-->
EL Gnna EL Gnna

مواضيع شيقه

جاري التحميل ...

الفصل ال45°°ابن قلبي°°

بسم الله الرحمن الرحيم

الفصل ال45°°ابن قلبي°°

"" اثناء حديث مالك واحمد علي الهاتف،،هتف مالك قائلا:انا عندي فكره
احمد مسرعا:ايه هي!!!
مالك متابعا بخبث:بص ياسيدي انت.........
*********
"في بيت تسنيم"
حياء وهي تنهض عن السرير وتجذب تسنيم من يدها:يلا قومي بقا ،،دودو زمانها مستنيانا
تسنيم بخمول:ياربي عليكي يا حياء،،لسه الخطوبه بعد بكرا ،،يعني قدامنا بكرا كله فاضي
حياء بغيظ:هو في حد بيأجر الفستان قبل الخطوبه بيوم
تسنيم بغيظ:طيب يا زفته بس ابوس علي ايدك يا شيخه ،،لتختاري فستان علي طول متتعبيناش معاكي
حياء بضحك:حاضر من عيوني ،،يلا بينا بقا
"اتجهت الفتيات خارج الغرفه،،فاستأذنت تسنيم والدتها بالمغادره"
فاطمه متابعه:يا بنات استنوا انا قربت اخلص المحشي اهو
حياء بضحك:يا بطه حرام عليكي،،انا عروسه مش عاوزه يظهرلي كرش في الفستان،،بس انتي اللي يقعد معاكي لازم يقلبظ
فاطمه بضحك:هههههههه ماشي يا حياء
**********
"في بيت حياء،،كانت هدي تجلس في انتظار ابنتها وتسنيم،،واثناء جلوسها رن هاتفها،،فاجابت علي الفور"
هدي:ايوه يا ياسمين،،مجيتيش انتي وعماد ليه!!
ياسمين متابعه:انا ركبت اهو بس عماد عنده شغل وهييجي يوم الخطوبه
هدي متفهمه:ماشي يا حبيبتي توصلي بالسلامه
"اغلقت هدي الهاتف مع اختها وبعد مرور ما يقرب من الربع ساعه وجدت هاتفها يرن مره اخري"
هدي وهي تجيب:ايوه يا مشمشه انتي فين!!
حياء متابعه:انا وتسنيم مستنيينك تحت العماره،،يلا انزلي بسرعه بقا يا ماما
هدي:حاضر جايه اهو
"وقبل خروجها من المنزل هتفت مناديه علي ابنيها"
هدي:يوسف،،يا عمر
يوسف وهو يخرج من غرفته :نعم يا ماما
هدي:حبيبي خلي بالك من عمر ويحيي
يوسف متابعا:طيب متأخروش،،علشان انا رايح اظبط البدله بتاعتي
هدي متابعه:حاضر،،وقبل مغادرتها اوقفها يحيي هاتفا:خالتو ،،رايحه فين
هدي متابعه:رايحه مع حياء مشوار يا قلبي وهنيجي علي طول
يحيي:مليش دعوه هاجي معاكوا
هدي هاتفه:ياربي منك،،قدامي طيب يا زفت
"وبالفعل اتجهت الفتيات بصحبه هدي ويحيي لانتقاء ما يليق بشخصيه حياء"
******
"في فيلا عبد العزيز فهمي"
"وصل احمد الي الفيلا،،ليجد والدته تستعد للذهاب"
احمد مستفهما:علي فين كدا يا نوفي
نيفين:رايحه النادي وهقعد شويه مع صحابي من زمان متقابلناش
احمد متابعا:طيب يا ست الكل بس متتاخريش
نيفين مكمله:احمد مفيش جديد حصل
احمد بحزن وهو يكمل سيره علي الدرج:مفيش يا امي،،ثم اكمل سيره الي غرفته
********
"كانت ليلي تجلس داخل منزلها وهي تفكر في كيغيه الوصول كافه الشيكات والصفقات التي ستساعدها في تدمير احمد ووالده
ليلي لنفسها: طيب انا اتصرف ازاي مع السكرتيره دي،،دا انا كنت خلاص قريبه من الهدف اوي،،وكل حاجه باظت واخد كلام من الحيوان سعد دا،،ما انا لازم الاقي حل في اقرب وقت
" وما هي الا لحظات حتي قطع شرودها هذا رنين الهاتف"
ليلي ببرود:افندم
سعد مكملا:انتي نايمه علي نفسك ومتعرفيش المصيبه اللي حصلت
ليلي بفزع:ايه اللي حصل!!!!
سعد:كل الورق والشيكات اللي كان في الخزانه العامه للشركه،،تم نقله في الفيلا الخاصه بعبد العزيز فهمي
