بسم الله الرحمن الرحيم
مسجونتي الفصل السابع والاربعين
ليالي ومسكتها وحضنتها وقالت برجاء:لا يامريم متسبنيش انا مقدرش اعيش من غيرك...مقدرش.."ودموعها نزلت"عشان خطري يامريم متسبنيش وتمشي انتي اول واحده صدقتني لما قولتلك ع سبب دخولي السجن واول واحده دافعتي عني لما اتظلمت واول واحده حسستيني ان ليا اخت لما اقع اقدر اتسند عليها فمش بعد كل دا تمشي وتسبني
مريم وشالتها من حضنها وقالت بصرامه:اخر مره تعيطي لان العياط دا ضعف وانا مش عايزاكي تبقي ضعيفه
ليالي وبتمسح دموعها:حاضر
ادم:يلا يا ليالي عشان نروح
ليالي:انا مش هعرف اجي معاك الا
ادم مقاطعابغضب:نعم سيادتك مش هتعرفي تيجي معايا ليه
ليالي:الا لما اروح الفرح وتبجي معايا بكره الاسماعليه
عشان تقابل امي واخويا عمر
ادم ومريم باستغراب:اخوكي وامك
مريم:هو،،عمر اخوكي
ليالي:اه،،فامش هينفع ارجع معاك يا ادم الا لما تقول لامي واخويا عمر و صلاح
ادم:انتي عرفتي منين ان عمر دا اخوكي
ليالي:عملنا التحاليل،،...موافق ولا مش موافق انك تيجي معايا الاسماعليه وانا هفهمهم انِ عايزه ارجعلك
ادم:ماشي،،،هعدي عليكي بليل عشان نروح الفرح مع بعض
ليالي:مش هينفع انا هروح مع عمر وطول ما احنا لسه في مصر مش هنتقابل...لما نروح الاسماعليه وتستاذن من اهلي انِ ارجعلك ويوفقوا هرجعلك،،،ويلا مع السلامه عشان لو صلاح جالي وشفاك ميحصلش مشاكل
ادم:ماشي بس ممنوع في الفرح تلبسي فستان ماسك او شفاف او تقفي مع اي راجل حتي لو الجرسون ماشي
وخرج قفل الباب وراء
مريم بضيق:داهيه تخدك بني ادم سمج،،،،انتي بقا فهمني حكايه التحاليل دي
ليالي وبدت تحكيلها
_____________________________
بهيه:قولي بقا انت كنت فين
صبحي بتنهيده حزن:انا هحيكيلك ع كل حاجه
وبدا يحكيلها ع كل حاجه من اول ما دارين طلبت منه خطف ليالي لحد الي حصل مع ادم النهارده
بهيه:كل دا يطلع منك يا صبحي انا مش مصدقا
صبحي بانكسار:غصبن عني والله غصبن عني كنت بعمل كل دا عشان اجهز بنتنا احسن جهاز
بهيه بدموع:واهي بنتك الي انت عملت كل دا عشانها راحت،،،،عشان تتدفع تمن غلطتك...بس اهي في مكان احسن مني ومنك،،،،عامة يا صبحي انا مش هلومك ولا هعتبك عشان خلاص الي حصل حصل بس اتمني انك تتوب فعلا
صبحي:توبت والله،،،، وربنا يتقبل توبتي
بهيه:يااارب بس يلا قوم اتوضي وصلي ع مالفدا يجهز
صبحي:ربنا يخليكي ليا ياام تمارا
بهيه بابتسامه:ويخليك ليا
صبحي ابتساملها ابتسامه حزن وقام يتوضي ويصلي......
