-->
EL Gnna EL Gnna

مواضيع شيقه

جاري التحميل ...

مسجونتي الفصل السادس والاربعون

بسم الله الرحمن الرحيم

مسجونتي الفصل السادس والاربعون

ليالي صحيت من النوم ولقت مش جنبها عرفت انها صحيت فقامت وخرجت من الاوضه و راحت لام صلاح لقتها بتحضر الفطار
ليالي:صباح الخير 
ام صلاح:صباح الخير ياحبيبتي....يلا روحي اتوضي وصلي ع ما الفطار يجهز ويكون صلاح جه من الصلاة
ليالي بابتسامه:ماشي
ورحت ليالي اتوضت وصلت ولقت صلاح وام صلاح وعبير لسه هيفطروا فشدت كرسي واعده علي واخدت رغيف عيش لقت صلاح بيقولها:هوا اخوكي هيعدي عليكي بليل
ليالي:اه
صلاح:طب انا عايز اتعرف علي
ليالي:اكيد هعرفك علي
وخلصوا فطار وشالوا الاكل وودوا المطبخ 
ليالي:انا الي هغسل المواعين
ام صلاح:والله مانتي غسله حاجه انتي حامل ولازمك الراحه التامه
ليالي:ماشي يا ام صلاح براحتك بس لو احتجتي حاجه اندهيلي انا في شقتي
ام صلاح:لي يابنتي ماتخليكي معانا
ليالي بابتسامه:لا اصل عايزه استحمي واجهز عشان الفرح
ام صلاح وهيا بتمسك الطبق:ماشي ياحبيبتي...بس متنسيش قبل ما تمشي تبقي تخلي اخوكي يجي يتعرف علينا
ليالي:اكيد..سلام
وخرجت من المطبخ وراحت ناحيه الباب
ليالي وهيا بتفتح الباب:سلام يا صلاح سلام ياعبوري
عبير:سلام
صلاح:راحه فين
ليالي:راحه بيتي عشان اجهز للفرح
صلاح:ماشي سلام
ليالي وخرجت من البيت وراحت لشقتها وفتحت الباب ودخلت وقفلت الباب وراها
ودخلت اول حاجه اوضه امها وابوها واعده ع السرير وفتحت الدرج الي في الكومودينو الي جنب السرير وطلعت منه صوره وقالت:تعرفوا انكم وحشتوني اوووي برغم انكم مش اهلي بس عمري ماشفت منكم معامله وحشه وكنتم بتحبوني زي بنتكم الله يرحمها ليالي وعندي ليكو مفاجاه،،،انا لقيت اهلي..اه والله لقتهم وطلع عندي اخ تاني غير صلاح واسمه عمر وامي زيك بضبط يا ماما تحيه نفس الطيبه الي كانت فيكي و عمر بردوا نفس جدعنه وطيبه صلاح دا حتي من قبل ما اعرف اني اخته كان بيخاف عليا وماما سعاد بردوا قبل ما تعرف ان انا بنتها كانت بتخاف عليا بضبط 
"وضمت الصوره ليها"
بس انا بحبكم اوووي حتي لو مش اهلي بحبكم اووي
"وعنيها دمعت"
انا عمري ماهنساكم عمرري..لان لولالكم كان زماني متربيه في الشوارع والله اعلم كان هيحصلي اي...وهفضل ادعلكم طول عمري لحد اما امووت
"وباست الصوره"
بحبكم اووي يا احسن ناس شفتها عيني في الدنيا
"رجعت الصوره في الدرج وقامت من السرير وخرجت من الاوضه وقفلت الباب تاني
ولسه راحه للحمام لقت موبيلها بيرن
ليالي:الوو
عمر:صباح الخير
ليالي:صباح النور ازيك ياعمر
عمر:الحمدالله انا عرفت ماما اننا هنجلها بكره
ليالي:طب هاتلي رقمها لاني عايزه اطمن عليها
عمر:تمام...خدي ٠١٠*****
ليالي:شكرا...متنساش تعدي عليا بليل
عمر:مش هنسي
ليالي:هتدخل معايا الفرح 
عمر:لا هوصلك ولما تخلصي تبقي تكلميني اجيلك
ليالي:لي يا عمر ماتيجي
عمر:بذمتك اجي لي دا فرح صحبتك وبعدين انا مليش في جو الافراح اصلا
ليالي:ماشي ياعمر براحتك 
عمر:متزعليش بس انا مليش فعلا في جو الافراح ومش بطقها
ليالي بابتسامه:لا مش زعلانه ويلا سلام عشان مش فاضيه