ليلي بصدمه:نعم!!!!
سعد بغضب:ايوه يا هانم،،شوفي بقا ايه اللي انتي هببتيه،،خلاهم يعملوا كدا
ليلي بصريخ:انا معملتش حاجه والموضوع ملهوش علاقه بيا اصلا.... اكيد في سر ورا القرار دا وهعرفه اكيد
سعد مكملا:طيب دلوقتي خطتنا لازم تتغير خالص،،ومينفعش علي الفون،،هستناكي في مطعم (.......)،، متأخريش
******
"في شركه عبد العزيز فهمي"
"كان يجلس شارد الذهن ،،يفكر فيما يحدث داخل الشركه،،هو لا يريد ان يلفت انتباه احدا لم يحدث حتي لا يثير ضجه داخل الشركه،،وفجأه قرر استدعاء سيكرتيرته"
رحمه وهي تدلف داخل المكتب:حضرتك كنت عاوزني يا فندم
عبد العزيز مؤكدا:تعالي يا انسه رحمه،،انا عاوزك تخلي بالك من الشركه اوي وبالاخص قسم الصفقات والشؤون الماليه
رحمه متابعه:تحت أمرك يافندم،،ثم اكملت مستفهمه:هو في حاجه حضرتك شاكك فيها يافندم؟!!!!
عبد العزيز متابعا:اه في حاجه مش طبيعيه بتحصل في الشركه،،انا عاوزك تاخدي بالك من السكرتيره الجديده دي اوي،،لحد ما اشوف اخرتها
رحمه متابعه:حضرتك وصلك نفس قلقي ناحيتها،،علي العموم يافندم متقلقش،،ان شاء الله اقوم بدوري علي اكمل وجه
عبد العزيز بابتسامه:وانا واثق فيكي اوي،،بتفكريني ببنت عزيزه عليا اوي
رحمه بابتسامه:تسلم يافندم،،بعد اذن حضرتك
*********
"في بيت حياء،،دلف عبد السلام الي المنزل عقب عودته من العمل ولكنه لم يجد احدا بالمنزل،فهتف قائلا:هم راحوا فين،،يا هدي!!!... حياء!
خرج عمر علي صوت والده قائلا:بابا..جبتلي شيكولاته معاك!!!
عبد السلام بضحك:طيب قول حمدلله علي سلامتك يا بابا،،وشيل مني الشنط،،اعمل اي منظر،،هو انا مش مخلف راجل ولا ايه!!
احمد بضحك:مخلف راجل طبعا،،تحب تلاعبني ريست واثبتلك
عبد السلام مكملا:ههههههه هو الريست هو اللي بيثبت الراجل يا اهبل،،ثم اكمل متابعا:امال امك واختك فين
عمر متابعا:راحوا يجيبوا الفستان
عبد السلام:تصدق صحيح ،،انا نسيت خالص،،المهم فين يحيي علشان جبتلكوا الشيكولاته
عمر:راح معاهم يابابا
عبد السلام:طيب لما ييجي بقا،،وتعالي بقا يا سيدي الاعبك ريست ووريني شطارتك
" وبالفعل بدا عبد السلام وابنه يلعبان الريست سويا،،حتي قطع لعبهما رنين جرس المنزل"
عبد السلام بضحك:هههههه وكدا كسبتك للمره الخامسه يا عموري،،افتح الباب بقا
عمر بحزن:علشان انت كبير بتكسبني،،ثم اتجه ناحيه الباب وفتحه ليجده مالك"
مالك بمرح:عموري حبيبي،،امال فين بابا؟!
عبد السلام وهو يهتف قائلا:تعالي يا مالك
دلف مالك داخل المنزل،،ثم صافحه قائلا:حبيبي يا عبس،،انت لسه جاي من الشغل!!!
عبد السلام:اه وكنت بلاعب عمر ريست
مالك بمرح:اوعي تقولي عمر كسبك!!!
عمر بحزن:لا مش عارف
مالك بضحك وهو يقبله:معلش ،،بابا كبير وعنده عضلات وانت لسه صغير فطبيعي يكسبك
عبد السلام مكملا في خبث:تلاعبني يا مالك!!!
مالك بثقه:طبعا
"بدأ مالك باللعب معه ولكنه لم يستطع الانتصار عليه،،ما اثار ضحك عمر قائلا:ههههههه محدش هيعرف يكسبه ابدا
مالك بتنحنح:احم ،،انا من رأيي يا عمر نهرب
عبد السلام بضحك:هههههههه،،المهم يا عم مالك كنت عاوز ايه
" ولكن قبل ان يكمل مالك قطع حديثه دخول يوسف الي المنزل"