____________________________
ليالي:بس كدا
مريم:طب طالما بقا ليكي ام واخ زي عمر لي عايزه ترجعيله
ليالي بضعف:عشان بحبه
مريم:الحب لو هيمحي الكرامه يبقي طز في الحب دا
ليالي:بس انا بردوا غلطت
مريم:غلطتي،،،غلطتي في اي
ليالي:لما شتمته
مريم:يستاهل
ليالي:لا مش يستاهل لانه جوزي وعيب انِ اشتمو كدا وبعدين انا عمري ما قولت الشتيمه دي ويوم انا اجي اقولها،،،اقولها لجوزي
مريم بغضب:عشان جوزك دا بده الحرق
ليالي:مريم لوسمحتي متغلطيش في،،، دا مهما ان كان الو ابني او بنتي الي جاين
مريم بضيق:طيب،،،مش هغلط عامة انا كنت جايالك عشان اديكي الفستان دا
ليالي:فستان اي
مريم وطلعته في الشنطه وفردته علي السرير
ليالي قالت بحب وشكر:شكررا اووي يا قلبي بس مكنش ليها لزوم انا عندي واحد كنت هلبسه
مريم:وانا ميرضنيش ان اختي تلبس حاجه قديمه
وحضنتها وقالت بحب:شكرا اووي يا اجدع صحبه واخت شفتها في حياتي
مريم:العفو يا احلي ليالي شفتها عيني
ليالي وقامت من حضنها وقالت:وانتي هتلبسي،،،اكيد مش هتروحي الفرح بدا"وشاورت ع طقمها"
مريم:لا هروح بدا "وطلعت السلوبت الاسود الي كان في الصوره الي في الفصل الي فات" حلو
ليالي:اه حلو...بس ليه مروحتيش بفستان احسن
مريم وهيا بتحطه ع كنبه:مانتي عرفا انِ مليش في الفساتين،،،وبعدين دا مريحني
ليالي:ماشي،،،انتي اكيد هتروحي مع جاسر
مريم:اه هيعدي عليا عشان نروح مع بعض،،،وكنت جيالك عشان تيجي معانا،،بس انتي بتقولي ان عمر هيوصلك
ليالي:اه عمر هيوصلني
مريم:خلاص انا هلبس هنا واكلم جاسر يجيلي هنا
ليالي:تمام....مريم
مريم:نعم
ليالي:هيا خطيبه ادم جايه
مريم:بيقول سابها
ليالي بفرحه:بجد،،،بس انتي عرفتي منين
مريم:وانا بديله الدعاوي لي ولخطيبته قال انو سابها
ليالي:اشطا
ودخلوا يلبسو.....
_____________________________
وجه بليل عند ادم
ادم صحي من نومه "لانه مكنش نام من امبارح"و راح الحمام وخرج لبس بدله كاچول
وحط من البرفيوم الخاص بتاعه وكان شكله رائع وخرج من الاوضه وسال الخدامه:دارين هانم لسه مجتش
الخدامه:لا يافندم لسه وحضرتك عارف انها اليوم دا بتيجي بليل
ادم:تمام
الخدامه:اي اوامر تانيه
ادم:لا اتفضلي
ومشيت الخدامه ونزل ادم ركب عربيته وطلع بيها علي القاعه
_____________________________
مريم:يلا
ليالي:ثواني.،،هاتي بس البنسه دي
مريم:دي 10واحده تحطيها
ليالي بزهق وضيق:مهو مش راضي يثبت خالص...هاتي بس البنسه ونجرب نضبطها
ونولتلها البنسه وحتطها في شعرها وثبتت
ليالي بتنهيده:اخيرا ثبتت مش مصدقه
مريم:الحمدالله ويلا ننزل عشان جاسر وعمر تحت
ليالي:طيب بس هنعدي علي صلاح عشان يتعرف علي عمر
مريم:ماشي
وخدوا حاجتهم وعدوا ع بيت صلاح وخبطت ليالي وفتحت عبير
ليالي:صلاح جوه يا عبير
عبير:لا يا ابله ليالي هوا راح لابله هاله عشان عمو امجد "ابو هاله" عازمه ع العشا هناك
ليالي:ماشي يا بيرو سلام،،،يلا يامريم
مريم:يلا،،سلام ياعبير
عبير:سلام يا ابله
مريم:لالا ابله اي قولي مريم علي طول
عبير:ماشي يامريم سلام
مريم ومدت ايديها:سلام
ونزلت هيا وليالي وخرجوا من باب العماره لقوا جاسر واقف قدام عربيته وعمر واقف قدام عربيته فلما شافوهم جم عليهم
مريم:جاسر ازيك
جاسر:الحمدالله ازيك يا ليالي
ليالي بابتسامه:الحمدالله
مريم:عمر ازيك
عمر:الحمدالله
جاسر:انتم تعرفوا بعض
مريم:اقدملك عمر اخو ليالي
جاسر:اخوها!!!!