عمر:سلام
وقفلت معا وكلمت مامتها اطمنت عليها وقفلت
وبعدها راحت الحمام عشان تاخد شاور 
____________________________
الراجل:ادم بيه...ادم بيه
ادم:حضرتك تعرفني
الراجل:انا صبحي الي كان خاطف مراتك بامر من دارين هانم والدتك..........
ادم بصدمه:نعم
وتحولت صدمه ادم لغضب ومسك الراجل من ياقته بلوزته وقال بغضب:انت جاي تهزر ولا ضارب حاجه ع الصبح وجاي تتطلعها عليا
صبحي بحزن:لا مش بهزر يابيه ولا ضارب حاجه ع الصبح انا كنت خاطف مرات حضرتك بامر من دارين هانم والدتك
ادم بزعيق:وامي هتعمل كدا ليه هاااااا فهمنيي اااامي هتعمل كدااا لي
صبحي بحزن:عشان مرات حضرتك فقيره وكانت مسجونه...فهيا مستحملتش ان ابنها الوحيد يجوز واحده فقيره وكانت سوابق قبلها
ادم واداله بالبوكس:اياك تقول ع مراتي سوابق او مسجونه انا مراتي احسن واحده واطهر واحده في الدنيا دي كلها
صبحي وحط ايده ع وشه:انا هعذرك يابني عشان الصدمه كانت كبيره عليك...وانا كمان عارف ان مراتك احسن واحده واطهر واحده في الدنيا دي كلها...بس دارين هانم شايفه غير كدا...هيا في نظرها مسجونه
ادم حاول يهدي نفسه وفعلا هدي نفسه عكس الي جواه،،،جواه غضب لو طلع هيفجر العالم دا كله:واشمعنا الوقتي جي تقولي
صبحي بحزن وانكسار:عشان بسبب الي انا عملته دفعته تمنه بغالي حاجه ليا في الدنيا دي وهيا
"وعنيه دمعت"
وهيا بنتي،،،ماتت يوم فرحها بسببي انا وكمان بسبب فرقت ما بين اتنين بيحبوا بعض وكمان قبلت بفلوس حرام
"ونزلت دموعه ع خده"
بس كان غضبن عني والله.. انا كنت محتاج للفلوس ولما والده حضرتك جتلي وقالتلي هديك فلوس كتير بس مقابل ان اخطف ليالي...انا في الاول مرضتش واعترضت وسبتها...بس الدنيا ضاقت بيا وكنت عايز فلوس جهاز بنتي ووالدة حضرتك قفلت كل حاجه في وشي وكل شغل اروحه ابقي تاني يوم مطرود فضطريت...اضطريت اقبل بعرض والدتك
واقبلته وخطفت ليالي مرات حضرتك...بس الله يعلم انِ مخلتش حد يمسها ولا يذيها وكنت بعاملها كانها بضبط بنتي و... وبعدها والدة حضرتك قالتلي هربها قولتلها لي قالتلي انت تنفذ الي اقولك علي قولتلها حاضر يا هانم وفعلا هربت الست ليالي وبعدها رجعت بيتي وجبت لبنتي جهزها وسديت ديوني وبعدها جه فرح بنتي وماتت في.... وقع عليها حديده كانت فوقهم ادت الي نزيف حاد وماتت.....وانا جاي دلوقتي احكي لحضرتك كل حاجه عشان تعرف حقيقه والدتك ومتظلمش الست ليالي معاك
ادم بسخريه:انت جاي بعد اي بعد اما ضيعتها من ايدي خلاص
صبحي وحط ايده ع كتف ادم وقال بهدوء فيه نبره حزن وعزيمه في نفس الوقت:لازم تعرف يابني ان طول مافيك نفس وقلبك دا لسه بيدق لحبها يبقي مفيش حاجه ضاعت منك ولا حاجه مستحيله،،،،لازم تخلي عندك عزيمه واصرار ومتفدقش الامل
ادم بحزن:انت مش متخيل ان
صبحي مقاطعا بعزم:مش مهم الي عملته فكر لاقدام ومش كمان عشان عشان ابنك او بنتك الي جاين يتربوا مابين اب وام مع بعض مش منفصلين
ادم وحس انو في صدمه جديده وقال مابين صدمته:هيا ليالي حامل
صبحي:ايوه يابني كانت حامل انت مكنتش تعرف
ادم:لا وانا حتي معرفش مكانها