يوسف بهزار:انا من رأيي يا مالك اخطف حياء واخلص بدل ما انت بتيجي كل شويه عندنا علشان تنول نظره
مالك وهو يجز ع سنانه:اصبر عليا هنفخك
"ضحك يوسف بشده ثم جلس جانبه،،فتابع مالك قائلا:الصراحه يعني يا عمي،،انا مش هكتفي بالخطوبه بس
عبد السلام مستفهما:يعني ايه
مالك بتنحنح:احم يعني انا كنت عاوز اكتب الكتاب مع الخطوبه
عبد السلام وقد جحظت عيناه:نعم ياخويا!!!!... دا جواز مش لعبه
مالك مسرعا:هو حد قال غير كدا بس يا عبس،،بالله عليك يا شيخ ما تكسفنيي،هحطهالك في عنيا صدقني
عبد السلام مكملا:بس يا بني انت لسه ملاقيتش شغل!!
مالك مكملا:انا هفهمك،،احنا هنقول انها خطوبه من غير ما حياء تعرف اي حاجه،،ويوم الخطوبه نفاجأها بحضور المأذون وبعدها بتاني يوم انا هسافر علشان الامتحانات وبمجرد ما امتحاناتي تخلص هكون لقيت شغل وابدأ فيه،،وبعون الله اول ما اجهز كل حاجه نعمل الفرح علي طول
عبد السلام متابعا:بس ......
مالك مقاطعا:ابوس علي ايدك يا شيخ
عبد السلام بخبث:معنديش مانع بس بشرط
مالك مسرعا:ايه!!!
عبد السلام:تلاعبني دور
ريست ولو كسبت ،،يبقي انا موافق
مالك بحزن:عااااااا،، مش هعرف اكسبك
عبد السلام :يبقي خلا.....
"ولكن في تلك اللحظه قاطعه هجوم ولديه بصحبه مالك،،واخذوا يقبلونه من جبينه ويده ووجنتيه قائلين:وافق بقا يا بابا
يوسف متابعا:حرام عليك الواد يا عبس انا لو منه اطفش
عمر بحزن:وافق بقا يابابا عاوز البس بدله عريس
عبد السلام هاتفا:خلاااااص الله يخرب بيوتكوا فطستوني،،موافق خلاص
مالك بسعاده:ربنا يخليك يا حمايا يا حبيبي،،واوعدك اول ما اتجوز بنتك،،مش داخلينلك البيت هنا تاني ع كل المرمطه دي
عبد السلام بضحك:طيب يلا ياض من هنا بقا
مالك مكملا:بس الله يخليكوا محدش يتكلم قدام حياء خليها مفاجأه
هتف الجميع في نفس واحد:تمام
**********
" علي الجانب الاخر،،كانت حياء تقيس الفستان الذي اختارته،،واثناء دلوفها الي بروفه الملابس وقف يحيي عند باب البروفه قائلا:يلا يا مشمشه قيسي الفستان وانا هقف حارس هنا واللي هيدخل هضربه بالمسدس
هدي وهي تضحك:هههههههههه ،،بس يا زفت عدي طنط علشان تظبطلها الفستان
يحيي هاتفا:عيب ،،ولو اتكلمتي تاني يا خالتو هطخك
البائعه:طيب ممكن ياحبيبي اظبطلها الفستان علشان هي محتاجاني
يحيي متابعا:طيب استني اسألها،،احسن تكوني بتضحكي عليا،،ثم قام بفتح الباب ،،وهتف محدثا حياء قائلا:مشمشه ادخل طنط اللي برا دي
حياء وهي تقترب منه ثم قبلت وجنتيه بحب:قلبي بقا،،يخليك ليا ياراجلي انت،،يلا بقا دخلها علشان تظبطلي الفستان
يحيي هاتفا:ماشي،،ثم توجه اليها قائلا:ادخلي يا طنط
*******
"في احد الكافيهات كان يجلس سعد في انتظار ليلي،،وما هي الحظات حتي قدمت"
سعد ببرود:اهلا بالبرنسيس،،ما لسه بدري
ليلي وهي تجلس ببرود قائله:انا من رأيي،،انك لو استمريت في اسلوبك دا معايا،،مفيش حاجه هتكمل للاخر
سعد بغيظ:يعني انتي عاجبك اللي حصل دا
ليلي هاتفه:انا مليش ذنب في اي حاجه،،اكيد في سر دفعهم انهم ينقلوا ورق الصغقات والشيكات بالطريقه دي
سعد مكملا:ودلوقتي مش قدامنا غير خيارين
ليلي وهي تعقد حاجبيها:ايه هما!!!!