مريم:هحكيلك بعدين بس يلا بينا،،،سلام يا ليالي سلام يا عمر
عمر وليالي:سلام
وراحوا نحيه عربيتهم
عمر:يلا
ليالي:ماشي
وراحو نحيه عربيه عمر وطلعوا و جاسر كذلك
_____________________________
مريم:عرفت بقا اخوها ازاي
جاسر:بس حكايه غريبه اووي،،دي ولا افلام الهندي
مريم:هيا فعلا غريبه،،،،علفكره ادم كان الصبح عندنا
جاسر:هوا جالكوا
مريم بضيق:اه،،،بس امووت واعرف عرف مكانها منين
جاسر:من "وسكت"
مريم باستنكار:من اي
جاسر:مش من حاجه
مريم ورفعا حاجبها الشمال:جاسر
جاسر بزعيق مصتطنع:قولت مش من حاجه
مريم:ماشي ياجاسر بس عشان تعرف ان الزعيق دا اكدلي ان في حاجه ومبقاش مريم الا لما اعرفها
جاسر:تعرفي اي،،،، مفيش حاجه تتعرف،،،احكيلي بقا حصل اي
مريم كانت ناويه متحكيلوش الي حضل بضبط عشان ميتخنقش مع ادم بسبب الي عمل ادم فيها فقالت باختصار:مفيش،،،هيا قالت مش هترجعله الي لما يجي معاها الاسماعليه ويعرف اهلها انو عايز يرجعلها ويشوف رايهم،،،ولو وافقوا هترجعله ولوموفقوش،،مش هترجع...وياارب مايوفقوا
جاسر باستغراب:ليه
مريم:عشان صحبك دا حيوان وهيا هبله،،،هيا ازاي بعد كل الي حصل ترجعله،،،دا داس علي كرمتها وهانها ورمها في الشارع بكل وحشيه وحتي لما جي يصلحها شدها من شعرها،،،شفت انو انسان حيوان
جاسر:طب لو انا عملت فيكي كدا وطلبت منك انك ترجعيلي،،،هاتوفقي ولالا
مريم:طب مانتا عملت بس اقل شويه وسمحتك
جاسر:سيبك من الي فات،،،انا بكلم عن الوقتي لو حصلك زي الي حصل مع ليالي.،،هتوافقي ولالا
مريم وسندت راسها ع شباك وقالت بتنهيده:هو انت ناوي ولا حاجه
جاسر:لا مش ناوي بس احب اعرف هتعملي اي
مريم:معرفش اقولك الوقتي،،،،لان ممكن اقولك اه هرجعلك الوقتي ولوحصلي الموقف دا ساعتها ممكن مرجعلكش،،،وممكن اقولك لا وساعتها اقولك اه ساعتها وارجعلك....وقفل بقا علي السيره دي وعالي الاغنيه شويه عشان مخنوقه وعايزه افرفش
جاسر:ماشي
وعالي الاغنيه
مريم: حلوه الاغنيه سبها
جاسر:ماشي
واعده تسمع الاغنيه لحد اما يوصلوا
_______________________________
ليالي:شكرا يا عمر
عمر:العفو،،،اول ما تخلصي قوليلي
ليالي:حاضر..سلام
عمر:سلام
ونزلت ليالي وعمر طلع بالعربيه وخرج من باب الرئيسي للقاعه وهوا بيلف عشان يطلع للشارع الرئيسي عربيه خبطته من وراء
عمر بغضب:يابن*** طب والله لاوريك
ونزل من العربيه وكان الي سايق نازل
عمر:طالما مبتعر
وسكت عمر لما شاف الي كان بيسوق العربيه سكت عشان الي بيسوق كانت نورا
عمر بصدمه:نورا
نورا بصدمه:عمر،،،،،انت بتعمل اي هنا
عمر:انتي الي بتعملي اي هنا
نورا:انا سالت الاول
عمر بص لاقي العربيات بتذمر عشان عايزه تعدي
عمر:طب تعالي نركن العربيات في جنب ونكلم عشان الناس عايزه تعدي
نورا:ماشي
وركبوا عربيتهم وركنوهم وكانت الركنه قريبه من جنينه
فنزلوا من عربيتهم
عمر:تعالي نعد هناك
وراحوا اعدوا علي كرسي كان في الجنينه واعدوا وكان الصمت سيد المكان قطع عمر الصمت دا وقال:مبروك