صبحي:يبقي تدور عليها وتعتذرلها ع الي عاملته حتي لو اضطريت انك تتحايل عليها اتحايل،،،،لان يابني الي زي ليالي دي نادرا ماتلاقي واحده زيها.....مع السلامه يابني
ومشي وسايب ادم مخنوق كاره نفسه من الي عمله في ليالي وكاره امه فركب العربيه
وقال:جايلك يا دارين هانم وبعدها هدور ع ليالي واعوضها كل الي عملته فيها
_____________________________
ادم بصوت عالي:دارين هاااااانم انتي فين يا دارين هانم
الخادمه:دارين هانم مش هنا يافندم 
ادم بانفعال:اومال فين؟؟؟؟؟؟
الخادمه بخوف:معرفش يافندم معرفش
ادم بانفعال:طب امشي من قدامي الوقتي
ومشيت بسرعه الخادمه خوفا من ادم
ادم وطلع ع اوضته وفتح الدرج الي في الكوميدنو الي جنب السرير وطلع الايباد 
وشغل برنامج الي تبع Gps الي في سلسله ليالي
ادم:ازاي في بيتها ازااي دا روحت كذا مره ه هناك وملقتهاش وصلاح جالي وميعرفش مكانها تبقي ازاي هناك ازززاي
"مش مهم ازاي انت تاخد بعضك الوقتي وتروحلها وتعتذلها لحد اما تقبل اسفك وتاخدها معاك وتعوضها كل الايام الي فاتت دي والي انت عملته فيها انت وامك"
ادم وقام من السرير واخد حاجته ورجع الايباد في الدرج:عندك حق انا فعلا هجيب ليالي وبعدها اشوف هعمل اي مع دارين هانم
وخرج من الاوضه ونزل
الخادمه:اجيب لحضرتك فطار
ادم بغضب:مش عايز زفت
الخادمه:طب احمد بيه لما عرف ان حضرتك هنا قال لازم تيجي تفطر معا وهوا منتظر حضرتك تحت ع السفره
ادم:طب امشي انتي
ومشيت ونزل لابوه وراحله للسفره
احمد:صباح الخير يا ادم
ادم وبيحاول يبتسم ويكلم بهدوء :صباح النور يا بابا
احمد:يلا تعالي افطر
ادم:لا انا مش جعان بس بقولك يابابا
احمد:قول
ادم:انا في حاجه مختصره عايز اقولهالك انا ونورا سبنا بعض
احمد:طيب
ادم:مش عايز تعرف ليه
احمد:دي حياتك وانت حر فيها
ادم:طب انا هقولك....انا ونورا بعض سبنا بعض عشان انا مجوز
احمد بابتسامه:مبروك
ادم:انت مش مضايق
احمد:قولتلك دي حياتك الشخصيه بس اعمل حسابك ان في هيتعملكم فرح عشان مينفعش حرم ادم المنياوي ابن احمد المنياوي يجوز في السر لازم يتعملكوا فرح كبير ولا اي
ادم وفرح ان ابو معترضش وقال بابتسامه:تيجي وبعدها تشوف الموضوع دا عن اذنك انا ماشي
احمد:سلام
ادم:سلام
وخرج ادم من الفيلا وراح ركب العربيه وطلع بيها
_____________________________
عند مريم 
مريم قامت من بدري واعده تعمل تمارين رياضيه حوالي ساعتين وراحت تاخد شاور وخرجت وراحت تفطر
مفيده:صباح الخير
مريم:صباح النور
جاسمين: good morning
مريم:good morning 
واعده تفطر وخلصت
مريم:فكرا الفساتين الي كانت في اوضتي الي فوق
جاسمين:yea
مريم:هيا لسه فوق في الدولاب
جاسمين: I don't know اسالي داداه ميرفت
مريم:طيب
وراحت نحيه داداه ميرفت
مريم:داداه
ميرفت بحنان:ايوه ياحبيبتي
مريم:الفساتين الي كانت في دولابي فوق لسه موجوده
ميرفت:ايوه ياحبيبتي لسه مرجوده
مريم وهيا راحه نحيه السلم:اشطا
وطلعت اوضتها وجابت فستان علي شكل(....)
وجابت سولبت ع شكل(....)
ومريم لبسه الطقم دا(...)
واخده الفستان والسولبت وحطتهم ف شنطتها وخرجت ونزلت وراحت ناحيه الباب
مريم:سامو عليكم
ميرفت:وعليكم السلام
جاسمين:بااي داداه
