتها،،ثم قامت باحتضانها،،وتسنيم تبكي بين احضانها
ثم هتفت حياء قائله:لا يا تسنيم اوعي تضعفي كدا علشان خاطري
تسنيم ببكاء:مش قادره يا حياء،،نفسي مش قادره اخده،،بموت
حياء وهي تضمها اكثر:اسكتي بقا بلييييز،،متضعفنيش معاكي،،ثم تابعت قائله:تسنيم احمد بيحبك
تسنيم وهي تنظر لها:انتي اللي بتقولي كدا!!!... بعد اللي عمله فيكي!!!
حياء وهي تهز رأسها:اه انا،،علشان انا اللي شوفت الصدق وشوفت حبك في عينيه،،تذكرت تسنيم كلام مالك لها،،ثم هتفت قائله:بس انا مش هقدر اصدقه بعد اللي سمعته مش هقدر،،شوفتي كان عاوز يعمل فيكي ايه؟!
حياء متابعه:مينفعش نحكم علش الشخص بالماضي بتاعه،،لو بتحبيه هتبدأ معاه صفحه جديده وتحاسبيه علي غلطات الحاضر،،انسي الماضي بقا يا تسنيم،،اديله فرصه
تسنيم ببكاء:مش هقدر،،بكرهوا ومش هرجعله خلاااص
حياء وهي تحاول تغيير الموضوع خوفا عليها من هذا الانفعال: طيب خلاص خلاص،،ثم اكملت بحزن مصطنع:طيب ومين هيختارلي فستاني ،،وخطوبتي بعد يومين،،ومين هيقف جنبي في فرحي،،يا خساره الصحاب بجد
تسنيم بغيظ:بت انتي هقوم اضربك،،متعيشيش الدور
حياء متابعه تمثيليتها:خلاص يا تسنيم المواقف بتبين الصحاب علي حقيقتهم
تسنيم وهي تمسح وسادتها وتنقض عليها:انت شكلك بقا عاوزه تتضربي وتتعضي والله بتعمليه في الناس انا هطلعه عليكي ووريني بقا هتحضري الخطوبه بكميه العض دي ازاي
حياء بضحك وهي تصرخ:اييييي،،يا بنت العضاضه،،سيبيني
*******
"في بيت مالك كان مالك يجلس يقرأ الاعلانات بحثا عن اعلان عمل،،وما هي الا لحظات حتي رن هاتفه"
مالك وهو يجيب:السلام عليكم
احمد :وعليكم السلام يا مالك،،انا احمد
مالك :اها ازيك يا احمد
احمد:بخير،،بس قبل اي كلام انت مسامحني،،انا بجد اسف وهفضل حاسس بتأنيب ضمير من ناحيتك طول ما انا عايش
مالك متفهما:مسامحك،،بس لو حافظت علي تسنيم
احمد بسعاده:اوعدك بدا،،ووعد الحر دين
مالك :تمام جدا
احمد وهو يحاول يضفي نوعا من المرح:قاعد بتعمل ايه كدا يا صاحبي
مالك بضحك:بدور في الجورنال علي اعلانات شغل ،،احسن الحج عبس ممكن يقتلني،،دا شرط اساس في الخطوبه،،وبعدين انا اصلا هعمل لحياء مفاجأه في الخطوبه هتبهرها
احمد وقد لمعت فكره في ذهنه:امممم ربنا معاك يا صاحبي،،المهم تسنيم مش بترد عليا وفونها مقفول
مالك مكملا:حياء قلقت عليها لنفس السبب وراحت تشوفها
احمد بحزن:اعملها ايه علشان ترجعلي انصحني الله يخليك!!!
مالك بخبث طب انا عندي فكره
احمد مسرعا:ايه هي؟!+
مالك:ايه رأيك....
يتبع

لا تنسونا من صالح دعائكم

بقلم : Ali Luka

بقلم : Ali Luka

أنا مسلم لكل مسلم



جميع الحقوق محفوظة

EL Gnna

2016-2017