نورا باستغراب:علي ايه
عمر:مش انتي اتخطبتي
نورا:كنت،،،،بس انت عرفت منين
عمر:انتم سبتم بعض!!!،،،ليه؟؟؟
نورا بهدوء:احنا خطوبيتنا من الاول كانت غلط،،،بس انت عرفت منين
عمر:هو انتي متعرفيش الي انتي اتخطبتيله دا جوز ليالي،،،اختي
نورا بصدمه:اختك!!!!!! ازاي؟؟؟ وانت عمرك ماجبتلي سيرتها
عمر:كانت تايه من وهيا صغيره ودورنا عليها وملقنهاش في اي مكان،،،فقولنا انها ماتت
نورا:وعرفتوا ازاي انها اختك
عمر:عملنا تحاليل
نورا:وشفتها فين
عمر:كانت ركبه معايا تاكسي و.......... "وحكلها كل الي حصل لحد اما عملوا التحاليل"
نورا:كل دا حصل،،،،..وانا فين
عمر:انتي كنتِ مكنتيش فضيالي عشان كنتِ ،،،،اتخطبتي،،،.بس انا بجد نفسي اعرف لي سبتني واختارتي هوا واشمعنا هوا بدات،،،اشمعنااا؟؟؟
نورا:اقسم بالله يا عمر اقسم بالله انا كنت هتخطبله وبعدها بمده هننفصل عشان هوا كان بيحب مراته،،،،وانا بحبك
عمر مقاطعا بحده:كدابه انتي محبتنيش،،،باماره الي قولتي في المستشفي لما كان اضرب بالنار
نورا:كان وهم،،،او كنت بملي فراغك،،،،لانِ بعدها اعدة مع نفسي واكتشفت انو مجرد اعجاب او وهم،،،،بس اقسم بالله ماحبيت غيرك ياعمر،،،ولما اتخطبتله عشان اهلي كانوا ضغطين عليا في موضوع العرسان وانِ برفض من غير سبب فاضطريت،،،اقبل با ادم لحد اما تكون نفسك وتجيلي وتقولي حددي معاد مع اهلك عشان اتقدملك،،،،فكنت هعمل اي خناقه مع ادم،،،واقول انِ مش طيقا وننفصل،،،وبعدها بكام يوم تجي تتقدملي،،،واهلي يقبلوا بيك ونجوز،،،والله دا كان تفكيري ساعتها،،،مش قصدي انِ ابعد عنك
عمر وقام وقف:عامة فرصه سعيده يا انسه نورا،،،واشوفك علي خير،،،عن اذنك
نورا ومسكه ايده وقالت بدموع ورجاء:لا يا عمر متسبنيش انا مصدقت انِ شفتك،،،انا من غيرك اموت،، والله من غيرك اموت
عمر:بس احنا معندناش ننفع لبعض،،،عن اذنك
وشال ايده ومشي خطوتين قدام وبص وراء لقي نورا وقفه في نص الطريق وفي عربيه جايه وماشيه بسرعه
عمر:نورررا،،،بتعملي اي يا مجنونه
نورا بزعيق:ملكش دعوه،،،مش انا معنتش انفعك يبقي خلاص
عمر:لا يا نورا،،،دا كان انا بهزر اي مبتهزرش يا رمضان ولا اي
نورا:طب قول بحبك يا نورا
عمر:بحبك يا نورا
نورا:بصوت عالي
عمر بصوت عالي:بحبك يا نوررررا
نورا ولفتله:و
وقطع كلامها لما عمر اخدها في حضنه ووقعوا هما الاتنين ع الارض
نورا بارتباك:ع،،،،عمر
عمر:كنت هتموتي يا مجنونه
نورا بابتسامه:مجنونه بحبك "ولحظة الموقف الي هما في وقالت باحراج:احم احم،،، عايزه اقوم
عمر بهزار:لا انا مرتاح كدا
نورا بغضب:عمررررر
عمر وشال دراعاته من عليها وقامت وهوا قام من علي الارض وقال وهوا بينظف هدومه:يا ساتر يارب دا انتي بتتحولي
نورا ببرود:اذ كان عجبك بقا
عمر بابتسامه:عجبني،،،وعجبني اووي كمان
نورا:بحبك
عمر:وانا بموت فيكي
_____________________________
في القاعه
ليالي:مريم
مريم:ها