سعد مكملا:يا نأجر ناس موثوق فيها،،يدخلوا فيلا عبد العزيز،،ويجيبولنا الخزنه الخاصه كلها باللي فيها
ليلي متابعه:والتاني؟!!
سعد:التاني بقا:يا نستني الصفقه الكبيره اوي اللي هتتم بعد 9 شهور
ليلي بذهول:ايه!!!..9 شهور
سعد متابعه:اه الفتره دي تستاهل اننا نستناها،،لان الفلوس اللي هتخرج من الصفقه دي بالمليارات،،ساعتها بقا لو خطتنا نجحت ،،عبد العزيز هيفلس دا غير الممنوعات اللي هيتمسك بيها،،والبضاعه منتهيت الصلاحيه اللي هنستبدلها
ليلي :يخربيت دماغك،،دا انت شيطان
سعد بضحك:امال انتي فاكره ايه،،ولسه اللي جاي،،وعقبال بقا ميعاد الصفقه ما يقرب،،نكون احنا بنلعب مع عبد العزيز وابنه لعب خفيف،،يعني ندمر من وراهم ،،ضربات خفيفه
ليلي بضحك عاليه:دا انت جن،،تمام اوووي دا
********
"في غرفه احمد "
"حاول احمد الاتصال علي تسنيم مرارا،،ولكن هاتفها مازال مغلقا،،وهذا جعله يستشيط غضبا منها"
احمد بغيظ:ماشي يا تسنيم
"وفي تلك اللحظه قرر الاتصال بوالده،،ليطلب منه شيئا"
عبد العزيز وهو يجيب:ايوه يا احمد
احمد بهدوء:ازيك يا بابا
عبد العزيز:مخنوق شويه يابني
احمد متابعا:من ايه؟!
عبد العزيز لما ارجع البيت هفهمك
احمد متابعا:ماشي يابابا،،انا كنت عاوز منك طلب
عزيز متابعا:قول يابني
احمد:انت عارف طبعا يا بابا،،ان علاقتي بمالك بقت كويسه وهو سامحني علي كل حاجه سببتهالوا،،وانا مش عارف اعوضه عن كل اللي سببتهوله ولا اوفيه حقه
عزيز مكملا:ايوه يابني ويعدين
احمد مكملا:علشان كدا انا عاوزوا يشتغل معانا في الشركه
عزيز متفهما:بس انا مش محتاجين سكرتاريا وانت عارف ان الشركه كامله العدد
احمد متابعا:لا يابابا سكرتاريه ايه،،مالك في كليه حقوق،،يعني محامي تحت التدريب،،هيتدرب علي ايد الاستاذ نصار محامي الشركه وبكدا يبقي عندنا 2 واصدقاء للعيله
عزيز بتفكير:تصدق اول مره تقول كلام مقنع وابن ناس
احمد بضحك:علشان تعرف ان ابنك ييجي منه
عزيز مكملا:تمام كلمه وخليه يجيلي بكرا
احمد:بسعاده تمام اوي
عزيز مكملا:طيب انا جاي في الطريق علشان عاوزك في موضوع خطير،،وياريت متخرجش
احمد متفهما:خاضر يا بابا مستنيك
******
"في بيت حياء،،وصلت الفتيات الي المنزل"
تسنيم بارهاق:انا اصلا عارفه ان بنتك هتجيبلي تكسح يا دودو
هدي بضحك:هههههههه معلش عروسه ولازم نستحملها
حياء بمرح:ايه رايكوا ،،البس علي الحجاب تاج ولا طوق ورد
تسنيم مكمله:مممم،، لا خليها تاج اشيك
هدي:هتلفي طرحه ازاي!!!
حياء متابعه:هلفها بالطريقه العاديه،،البسيطه خالص
هدي بفرح:ربنا يسعدك يا قلبي
*******
"علي الجانب الاخر في فيلا عبد العزيز فهمي وصل عبد العزيز داخل فيلاته،،ثم قام باستدعاء ابنه،،وما هي الا لحظات حتي قدم احمد داخل المكتب"+
عزيز متابعا:تعالي يا احمد
احمد متابعا:ايه بقا الموضوع الخطير دا بقا يا زيزو
عبد العزيز بغضب وهو ينظر الي اللاب الموضوع امامه قائلا:تعالي بص كدا علي الفيديو دا
احمد وهو يقترب منه بمرح:وريني يا عم زيزو لما نشوف اخرتها مع.......
ولم يكمل جملته حتي الجمته الصدمه عن الكلام وجحظت عيناه

لا تنسونا من صالح دعائكم

بقلم : Ali Luka

بقلم : Ali Luka

أنا مسلم لكل مسلم



جميع الحقوق محفوظة

EL Gnna

2016-2017