ميرفت:راحه فين
جاسمين:‏ l want go to the club with my driver
ميرفت:يعني اي
مريم:هتروح النادي مع السواق يا داداه
ميرفت:ماشي بس عرفتي مفيده هانم
جاسمين:yea
ميرفت:ماشي في رعايه الله خدو بالكم من نفسكم وانتي يامريم ماتتخريش في الفرح
مريم بابتسامه وهيا بتبوس راسها:حاضر سلام
جاسمين:باي
وخرجوا 
مريم:جاسمين
جاسمين:yes mariam
مريم:ماتتخريش ماشي
جاسمين بابتسامه:ok
مريم:سلام
جاسمين:سلام
وراحت ركبت مع السواق ومريم ركبت عربيتها وطلعت بيها ووصلت واخدت حاجتها ونزلت من العربيه
_____________________________
ادم لسه هيطلع لاقي مريم طالعه دخل بسرعه جنب الباب استخبي والباب عمل صوت
مريم سمعته وقالت:مين....مين،،،تلاقيها قطه ولا حاجه
وطلعت تاني ووصلت عند ليالي 
ادم خرج وطلع لاقي ليالي بتقفل الباب بسرعه حط رجله وقال:اي مش عايزين تتدخلوني ولا اي
ليالي ومريم بصدمه:ادم
ادم وجاي يدخل ليالي منعته وحاولت تقفل الباب بس معرفتش:اطلع براااا
مريم:ايوه اطلع برا
ادم:مش طالع
ليالي:لومطلعتش هنده لصلاح
ادم:اندهي
وحايه تنده بسرعه ادم دخل وحط ايده ع بوقها 
مريم:سبها
ليالي بتحاول تشيل ايده ومش عرفا
مريم وراحه تتضربه بسرعه كان ادم طلع السلاح ووجه نحيه مريم وقال بتهديد:اي واحده فيكم هتعلي صوتها او هتعمل غير الي هقوله،،،بده"وشاور لسلاحه"وفي دماغه
ليالي من تحت ايده بتعيط واعده تقول:سبني يا ادم هتخنق
طبعا ادم مكنش فاهم بتقول حاجه بس فهم من وشها انها انخنقت وشال ايده بسرعه من ع بوقها
مريم ومسكتها:انتي كويسه
ليالي وكانت عملا تاخد نفسها 
ادم:ليالي
ليالي وضبطت نفسها ووقفت قدامه:اطلع بره يا ادم
ادم:مش طالع يا ليالي....مش طالع
مريم:انت اي معندكش احساس...البت مش طيقاك ومش عايزك في بيتها ولا في حياتها...وبردوا مصر تكون موجود
ادم:ملكيش دعوه انتي يامريم
ووجه كلامه لي ليالي:ليالي انا عارف الي عملته ميروحش بالاعتذار ومهما عملت مش هقدر امحي الي عملته بس
"وحط ايده ع بطنها"
بس عشان خاطر ابننا
ليالي وشالت ايده من ع بطنها وبعدت خطويتن لوراء وقالت من صدمتها:آ...ابن مين 
ادم بهدوء:ابننا
ليالي بزعيق:لا مش ابنك دا ابني لوحدي انااااا،،،،انت طردتنا من حياتك بكل وحشيه ومردتش تسمعني....يبقي خلاص انت معتش ليك مكان في حياتي وانا الي هاربي واعلمه ولما يكبر ويسالني عنك هقوله ابوك مات مااااات
مريم ومسكتها وخدتها في حضنها:اهدي اهدي وانت امشي بقا مش كفايه الي عملته 
ادم:مش ماشب...وانتي يا ليالي....دا مش ابنك لوحدك،،،ومفيش حاجه اسمها ابو مات...ابو عايش لسه ولما فعلا يموت ابقي قولولي كدا....وابنك هيخرج ع الدنيا وهوا وسط اب وام عايشين مع بعض وبيحبوا بعض
ليالي بانفعال:وانا بكرهك بكرهك من كل قلبي ومش عايزه اعيش معام
ادم وحط ايده ع قلبها:وانا مستعد اخلي الكره الي في قلبك دا يتشال واحط مكانه حب اد الكره الي في قلبك
وقال بهدوء:وعلفكره انتي كمان لسه بتحبني
ليالي ولسه في حضن مريم :لا بكرهك
ادم بابتسامه مكر:بدليل ان السلسه لسه في رقبتك
ليالي بسخريه:لولا الوعد الي قطعته ع نفسي عشانك كان زماني مقطعها ورميها..وابعد عني بقا انا بقرف من مجرد لمستك ليا