ليالي:انا عايزه اعد لاحسن تعبت من الوقفه
مريم:طيب تعالي
وراحوا اعدوا وبعد شويه اشتغلت اغنيه اسلو
جاسر وقدم ايده لمريم:تسمحيلي بالراقصه دي
مريم:بلاش ياحبيبي عشان انا فشله رقص اسلو
جاسر:اعتمدي عليا وهتشوفي
مريم وحطت ايديها في ايدو:ماشي،،،ربنا يستر
مريم:ليالي مش هتاخر عليكي
ليالي
بابتسامه:مااشي،،،ومتشليش همي وروحي ارقصي
مريم:ماشي ياقمري
وقامت ترقص مع جاسر وبعد دقيقه جه ادم لي ليالي
ادم:ترقصي معايا
ليالي:م
ادم وشدها وقال بابتسامه:انا بامر مش باخد رايك
ليالي:يا ادم
ادم:هسسس وسيبي نفسك ليا
وبدوا الرقص وكان منظرهم رائع
"عند مريم وجاسر بعد محاوله مع مربم انها ترقص ولاكنها معرفتش فقالت بضيق:لالا انا تعبت،،،وكمان الرقص دا صعب اووي ورخم اووي
جاسر وسابها:انا غلطان انِ برقص مع اشكالك
مريم بابتسامه:تشكر ياسيدي،،،خليك معايا ع الخط كدا
جاسر:راحا فين
مريم:خليك بس،،،وهتعرف انا راحا فين
وسابته وراحت ناحيه الدي جي
مريم:اسمك اي
الدي جي:حمدي فهلوا
مريم:طب بص يا فهلوا انا عايزه مهرجان حلو كدا ويضبط الدماغ
حمدي:زي اي
مريم:زي العشره السافلين،،،كله بالفلوس،،،ولاد رزق،،،،عبسلام،،،فرتكه فرتكه،،،،الامه....ولا اقولك سيبك من كل دول وقولي عندك مهرجان الكلاب
حمدي:لا
مريم:طب خد "وادته فونها"
حمدي:اشطا
وخد الفون وشغل الاغنيه
مريم وراحت للاستيدج وبدات ترقص زي البلطجيه واخدت بايد العروسه واعده ترقصها وصحاب العروسه جم واعدوا يرقصوا
جاسر وهوا بيخط ايده بايد:يخربيتك يامريم،،قلبتي الفرح مزرعه كلاب
"عند ليالي وادم"
ادم:انا عمري ماشفت بنت تعمل كدا
ليالي:طب انا ريحلها
ادم بغضب:انا لسه بقول عمري ماشفت بنت تعمل كدا تروحي انتي تعملي كدا
ليالي:انا مش هرقص انا بس هقف معاهم مش اكتر
ادم:لا،،،وكمان عشان متتعبيش عشانك حامل،،،واعدي علي ما اجبلك عصير
وقام من جنبها وليالي ابتسمت بس افتكرت الي عمله فيها والابتسامه اتشالت من علي وشها بس افتكرت انو لسه كان خايف عليها فابتسمت تاني
"علفكره هوا خايف عليكي بس عشانك،،،حامل مش اكتر"
ليالي:لا مش شرط،،،اكيد خايف علينا احنا الاتنين
"خليكي كدا عملا تتدفعي عنه تاني لحد اما تخدي علي دماغك"
ليالي:انا حره ومتدخليش في الي ملكيش في
"انا غلطانه،،،اتحرقي يا ليالي"
ادم قطع حبل افكارها وهوا بيقول بضيق:بقالي ساعه بقولك خدي العصير
ليالي:اسفه سرحت شويه
ادم:طب خدي
ليالي:شكرا
ادم واعد في الكرسي الي جمبها:العفو
في الجانب الاخر عند الاستيدج
مريم خلصت رقص لما الاغنيه خلصت وكانت نزله
ليلي:راحه فين
مريم:هروح اشرب لاحسن همووت من العطش
ليلي:طب ليالي فين،،،مشفتهاش من ساعه اما سلمت عليا و رقصت مع ادم
مريم وهيا بتمسح عرقها في منديل:اصلها داخت شويه فاعدت
ليلي:سلامتها
مريم وهيا بتنزل السلم:الله يسلمك،،،ويلا كملي رقص علي ما اجيلك
ليلي بابتسامه:ماشي
مريم وراحت نحيه الدي جي
مريم:التليفون
حمدي:اهو
مريم:تشكر يا فهلوا
حمدي:العفو يا،،،
مريم:محسوبتك اتش
حمدي:العفو يا اتش
مريم:سلاموز باللوز
حمدي:سلاموز بالعنب
ومشيت مريم وراحت لي ليالي بس لقت جاسر علي طربيزه فراحت نحيته وقالت بابتسامه:مالك واقف alone كده ليه
جاسر:اصل المفروض معايا مراتي والمفروض انها بترقص معايا،،،،بس جالها داء الشحمطه وراحت رقصه علي اغاني كلاب
مريم وهيا بتسند علي كتفه بدراعها:مممم وتفتكر مراتك دي علجها ايه عشان تتعدل
جاسر:اعتقد علاجها الحرق
مريم وشالت دراعها من علي كتفه وقالت بضيق:الله،،،مكنا ماشين كويس،،،ايه الي حصل
جاسر ومسك كوعها:الي حصلي انِ انتي خلاص هتفعيلي مرارتي
مريم:طب شيل ايدك بس"وشدت دراعها من ايده" افقعلك مرارتك ليه بقا
جاسر بضيق:لما تروحي لبتاع الدي جي وتكلمي معا وتتديلوا موبيلك عشان يشغلك اغنيه كلاب وتروحي علي الاستيدج وترقصي ولا اكن في حمار انتِ وقفه معا
مريم ومسكه خدوده وقالت وهيا بتدلعه كانها بدلع طفل:خلاص متزعليش يا جسوره قلبي
جاسر وشال ايدها من علي خده:قولتلك مبحبش حد يحط ايده علي وشي
مريم باسف:طب انا اسفه
جاسر:مش هقبل اسفك الا بشرط واحد
مريم:ايه هوا
جاسر وقرب منها وباسها وبعد وقال بابتسامه:كدا انا قبلت اعتذارك
مريم وحسه انها في نص هدومها من الي عمله جاسر وقالت بارتباك بتحاول تتدراي:آآ...،،انت ازاي عملت كدا
جاسر بابتسامه وحط ايده حوالين وسطها:مش احسن ما اعمله مع واحده تانيه،،،وبعدين انتِ مراتي حلالي،،،اعمل بقا الي انا عايزه
مريم وشالت ايده من علي وسطها ووقفت قدامه:اولا:احنا لسه كتب كتاب
ثانيا:مينفعش قدام الناس
جاسر بمكر:يعني من وراء الناس عادي
مريم ووشها احمر وقالت بانفعال:يلعن ابو الي يقف معاك،،،انا ماشيه
وسبته ومشيت وجاسر قال في سر"وحياتك يامريم لادبك،،،لحد اما نشوف اخرتها معاكي،،،وادينا بنسلي"
عند ليالي
ليالي لقت مريم جايه جنبها ووشها احمر ومتعصبه فقالت ليها:مالك
مريم بانفعال:مفيش
ليالي:لا فيكي حاجه،،،وبعدين شفي
مريم وحطت ايدها علي بوق ليالي:عرفا لو نطقتي بكلمه،،هقتلك يا ليالي
ليالي من تحت
ايدها:ممممممم
مريم وشالت ايدها من علي بوق ليالي
ليالي بتاخد نفسها و وضبطه وبعدها قالت:علفكره دا شئ طبيعي لانكم متجوزين
مريم بضيق:نعم ياختي!!!!،،،،شئ طبيعي
ليالي:اه شئ طبيعي بس خدي امسحي بوقك دا عشان باين اووي ان
مريم مقاطعه:مش لازم تكملي
"واخدت المنديل ومسحتها بي شفتها جامد"
ليالي بضحك:خلاص يابنتي كفايه،،،شفايك هتحمر وهتبان عن الاول
مريم بضيق:قرفانه،،،هرجع
ليالي بضيق:عشان ب
مريم مقاطعه:اه عشان بوسه،،،،قولي هبله قولي مجنونه قولي اي حاجه،،،،بس عمري ما هسمحله تاني انو يعمل كدا
ليالي وهيا بتضرب ايدها كف وكف وقالت بابتسامه "لاحوله ولاقوه الا بالله" :يابت دا جوزك
مريم بحده:بردوا مش لو الحق انو يعمل كدا
ليالي:لاااا دا انتي الكلام معاكي ممنوش فايده،،،انا قايمه اسلم علي العروسه عشان تعبت وعايزه اروح
مريم:طيب انا جايه معاكي