ادم بغضب:بتقرفي مني يا ليالي..بتقرفي من لمستي ليكي
ليالي بشراسه:اه وتصدق اي كمان...انا كنت بنت و*** ان دخلت اشكال و*** ذيك في حياتي
ادم وشد ليالي من شعرها وخدها من حضن مريم
مريم وكانت رايحه تشد ليالي منها ادم قام زقها ومريم اتخبطت في الارض واغمن عليها
ليالي بوجع:م-مري_م
ادم بانفعال:بقا انا اشكال و*** يا ليالي
ليالي بوجع:آآ،،،ا_ه...وس__ي__ب....شع___ر__ي
ادم بغضب:مش هسيبه الا لما تعتذري
ليالي بضعف ووجع والدموع ع خدها:ا_س_فه
ادم وساب شعرها ليالي بسرعه نزلت ع ركبها وخدت راس مريم ع رجليها:مريم...مريم
"واعده تتضربها ع وشها براحه"
ادم بسخريه:متخفيش مش هتموت دي بسبع ترواح 
ليالي بصت لي بصه الم وقهر وقامت بسرعه راحت المطبخ وجابت كوبايه وملاتها ميه وجريت ع مريم واعده ترش عليها وتقول بدموع:مريم....مريم
مريم بتفوق:ليالي...انتي كويسه
ليالي:اه كويسه...انتي الي كويسه
مريم ووقفت ع رجليها واخدت ليالي من ايديها ووقفتها 
مريم بزعيق:عايز اي يا ادم
ادم وقرب من ليالي:عايز مراتي وابني يامريم
مريم وبعدت ليالي بيدها وخلتها وراها:وهما مش عوزينك يا ادم
ادم وكان رايح يشد ليالي بس مريم مسكت ايده وقالت بغضب:كلمني راجل لراجل زي مابكلمك
ادم بسخريه:وانتي معتبرا نفسك راجل
مريم:و رجل منك كمان
ادم ومسكها من ياقه قميصها وقال:مريم متستفزنيش عشان متخلنيش اعمل حاجه تزعل جاسر مني انا كل دا عامل اعتبار لصحبي 
مريم:وانت الاشكال الي شبهك بتعمل اعتبار للصحاب والعشره.... دا انت الو*** ماشيه في دمك
ادم:طلاما الو** ماشيه في دمي يبقي لازم اوريكي حته منها "وادها بالوبكس في وشها"
مريم وقعت ع الارض من البوكس بس قامت وكانت رايحه تردها لادم بس سمعت مريم بتقول بزعيق:بس انتم لاتنين بسسس...وانت يا ادم انا موافقه اجي معاك وقالت برجاء:بس عشان خطري بلاش خناق عشان خطري لان انا خلاص اعصابي مش مستحمله
مريم بغضب:انتي بتقولي اي...انتي واعيه للي بتقولي 
ليالي بقهر:اه واعيه انا مش مستعده ان بسببي يحصل اي مشاكل وخساير،،،كفايه الخساير الي خسرتها والمشاكل الي عملتها
مريم:يحصل الي يحصل بس متجيش ع نفسك بسبب حد
ليالي:انا مش بجاي ع نفسي عشان حد...انا باجي ع نفسي عشانك وعشان ابني
مريم:طز فيا...وابنك انا هساعد معاكي في تربيته بس
ليالي مقاطعه:مهما ان كان مش هتعرفي تحلي مكان ابو....وشكر ليكي يامريم ع وقفتك معايا
مريم:يعني هترجعيله خلاص
ليالي بتمسك دموعها:اه
مريم وبتلم حاجتها:يبقي عن اذنك انا ماشيه
ليالي ومسكتها وحضنتها وقالت برجاء:لا يامريم متسبنيش انا مقدرش اعيش من غيرك...مقدرش.."ودموعها نزلت"عشان خطري يامريم متسبنيش وتمشي انتي اول واحده صدقتني لما قولتلك ع سبب دخولي السجن واول واحده دافعتي عني لما اتظلمت واول واحده حسستيني ان ليا اخت لما اقع اقدر اتسند عليها فمش بعد كل دا تمشي وتسبني
مريم وشالتها من حضنها وقالت بصرامه:
_____________________________

لا تنسونا من صالح دعائكم

بقلم : Ali Luka

بقلم : Ali Luka

أنا مسلم لكل مسلم



جميع الحقوق محفوظة

EL Gnna

2016-2017