ليالي:ماشي
وقاموا وراحوا يسلموا علي العروسه
ليالي بتحضن ليلي.مبروك يا ليلي
ليالي:الله يبارك فيكي يا لولو عقبالك
ليالي:هاا،،،اه ان شاء الله
مريم:مبروك يا لولو،،،عقبال اما اشوفك شبه البطيخه
ليلي بضحك:بكره نشوفك انتي كمان
مريم:لا يا حدقه انا مش هبقي بطيخه شبهك
ليلي بابتسامه:بكره نشوف
ليالي:مبروك ياحسام
حسام:الله يبارك فيكي يا ليالي
مريم وقدمت ايدها وقالت بحسره مصطنعه:حس،،،والله ودخلت القفص خلاااص،،،ومعتش في سهرات زي زمان
حسام:ليه ياختي،،،مش عشان اتجوزت مش هسهر،،،لا عادي هاسهر
مريم:بكره نشوف،،،،بس مبروك يا حس وربنا يهنيكو ببعض
حسام:ياارب يا اتش،،،عقبال فرحك انتي وجاسر
مريم:باذن الله،،،يلا يا ليالي سلام يا ليلي سلام يا حس
ليلي وحسام:سلام
ونزلوا مريم وليالي من عند الكوشه وخرجوا من القاعه
جاسر:يلا عشان نروح
مريم:لا انا مش هروحك معاك
جاسر:اومال هتروحي مع مين
مريم:مع ليالي،،،،اخوكي رد
ليالي:بيقول مش هيعرف يجي
ادم وادخل في الموضوع:طب تعالي وانا هروحك
ليالي:لا انا هروح مع مريم
مريم:ههههه مريم معهاش عربيه
ليالي:هركب معاكي انتي وجاسر
جاسر:هيا اصلا مش موافقه تركب معايا ومش عارف ليه
مريم بصتله باستنكار:لا والله،،،مش عارف
ادم:بسسسس،،،انت ياجاسر خد مراتك و روحها وانا هاخد ليالي وهروحها
ومسك بايد ليالي
مريم كانت هتعترض بس لما بصت علي ليالي لقتها مش مضيقا فقالت"طالما مش مضيقا يبقي خلاص بلاش مشاكل"
جاسر:مريم
مريم:نعم
جاسر:يلا اركبي
مريم:مااشي،،،بس اي حركه كدا ولا كدا بدي"وطلعت المطواه من جيب السلوبت" وفي كرشك
جاسر باستغراب:ماشيه بمطواه يا مريم،،،لا وكمان هترفعيها علي جوزك
مريم:دا انا ارفعا علي ابويا مش عليك انت بس
وغيرت نبرتها لنبره تحذير:وذي ما قولت بدي "وشورت للمطواه"وفي كرشك،،،،اللهم بلغت اللهم فاشهد
جاسر:طب اركبي ياختي اركبي
وركبوا العربيه وطلع جاسر بعربيته ووصلوا بس لاقي جنبه ان مريم نامت فقرب منها عشان يصحيها
مريم بخضه:بتعمل اي،،، "ورفعت المطواه نحيته"انا عرفا ان ديل الكلب عمره ما يتعدل
جاسر بضيق:تصدقي انِ غلطان انِ صحيتك عشان اقولك انك وصلتي
مريم:لامؤاخذه بقا يا جاسر،،،اصل حركتك الي عملتها دي بصراحه مش مامنلك من ساعتها
جاسر:يابت انا جوزك
مريم:بردوا دا ميدلكش الحق انك تعمل كدا
جاسر بتنهيده:انزلي يامريم ا،،،الله لا يسئك انزلي
مريم:مع السلامه
جاسر:سلام
ونزلت مريم ودخلت الفيلا ووو
_____________________________
ليالي:شكرا
ادم:العفو،،،،اول ما تطلعوا علي الطريق كلميني
ليالي:باذن الله،،،،سلام
ادم:سلام
وطلع بالعربيه وروح ملقاش امه فعرف انها نامت فطلع علي اوضته وغير ونام
____________________________
مريم دخلت الفيلا و طلعت علي السلم ولقت جنب الطرابزين بتاع السلم ورقه متنيه اخدتها وفتحتها وقرات الي جواها بصوت عالي:فجر ياسر عبد الرحمن الغياتي........
_____________________________
